7 241 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Kap & gersåg... ännu en tråd. Max 1500:-
Sida 1 av 2
Har sökt och inte fått fram någon bra info.. alla bara rekomenderar blå Bosch o likn.
Nu vill jag veta vilken av de billigare maskinerna som finns på marknaden som är bäst?
Alternativ:
Clas i Sjön ca 1200:- låter rätt mycket vet jag..
Biltema 1149:- med laser
K-rauta Best-Tool 1300:-
ÖoB 795:-
Jula Ferms modeller 795-1200:-
Verktygsboden 1295:- vet inget om denna..
Vilken är bäst? Någon annan i denna prisklass.
Jag vill inte höra: -Köp en Bosch..
Tack på förhand../ Pelle
Nu vill jag veta vilken av de billigare maskinerna som finns på marknaden som är bäst?
Alternativ:
Clas i Sjön ca 1200:- låter rätt mycket vet jag..
Biltema 1149:- med laser
K-rauta Best-Tool 1300:-
ÖoB 795:-
Jula Ferms modeller 795-1200:-
Verktygsboden 1295:- vet inget om denna..
Vilken är bäst? Någon annan i denna prisklass.
Jag vill inte höra: -Köp en Bosch..
Tack på förhand../ Pelle
Du bör absolut titta på Best Tools. Skall du köpa en billig, som går att föra fram och tillbaka, se till att du väljer en som sitter med två skenor istället för en (ta tag i vilken som helst du hittar och känn skillnaden på glappet med en extra skena). K-rauta säljer best tools.pirko skrev:Har sökt och inte fått fram någon bra info.. alla bara rekomenderar blå Bosch o likn.
Nu vill jag veta vilken av de billigare maskinerna som finns på marknaden som är bäst?
Alternativ:
Clas i Sjön ca 1200:- låter rätt mycket vet jag..
Biltema 1149:- med laser
K-rauta Best-Tool 1300:-
ÖoB 795:-
Jula Ferms modeller 795-1200:-
Verktygsboden 1295:- vet inget om denna..
Vilken är bäst? Någon annan i denna prisklass.
Jag vill inte höra: -Köp en Bosch..
Tack på förhand../ Pelle
--- Mats ---
Ja jag har en best tool som fungerar fortfarande...
Lite mera tjat:
http://www.byggahus.se/forum/669097-post10.html
Lite mera tjat:
http://www.byggahus.se/forum/669097-post10.html
för dem pengarna är det bättre att köpa begagnad kvalitetsmaskin.Sök på ELU .dom bara går och går i alla väder. claes i sjön och annat krafs är pengarna i sjön anser jag.
Redigerat:
GDS skrev för ett år sedan 13/07 om Biltemasågen:
Priset avspeglar produkten
Sammanfattning: Användbar för mindre uppgifter där det inte krävs stor precision. Smygsågar upp till 150 mm
Har själv någon gul sak från rusta för några hundralappar, den duger till grovkapning av 2" reglar då ingen precision behövs och det gör den jättebra!
Behöver jag ett snyggt snitt och en vinkel jag kan lita på så åker GSM8:an fram direkt.,
Priset avspeglar produkten
Sammanfattning: Användbar för mindre uppgifter där det inte krävs stor precision. Smygsågar upp till 150 mm
Har själv någon gul sak från rusta för några hundralappar, den duger till grovkapning av 2" reglar då ingen precision behövs och det gör den jättebra!
Behöver jag ett snyggt snitt och en vinkel jag kan lita på så åker GSM8:an fram direkt.,
Redigerat:
Rusta.ja visst den funkar ju men frågan är ju hur länge.Nimajneb skrev:GDS skrev för ett år sedan 13/07 om Biltemasågen:
Priset avspeglar produkten
Sammanfattning: Användbar för mindre uppgifter där det inte krävs stor precision. Smygsågar upp till 150 mm
Har själv någon gul sak från rusta för några hundralappar, den duger till grovkapning av 2" reglar då ingen precision behövs och det gör den jättebra!
Behöver jag ett snyggt snitt och en vinkel jag kan lita på så åker GSM8:an fram direkt.,
Själv är jag inte typen som glatt skuttar till affären och ber att få byta in den när den gått sönder.
det är min elektriska fogsvans..
- kostar som en fogsvans
- kapar som en fogsvans
- väger som en fogsvans
- precision som en fogsvans
- livslängd som en fogsvans (inte byter jag en fogsvans...)
men mycket snabbare en en fogsvans....
- kostar som en fogsvans
- kapar som en fogsvans
- väger som en fogsvans
- precision som en fogsvans
- livslängd som en fogsvans (inte byter jag en fogsvans...)
men mycket snabbare en en fogsvans....
Så slutsatsen är alltså ,köp det billigaste du kan hitta och lämna inte tillbaka den.
Ja, om man ska ha en bordsfogsvans för kapning av reglar etc så finns det ingen anledninga att betala mer än några hundralappar.ikeahantverkaren skrev:
Ska man ha en elektrisk gersåg så kostar den 3k+
Det är ju 2 helt skilda verktyg
Ok.vad är en bordsfogsvans?
Håller helt med Mats.Mats Bengtsson skrev:
I denna prisklass är det svårt att sortera ut några vinnare.
Du får gå och känna lite på de olika modellerna. Känns slide-funktionen skön och förtroendeingivande. Slida ut längst ut, dra klingan sidledes och uppskatta hur stabil den verkar. Verkar vinkelinställningen just, kan man fästa sin valda vinkel tryggt och bra.
Du får nog vara beredd på att justera vinklar lite efter du köpt den, ifall du vill ha exakt 90° etc.
ETC-tools har en kopia av min Makita LS0712. Med dubbelslid. 95-211 verkar den heta.

Den är jag lite nyfiken på, hur väl dom lyckats med kopierandet. Men jag vet inte riktigt vilka butiker/kedjor som för ETC's sortiment.
Pirko, jag tycker att du skall ställa dig frågan om du behöver slide. Det gör mycket på priset bland de välkända märkena. Nu har jag inte hundra koll på maskinerna som du hänvisar till, men jag tror att i varje fall vissa av dem saknar slide, vilket i så fall innebär att du förmodligen accepterar en maskin utan funktionen.
Om slide inte är något krav har jag för mig att jag har sett tex både Makita och Metabo för ungefär de pengarna som du pratar om (under tvåtusen spänn i varje fall). Tror att det var på Bauhaus och det kan ha varit en kampanj, men det kan kanske vara värt att kolla upp?
Om du klarar dig utan slide tycker i varje fall jag att det är bättre att satsa på ett välkänt märke utan slide än att chansa på en billigare variant med slide. Behöver du slide kommer du förstås i ett annat läge...
Exempel på "billig" Makita utan slide: http://www.lawson-his.co.uk/scripts/details.php?cat=Makita Mitre Saws&product=62060 (hamnar på ca 1.400 kr inkl frakt). Det var nog något i denna stilen jag såg i ögonvrån på Bauhaus.
Om slide inte är något krav har jag för mig att jag har sett tex både Makita och Metabo för ungefär de pengarna som du pratar om (under tvåtusen spänn i varje fall). Tror att det var på Bauhaus och det kan ha varit en kampanj, men det kan kanske vara värt att kolla upp?
Om du klarar dig utan slide tycker i varje fall jag att det är bättre att satsa på ett välkänt märke utan slide än att chansa på en billigare variant med slide. Behöver du slide kommer du förstås i ett annat läge...
Exempel på "billig" Makita utan slide: http://www.lawson-his.co.uk/scripts/details.php?cat=Makita Mitre Saws&product=62060 (hamnar på ca 1.400 kr inkl frakt). Det var nog något i denna stilen jag såg i ögonvrån på Bauhaus.
Om du tar utan slide så blir storleken på vad maskinen kan kapa kraftigt begränsat, så du bör då titta på hur mycket maskinen klarar med en gerad kapning i 45 grader, och sedan jämföra med vilka bredder du tror du kan behöva kapa innan du köper ny såg. Min erfarenhet från min billiga best tool med dubbla räls är att även om exaktheten i inställningen inte är perfekt, så är repeterbarheten perfekt, det vill säga ställer jag den rätt, uppför den sig likadant på alla brädor tills jag ändra inställning.bygga_bo skrev:Pirko, jag tycker att du skall ställa dig frågan om du behöver slide. Det gör mycket på priset bland de välkända märkena. Nu har jag inte hundra koll på maskinerna som du hänvisar till, men jag tror att i varje fall vissa av dem saknar slide, vilket i så fall innebär att du förmodligen accepterar en maskin utan funktionen.
Om slide inte är något krav har jag för mig att jag har sett tex både Makita och Metabo för ungefär de pengarna som du pratar om (under tvåtusen spänn i varje fall). Tror att det var på Bauhaus och det kan ha varit en kampanj, men det kan kanske vara värt att kolla upp?
Om du klarar dig utan slide tycker i varje fall jag att det är bättre att satsa på ett välkänt märke utan slide än att chansa på en billigare variant med slide. Behöver du slide kommer du förstås i ett annat läge...
Exempel på "billig" Makita utan slide: [länk] (hamnar på ca 1.400 kr inkl frakt). Det var nog något i denna stilen jag såg i ögonvrån på Bauhaus.
--- Mats ---
Ibland jagas det för mycket efter precision här på forumet.
Den som ska smälla upp et altandäck behöver knappast mer precision än vad en billig kap/ger har. Egentligen samma vid vanligt byggarbete, kapa reglar och sånt.
(Förvisso tyckte jag det var urtrevligt att det verkligen blev exakt 14° och 27° som jag ställt in, när jag gerade till takstolar och vindskivor.)
Men däremot när man t.ex börjar gera golvbräder i 45° och 22,5° för att göra en fris runt trägolvet och liknande, då är det ju trevligt om vinklarna stämmer ner till tiondelen av en grad.
Den som ska smälla upp et altandäck behöver knappast mer precision än vad en billig kap/ger har. Egentligen samma vid vanligt byggarbete, kapa reglar och sånt.
(Förvisso tyckte jag det var urtrevligt att det verkligen blev exakt 14° och 27° som jag ställt in, när jag gerade till takstolar och vindskivor.)
Men däremot när man t.ex börjar gera golvbräder i 45° och 22,5° för att göra en fris runt trägolvet och liknande, då är det ju trevligt om vinklarna stämmer ner till tiondelen av en grad.