Hallå,

Börjar fundera på vårens projekt, stenläggning. Funkar en stenkapskiva a ca 26 kr att kapa betongsten på 40 mm eller ska man köpa en diamantklinga för 269 kr direkt? (till vinkelslipen alltså..)

lillgrabben skrev:
Hallå,

Börjar fundera på vårens projekt, stenläggning. Funkar en stenkapskiva a ca 26 kr att kapa betongsten på 40 mm eller ska man köpa en diamantklinga för 269 kr direkt? (till vinkelslipen alltså..)
Diamant, hands down. Harald-nyborg har nog billigare är 269 tror jag.

449 kr för 230 mm....

Ska du kapa EN betongsten så duger säkert en "stenkapskiva"(vad 17 nu det är?) Men eftersom det handlade om stenläggning så antar jag att det handlar om lite fler kapningar än så, då hade jag satsat på en ordentlig skiva meddetsamma.

Kom också ihåg att köpa rätt skiva för rätt material, en skiva för granit slits löjligt fort i mjukare material som t.ex sandsten. Medan en skiva för mjuka material tar lång tid på sig i hårda material.

Edit:
Oj va många svar de ramlade in medan jag skrev mitt inlägg :eek:

Redigerat:
Den nedre bilden på CO´s sida har slitsar. Sådana skivor har jag använt och de funkar kanon. Men va beredd på att det ryker stendamm.

Edit: Shit Daniel_N hann före. :p

Redigerat:
Perfekt, tack för alla svar. (Hyra är ju dyrt.....)

samma ska väl funka för murblock också, eller?

Japp! :cool:

Så classes är bästa valet mao, eller?

lillgrabben skrev:
Så classes är bästa valet mao, eller?
Bästa? nope, antagligen inte ens i närheten.

Däremot är den nog den (eller åtminstone en av de) bästa i den prisklassen.

man får vad man betalar för så är det alltid, men mellan classe och jula?

För stenläggning hyr du ju lämpligen en sten-KLIPP.
Går 20 gånger snabbare än att kapa med skiva/vinkelslip plus att det är tyst.

Till finjustering och små urkapningar är dock en diamantskiva/vinkelslip att föredra.

Jag har köpt diamantskivor på Biltema som funkat i stort sett lika bra som svindyra Mirka (stavning) från fina bygghandeln.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.