Det blir nog ett mycket bra val, ska själv beställa en massa tillbehör till den gamla modellen, som verkligen är en liten arbetshäst, och den nya är ju ännu bättre.

Dåligt med länkar (till den gamla serien finns en speciell broschyr), men se t.ex. pressreleasen:

http://www.pressebox.de/attachment/198805/FEIN_Presseinfo_Dustex_200409_DE.pdf

(Dock verkar "Die Saugleistung lässt sich komfortabel über die elektronische
Drehzahlregulierung einstellen." via Google Translate snarare betyda att den kan hantera verktyg med varvtalsreglering, eller?)

Ur länken: "Variable suction control is a brand-new feature not previously offered on Fein vacuums."

http://www.jamestowndistributors.co...amilyName=Fein+Turbo+I+Variable+Speed+Vacuum#

Här också:
http://www.ibexent.com/documents/IbexVacFlier09_000.pdf

Variable suction:Yes!

Hmmm, nog vore det frestande att slå till själv ändå... :)

/A

Redigerat:
Alko skrev:
...Dock verkar "Die Saugleistung lässt sich komfortabel über die elektronische
Drehzahlregulierung einstellen." via Google Translate snarare betyda att den kan hantera verktyg med varvtalsreglering, eller?...
Enligt min rostiga skoltyska betyder det "Sugstrykan kan enkelt ställas in med den elektroniska varvtalsregleringen".

Tack för de uttömmande svaren. Det är verkligen ett suveränt forum det här!

Nu känner jag mig överbevisad om att det är variabel sugstyrka på Dustex 25/40. ;) Det var det sista klartecknet jag behövde för att göra en beställning. Om det inte är någon som har nåt argument för 25:an istället för 40:an som biter på en hemmapulare så beställer jag 40:an. Även om den kostar £50 mer på Axminster.

Otroligt att man kan bli så här exalterad över att köpa en dammsugare!

För att fortsätta lite på HEPA-filter-spåret så såg jag på hemsidan som Alko länkade till (http://www.jamestowndistributors.com/userportal/show_product.do?pid=51670&familyName=Fein+Turbo+I+Variable+Speed+Vacuum#) att det finns HEPA-filter för turbo-modellerna för $121.20 styck. Det känns lite mycket för mig som hemmapulare, men skulle jag ångra mig så går det förstås att beställa senare.

Alko: Tänk inte för mycket på det, det blir för svårt att motstå då. Jag vet av egen erfarenhet hur det brukar sluta! :D

Tomas J skrev:
Ska köpa en spånsug/grovdamsugare som jag ska ha i min framtida snickarbod men även använd inne huset då jag renoverar och då jag nyss köpt ett hus från 1913 så det är mycket att renovera! Har aldrig hållit på med snickeri förrut men det är något som jag vill syssla med i framtiden så jag har köpt på mig lite verktyg och nu senast en handöverfräs och sänksåg från Festool. Därför funderar jag nu även på deras damsugare trots att de kanske är lite överkurs för en annan men jag köper nästan alltid saker av bra kvalitet som håller i längen.
Den jag tittat på är CTL MIDI men frågan är om den är för liten eller räcker den till de maskiner jag ska använd den till?
Bland alla saker Festool har, och de har mycket som är bra, är nog dammsugaren det som är minst värt att lägga pengar på. Inte så till vida att du inte behöver en grovdammsugare, utan så till vida att Festools är inte mycket bättre än billigare alternativ.

--- Mats ----

Dracule skrev:
Tack för de uttömmande svaren. Det är verkligen ett suveränt forum det här!

Nu känner jag mig överbevisad om att det är variabel sugstyrka på Dustex 25/40. ;) Det var det sista klartecknet jag behövde för att göra en beställning. Om det inte är någon som har nåt argument för 25:an istället för 40:an som biter på en hemmapulare så beställer jag 40:an. Även om den kostar £50 mer på Axminster.

Otroligt att man kan bli så här exalterad över att köpa en dammsugare!

För att fortsätta lite på HEPA-filter-spåret så såg jag på hemsidan som Alko länkade till ([länk]) att det finns HEPA-filter för turbo-modellerna för $121.20 styck. Det känns lite mycket för mig som hemmapulare, men skulle jag ångra mig så går det förstås att beställa senare.

Alko: Tänk inte för mycket på det, det blir för svårt att motstå då. Jag vet av egen erfarenhet hur det brukar sluta! :D
Nu har du väl redan beställt men jag kan bekräfta att den har variabel sugstyrka. Fick hem min Dustex 25 strax före nyår, och har bara testat den som damsugare hitills och till det funkar den perfekt. Enda negativa är att det var lite dålig bruksanvisning, det var fina bilder men det var ingen text som förklarade bildernas innehåll. Så tycker jag är fallet med multimastern jag köpte också, men detta är ju verktyg ämnade för proffs och hade jag varit ett sådant så kanske jag fattat lite bättre:)

Dracule skrev:
...

Precis så är det, man har lärt sig den dyra vägen hur ha-begäret verkar på en. På sistone har jag lyckats hålla emot allt längre tider dock, så det ska nog gå bra :)

Däremot ska HEPA-filtret gå att få tag på betydligt billigare, som för USD 89 här på Toolmarts:

http://www.toolmarts.com/fein_tiihepa.html.

Jag har en prisförfrågan på bla. den artikeln ute på Dexport.eu, kan pm:a dig priset när jag får svar. De är pålitliga att beställa från.

/A

Alko skrev:
Precis så är det, man har lärt sig den dyra vägen hur ha-begäret verkar på en. På sistone har jag lyckats hålla emot allt längre tider dock, så det ska nog gå bra :)

Däremot ska HEPA-filtret gå att få tag på betydligt billigare, som för USD 89 här på Toolmarts:

[länk].

Jag har en prisförfrågan på bla. den artikeln ute på Dexport.eu, kan pm:a dig priset när jag får svar. De är pålitliga att beställa från.

/A
Du får gärna pm:a mig med då jag också är lite sugen på ett sådant.

Tomas J skrev:
Nu har du väl redan beställt men jag kan bekräfta att den har variabel sugstyrka. Fick hem min Dustex 25 strax före nyår, och har bara testat den som damsugare hitills och till det funkar den perfekt. Enda negativa är att det var lite dålig bruksanvisning, det var fina bilder men det var ingen text som förklarade bildernas innehåll. Så tycker jag är fallet med multimastern jag köpte också, men detta är ju verktyg ämnade för proffs och hade jag varit ett sådant så kanske jag fattat lite bättre:)
Tack för infon! Ja jag har faktiskt redan beställt. Jag beställde en Dustex 40 från http://www.mtmc.co.uk den 12:e men har tyvärr inte fått den än. Det låter bra att du är nöjd med den som "vanlig" dammsugare i alla fall. :)

Alko skrev:

[länk].

/A
Det låter mycket intressant! Det var ett betydligt mer humant pris. Jag väntar med spänning på pm. :)

Som jag förstår så medföljer det dammsugaren en filterpåse som klarar ner till 5 micron. Om man tänker använda dammsugaren med påse till maskiner som genererar fint damm, t.ex. slipmaskin. Är det då tänkt att man ska klara sig på den filterpåsen eller är den mer tänkt för grövre damm? Jag kommer förmodligen att beställa ett HEPA-filter i vilket fall som helst...

/Dracule

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.