Hej!
För ett tag sedan hittade jag denna gamla klenod på en loppis, 95 pix ville de ha.
Bosch P110 SBO heter den och på etiketten på ovansidan står det:
Scintilla SA Switzerland
0603240733
220 V, 50 Hz, 1,3 A, 280 W, 8 ø, no 2200 rpm/min
Jag antar att det är någon form av slagborr, för den verkar ha slagfunktion.
Frågan är om det är någon av er mer rutinerade rävar som vet något om denna? Finns det något som ni kan berätta för mig om denna maskin?
Är det en 70-talare eller 80-talare? Är den vanlig eller ovanlig? Vet du något om den så berätta.
/Kim
För ett tag sedan hittade jag denna gamla klenod på en loppis, 95 pix ville de ha.
Bosch P110 SBO heter den och på etiketten på ovansidan står det:
Scintilla SA Switzerland
0603240733
220 V, 50 Hz, 1,3 A, 280 W, 8 ø, no 2200 rpm/min
Jag antar att det är någon form av slagborr, för den verkar ha slagfunktion.
Frågan är om det är någon av er mer rutinerade rävar som vet något om denna? Finns det något som ni kan berätta för mig om denna maskin?
Är det en 70-talare eller 80-talare? Är den vanlig eller ovanlig? Vet du något om den så berätta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Kim
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
I en bok som behandlar Boschs maskinen från 1982 finns det inte med. Skulle tro att den är äldre md tanke på utformningen,men man vet aldrig.
Den är minst sagt klumpigt utformad, den lilla tingesten. "handtaget" går inte att hålla i med hela handen heller, minst ett finger hamnar alltid utanför. Jag har givetvis sökt över hela google efter den och har bara hittat fyra sidor som nämner den. Det är två tyska och två holländska sidor. De liknar tradera ganska mycket. Inte fanns det någon info där heller...
På klistermärket på handtaget står det "Electronic" i tidsenligt 80-talstypsnitt.
På klistermärket på handtaget står det "Electronic" i tidsenligt 80-talstypsnitt.
Redigerat:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Just det, det ser ut som varning för strålning!
Genant nog är den ganska lik en borrmaskin jag slängde för 3 veckor sedan.Jag skulle gissa på runt 72-73, märket, chucken, färgen, färgen på klistermärket bosch känns igen. Denna är klumpigare än min (som var från 74-75 varför jag gissar ett par år tidigare). Vi skall komma ihåg att elmotorer var klena och tog mycket plats i början.Mr Handyman skrev:
--- Mats ---
Ja, det är säkert en 70-talare. Handtaget är väldigt litet, men det är inte meningen att hela handen ska få plats, istället håller du handen längre upp (så att du får handens kraft mer rakt bakom borret), och använder tex ringfinger att trycka med. Det påminner faktiskt lite om utformningen på festool C12, där man också får handen bakom borren.
Funkar den, går jämnt, och ett borr i den inte vobblar så tror jag att du kommer att bli nöjd med maskinen.
Funkar den, går jämnt, och ett borr i den inte vobblar så tror jag att du kommer att bli nöjd med maskinen.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Men visst ser symbolen ut som du visar mattiasp, men det hindrar inte att symbolen på borrmaskinen för tankarna till strålning ändå.
Jodå, den funkar. Det låter som dock som om helvetet håller på att bryta upp marken under en när man kör med slaget, men annars går den jämt och fint. Jag har inte använt den allt för mycket än så länge men senast jag använde den var den vobbelfri i alla fall. Så 95 spänn var den kanske värd då?
Pär H: vet du vad som är max gällande diameter på träborr till denna maskin?
Torde motsvara 50mm eller så med ett träborr då? 
Varvtalet på 2200rpm är väl högt för borrning i trä kan jag tycka. Men testa dig fram och lyssna på maskinen. Någonstans kring 14mm flatborr kan nog vara max. Cylinderborr hade jag nog undvikit att köra med så högt varvtal.
Varvtalet på 2200rpm är väl högt för borrning i trä kan jag tycka. Men testa dig fram och lyssna på maskinen. Någonstans kring 14mm flatborr kan nog vara max. Cylinderborr hade jag nog undvikit att köra med så högt varvtal.
Tjaa vad vet jag själv har jag alltid en dos borr 78mm tror jag det är
Det är kanske därför som den tappar ork när den blir varm ha ha
Fast den är modifierad har bara var tredje tand och mer skränkning (stavas det så)
borrar i mdf
Alltid full fart annars orkar den inte
Mvh Pär H
Det är kanske därför som den tappar ork när den blir varm ha ha
Fast den är modifierad har bara var tredje tand och mer skränkning (stavas det så)
borrar i mdf
Alltid full fart annars orkar den inte
Mvh Pär H
Redigerat:
pär h skrev:
Haha! Det var hårt mot den gamla borrmaskinen!

