Hejsan!

Har precis fått en skruvdragare, Hitachi ds 14dsl, och fick en fråga efter att ha bläddrat lite i manualen..

För att batteriet ska få längre livslängd, står det att man aldrig riktigt ska köra slut på batteriet, utan ladda upp det när det börjar tappa kraft. Detta går emot det som man, i alla fall jag, lärt mig sen barnsben, att man ska till de flesta maskiner ladda ur batteriet i alla fall ett par gånger när det är nytt.. Hur förhåller det sig i verkligheten?

Tack ;)

Dels finns det motsägelsefulla instruktioner, dels handlar det om olika typer av batterier. Det du skriver gäller väl framför allt NiCd-batterier. Är det där Lithium eller NiMH?

Lithium är det, läste det någonstans i lilla häftet. BSL 1430 heter det..

Lithiumbatterier ska man inte ladda ur för mycket. Då blir det gasutveckling och batterierna sväller. Nu är batteripacken skyddad mot djupurladdning, i princip ett CE-krav.
Men litiumbatterier lider inte av minneseffekt, dvs kan tappa kapacitet om man laddar dem efter att de bara laddats ur till hälften. Numera har jag läst, så lider faktiskt inte NiCd av det heller, då man har bättre QC, men rykten lever kvar.
Men sedan ska man inte heller ladda upp batterierna till fullt om man ska förvara dem en längre tid, men det avhandlades härom veckan i en annan tråd

Jag har en likadan hitachi och även jag har läst att man inte ska köra slut på batteriet, men det funkar ju inte i verkligheten eftersom batteriet tar tvärslut på en sekund pga elektroniken. Man hinner ju knappt märka att batteriet börjar ta slut förrän den har stannat. ;)

Tack för svaren! Låter kanon, bara köra på då.
Ska också leta upp den där tråden du talade om magnu ;)

Det man ska tänka på är att inte låta batterierna ligga urladdade när man inte ska använda dem på ett tag eftersom de självurladdar (dock sakta) och kan nå skadligt låg nivå.

magnu skrev:
Men sedan ska man inte heller ladda upp batterierna till fullt om man ska förvara dem en längre tid, men det avhandlades härom veckan i en annan tråd
nanowire skrev:
Det man ska tänka på är att inte låta batterierna ligga urladdade när man inte ska använda dem på ett tag eftersom de självurladdar (dock sakta) och kan nå skadligt låg nivå.
Låter ju lite motsägelsefullt..

zrc skrev:
Låter ju lite motsägelsefullt..
Nja. ca 60-70 % ska de laddas innan man ska långtidsförvaras.

Det med total urladdning är väl från Nickel-kadmium tiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.