Ska köpa en spånsug/grovdamsugare som jag ska ha i min framtida snickarbod men även använd inne huset då jag renoverar och då jag nyss köpt ett hus från 1913 så det är mycket att renovera! Har aldrig hållit på med snickeri förrut men det är något som jag vill syssla med i framtiden så jag har köpt på mig lite verktyg och nu senast en handöverfräs och sänksåg från Festool. Därför funderar jag nu även på deras damsugare trots att de kanske är lite överkurs för en annan men jag köper nästan alltid saker av bra kvalitet som håller i längen.
Den jag tittat på är CTL MIDI men frågan är om den är för liten eller räcker den till de maskiner jag ska använd den till?

Midin är tillsammans med Mini (de har samma motor) de klenaste festoolsugarna. CTL 26-55 har en starkare motor, mer högre undertryck och större flöde.

Midin har också en mindre påse än de större sugarna, vilket kan vara lite störigt, men för de flesta hobbysnickare inte spelar någon roll. Speciellt inte om man investerar i Masses kommande cyklon, som eliminerar eller starkt krymper behovet av att köpa påsar.

För slipning så räcker midin (och minin) länge, inte ens med dessa maskiner kan man köra på max sugkraft.

För sågning med sänksåg märker jag också mycket liten skillnad på dammuppsamling mellan minin och 22:an. För fräsning är 22:an klart bättre, speciellt vid fräsningar där alla spånuppsamlare inte kan användas.

Men den största skillnaden, där jag upplever minin/midin som otillräcklig är vid vanlig dammsugning av arbetsbord, golv etc. Den är helt enkelt lite klen för det kan jag tycka.

Vilken maskin du ska välja? Vid renovering av ett gammalt hus där man asar prylarna fram och tillbaka? Mini eller midi för att de är smidiga och enkla att lyfta med sig. Kompletterat med en riktigt billig harald-nyborg dammsugare för de riktigt skitiga jobben.

För snickarboden, där det inte behöver flyttas så mycket men så stor dammfrihet som möjligt önskas - ctl 22.

Kanske kan det vara ett alternativ att köpa en mini nu och komplettera med en ctl22a när du är färdigrenoverad och vill börja snickra i boden....det är inte alls dumt med 2 dammsugare.

Sen vill jag också avsluta med något jag brukar skriva när festools dammsugare diskuteras - dammsugarna är utmärkta, och jag har inte testat någon bättre eller tystare dammsugare, men samtidigt så finns det andra bra dammsugare, och just dammsugare är inte ett av de områden där festool är mest överlägset. Det kan vara läge att checka in konkurrenterna.

Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Kan bara hålla med om att ctl22 är vassare att investera i om du ska ha den så pass stationärt som det verkar.

Jag har själv midin då jag släpar den in och ut ur bilen och in hos kunder och då får den räcka mycket med tanke på platsen i bilen.
Önskar jag kunde och orkade ha ctl 22 i bilen men det fungerar inte.

I en stationär verkstad hade den varit självklar.

Jag har Midin och den fungerar bra. För damssugning av skräp och annat fungerar den inte bättre än Harald Nyborg maskinen för en 500 lapp.
Dock tycks Festoolen fungera mycket bättre genom påsens livslängd.
Jag tycker du ska ha en Midi för att släpa runt på och en Harald Nyborg för de skitigare och mer stationära jobben

Jag har båda ctl 22 och midi. Jag köpte ctl 22 först., men den är för tung för att bara runt så den fick stå vid klyvsågen cs70.
Så köpte jag midi och den fungerar perfekt när man sågar och slipar, det är bara och tejpa på festool el sladd på slangen och köra.
Men när jag kör med fräsen så blir påsen full fort. Liten nackdel är att det inte finns long life påsar till den.

Men jag skulle absolut köpa midi om jag skulle flytta runt den lite...

Nu har jag inte måttg o vikt på 22an i huvudet men om man jämför dess efterföljare 26an så skiljer det ung 2dm i längd o 3kg. (någon cm på andra hållen åxå)

Vad är det som gör den större maskinen så otymplig?
Storleken eller vikten (10 vs 13kg)??
Eller är det att den blir så tung med sin fyllda 25l påse? Kanske me rättvist att kolla vikten på full dammsugare?
Vad väger en liter skräp:p? 1kg?

klart 38kg för en full dammsugare är en del jämfört med 22kg

Det är nog lite både och, fast mest volymen skulle jag vilja säga. Och precis som du säger så skiljer det faktiskt en hel del i vikt med tom och fylld påse. Skillnaden i storlek märks också tydligt när man drar maskinen efter sig, minin är väldigt mycket smidigare än 22an.

Daniel_N skrev:
Det är nog lite både och, fast mest volymen skulle jag vilja säga. Och precis som du säger så skiljer det faktiskt en hel del i vikt med tom och fylld påse. Skillnaden i storlek märks också tydligt när man drar maskinen efter sig, minin är väldigt mycket smidigare än 22an.
För min egen del när jag använder min grovis (Alto) så står den i källaren och jag kanske använder den där men oftast så bär jag upp (ut) den och parkerar den där jag ska såga/fräsa/slipa/dammsuga bilen.
Jag kan inte påstå att jag lullar omkring med den som med en hundvalp.

Spontant känns det som om vikten vore den stora boven i dramat, leta samma resonemang runt tex Gersågar (8S vs 12SD). Blir den för tung så är det lätt hänt att den förblir oanvänd, och 38kg... det är tungt, speciellt ihop med otymplig volym.

Nimajneb skrev:
För min egen del när jag använder min grovis (Alto) så står den i källaren och jag kanske använder den där men oftast så bär jag upp (ut) den och parkerar den där jag ska såga/fräsa/slipa/dammsuga bilen.
Jag kan inte påstå att jag lullar omkring med den som med en hundvalp.

Spontant känns det som om vikten vore den stora boven i dramat, leta samma resonemang runt tex Gersågar (8S vs 12SD). Blir den för tung så är det lätt hänt att den förblir oanvänd, och 38kg... det är tungt, speciellt ihop med otymplig volym.
Njae, jag vill nog stå kvar vid att volymen är värre. Mycket på grund av att bärhandtaget på ctl22an (precis som för minin) är placerat mitt på maskinen, vilket gör att man inte känner av kilona så mycket. Och 38 kg tror jag inte den väger heller, har svårt och tro att den ens landar på 30 kg full...men jag vet inte.

Att du inte drar alton efter dig så mycket kanske beror på att den inte är särskilt bra att dra efter sig? Minin är utmärkt på det, tippar aldrig och rullar lätt.

Redigerat:
38kg är min teori på vad den väger full.

Alton är ju iofs ingen höjdare på att dra men som sagt jag har inte dom underlagen som passar för at rulla maskinen.

Kan det vara så att vi även pratar förbi varandra, jag refererar till 26an o du Daniel till 22an..

Finns nog inget generellt rätt o fel här, all beror nog på förutsättningarna där man ska använda maskinerna. Används den bara i en handikappanpassad enplansvilla så spelar nog inte storleken någon roll jämför att man dagligen ska släpa den in o ut ur en bil och uppför 7 trappor....

Kanske inte vikten spelar så stor roll, det är nog storleken.
Ska man flytta runt så är ju midi 100x smidigare.

• Gilla
Charley1968
  • Laddar…
Har både en äldre ctm 22 och en nyare ctl26, dom är inga roliga saker att släpa omkring på när påsarna börjar fyllas, då är mini:n mycket trevligare, dock är det rejält mycket sämtre sug i minin än dom större modellerna.

Vägde min 26:a idag och den ligger på 33 kilo, finns dock lite plats kvar, mestadels mdf-damm. återkommer när den säger stopp.

Ok, Midins enda fördel vs. CTL 22/26 är alltså att den är smidigare att flytta runt på.
Det känns faktiskt som om den fördelen inte spelar så stor roll i mitt fall för så besvärligt kan det ju inte vara att baxa in den 10m från snickarboden till huset. Och väl inne i huset så blir den ju nästan stationär då jag renoverar ett rum i taget.
MEN Midin har ju en fördel till och det är ju priset då Midin kostar 4243:- och CTL 26E 5869:- och det är ju en del då 4243:- redan känns som rätt saftigt för en damsugare.

Sen håller jag med dig Daniel_N, när det gäller damsugare så kan jag tänka mig att det finns prisvärda alternativ som är nästan lika bra. Men jag tror att jag är väldigt känslig för damm, hostade som tusan när jag testkörde handöverfräsen utomhus och likaså när jag renoverade taket och grävde lite i sågspånsisoleringen, så därför hoppas/tror jag på att Festool ska vara bäst på just att hålla dammet borta.

Men om du har ett bra alternativ till dessa Festool-sugare så tar jag gärna emot det.

Nimajneb skrev:
38kg är min teori på vad den väger full.

Alton är ju iofs ingen höjdare på att dra men som sagt jag har inte dom underlagen som passar för at rulla maskinen.

Kan det vara så att vi även pratar förbi varandra, jag refererar till 26an o du Daniel till 22an..

Finns nog inget generellt rätt o fel här, all beror nog på förutsättningarna där man ska använda maskinerna. Används den bara i en handikappanpassad enplansvilla så spelar nog inte storleken någon roll jämför att man dagligen ska släpa den in o ut ur en bil och uppför 7 trappor....
Ja det är sant, jag pratar om 22an. Och jag skrev fel ovan, jag menade att jag är tveksam till att den ens väger över 30 kg full.

Tomas J skrev:
Men om du har ett bra alternativ till dessa Festool-sugare så tar jag gärna emot det.
Angående bra alternativ så tänker jag mig att man kolla på andra proffsmaskiner, tex pullman eller fein.

Angående damm så är mitt förslag att du köper en riktigt bra mask, tex en sundström SR 100 i silikon, kompletterad med rätt filter - den har potential att bli det bästa verktygsinköp du gör. Ha den på - kom ihåg att det är tufft med mask:) En SR 100 med ett extrafilter 10 filterskydd får du för under 500kr om du tittar omkring lite, en utmärkt investering. Observera att de finns i 2 storlekar.

http://srsafety.se/product.aspx?p_id=10034

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.