Hej,
jag ska införskaffa en vedklyv. och behöver lite tips och råd.
Jag är ute efter en så bra vedklyv som möjliigt för max 4000kr.
vad ska man tänka på när man köper en? vilken tryckkraft ska man ha ?

Tack för alla svar..

Edit: Omformulerade frågan

Redigerat:
<<jag är ute efter en som klyver snabbt och returnerar snabbt.
och som har en bra tryckkraft.>>

Betyder en stor klyv med stor motor (3-fas) och stor cylinder och du måste ha stor börs. En stor klyv jobbar snabbt och du måste ha stora muskler att hela tiden lägga upp nytt och ta undan efter klyven.

Protte

prototypen skrev:
<<jag är ute efter en som klyver snabbt och returnerar snabbt.
och som har en bra tryckkraft.>>

Betyder en stor klyv med stor motor (3-fas) och stor cylinder och du måste ha stor börs. En stor klyv jobbar snabbt och du måste ha stora muskler att hela tiden lägga upp nytt och ta undan efter klyven.

Protte
Finns ju dom som har 4Tons tryckkraft.
Vad behöver man ha för tryckkraft för att orka klyva de mesta ?

Jag tror att det är svårt att ange hur stor tryckkraft, som behövs, beror på hur "vresig" veden är och vilken teknik och skicklighet man har. Jag köpte efter priset, det blev ÖB (Kina?), kostade ca 1500-1600 kr.

Jag tror mig minnas att tryckkraften är ca 4 ton. Den har hittills klarat mitt behov, även ca 35 cm furukubbar med grova kvistar, men man kan bli tvungen att "ta om" flera gånger. Och jag behöver inte stressa, den passar min arbetstakt på vedbacken. Men jag har ingen annan erfarenhet att jämföra med.

Att den sedan blev nerknuffad från arbetsbänken av en skenande (veteran)bil är ju en annan historia.

• Gilla
snickar
  • Laddar…
hej jag köpte oxå en klyv på harald nyborg som tar 52 cm ved o trycker 7 ton,den går lite långsammare än min fars faxe klyv men har man ingen jättebrådska så går det fint,tror jag gav 2300 med stativ

såg en ny variant på klyvar en som har klyv knivar i båda ändarna kanske kan få hjälp av någon här om den.

Lånar denna tråd.

Jula har en 10 tons vertikalklyv på 3,4 kW. Lite dyr kanske.
380030-jpg.jpg

Swedol har en snarlik på 6 ton, men med en 3,7 kW motor till kampanjpris. Den här borde rimligtvis vara ruggit snabb. Nån som testat eller har erfarenhet av den eller Julas variant?
VT-54511.jpg

När jag ser de här lite mer exklusiva klyvarna så är min första tanke att det kan bli problem med att vedklabben lutar och kanske faller omkull om inte kapningen är nära 90 grader. Det är ju inte alltid som man "sågar rakt", i alla fall inte jag.
I de andra klyvarna så ligger i alla fall klabben utan att röra sig alltför mycket.
Men jag har haft fel förr

Ja, vem har inte haft fel förr.:)

Hade också samma tanke om inte det är kapat vinkelrätt så ramlar klabben. Men det är väl där som de två armarna ska stötta upp klabben.

Nu förstår jag inte hur man ska kunna klämma ihop armarna och samtidigt hålla i klabben tills armarna omsluter klabben. Känns som man borde själv haft tre armar för att det ska fungera.:(

Har arbetat med både horisontal och vertikalklyv.
Upplever att det går snabbare med vertikalklyv. Man den slipper man hämta den klyvda veden, den hamnar direkt i famnen. Att rikta in knubben rätt är inget problem.
Min nästa blir en vertikalklyv.

Trevligt med folk som har erfarenhet av bägge typerna.

En fråga:
Klämmer man ihop klyvens armar med armvecken och samtidigt håller vedklabben med bägge händerna? Logiskt borde det vara så, men vad säger säkerhetsföreskrifterna om detta förfarande när händerna är fria att komma i kläm?

Edit: Harald-Nyborg sålde den tydligen tidigare. Hastigheten är 6 cm/s och 5,4 cm/s på retur. Är inte det väldigt långsamt?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.