Paul-Staffanstorp
Patrik_Hed skrev:
Jag är på ett Skanskabygge, och där har snickarna bara Hilti. Allt från borrhammare och skruvdragare till laservattenpass och dammsugare och skruvar. Det är vackert att se, allt är Hiltirött. :D (Inkl. våra grejer)

//Patrik
Personligen kan jag säga att jag en gång arbetade på Hilti och jag vet också vilka sjuka rabatter och förmånliga avtal de stora jättarna har hos Hilti.
På det viset förstår jag att de har råd till detta.

Mindre byggfirmor har inte en suck av att komma i närheten av dessa avtal och således får de glatt nöja sig med DeWalt och liknande mellanmaskiner...

Och jag hatar Hilti förutom på borrhammare.
Helst ELU och sen DW och Bosch, lite beroende på vilka maskiner det gäller.
Hade jag behövt en sänksåg så hade Festo's TS55 varit ett givet val men det är så jäkla sällan, deras dragare kanske kan matcha den lilla Boschen men saknar lampa ju och kostar fem ggr mer :-(

/Kent

Paul-Staffanstorp
snickarboden skrev:
Och jag hatar Hilti förutom på borrhammare.
Helst ELU och sen DW och Bosch, lite beroende på vilka maskiner det gäller.
Hade jag behövt en sänksåg så hade Festo's TS55 varit ett givet val men det är så jäkla sällan, deras dragare kanske kan matcha den lilla Boschen men saknar lampa ju och kostar fem ggr mer :-(

/Kent

Njae... nu är ju nog detta inte hela snningen.
Festool har ju bland annat tillbehör som iaf aldrig jag sett till en Bosch,
typ excenterchuck, vinkelchuck, "gipschuck"...
Dessutom finns det lampa att sätta på om man nu har dålig syn eller jobbar i mörker och inte har tillgång till riktig belysning.

Tror faktiskt det mesta har att göra med i vilken bransch man är.

atlascopco tigersåg
dewalt skruvdragare
hitachi sticksåg o cirkelsåg
dustcontrol dammsugare
senco spikpistol men de behövs knappast för hemmabruk

Jag kan förstå att färgen är viktig på större byggarbetsplatser (DWGul och/eller HiltiRöd). Men varför så få självlysande oranga B&D :p

Paul-Staffanstorp
Nimajneb skrev:
Jag kan förstå att färgen är viktig på större byggarbetsplatser (DWGul och/eller HiltiRöd). Men varför så få självlysande oranga B&D :p
:D:D:D:D:D

Underbart med ett av årets gapskratt.

TACK ! d^_^b

*ler roat åt glapp och läcker grejen*
Det värsta är att ett rätt bra märke dvs Hitachi faktiskt blivit rätt trist att ens hålla i med sin transformer eller batman kostym.
Jag har kört en del med deras dragare i den nya designen och i princip kastat eländet eftersom batmankostymen släpper i tumgreppet, no fun at all.
Att åka hem till en kund och ta fram något som ser ut som deras treåriges sons leksaker är inte bara dumt utan även farligt.
Maskinerna ser ju verkligen ut som leksaker :-(

Däremot gillar jag deras gamla stuk och maskiner, deras stora handöverfräs i vanlig grön plast vill jag gärna ha tag i så säg till om ni hittar den nånstans till vettigt pris

/Kent

Man kan inte hålla sig till ett märke anser jag, tillverkarna är bra på olika maskiner.

Makita: skruvdragare och tigersåg
Festool: sänksåg o Överhandsfräs
Fein: Multimaster
Bosch: Skruvdragare,sticksåg,kap & Ger,Bordssåg.
Dewalt: Kap & Ger, Batteridriven dyckertpicka
Milwuake: Tigersåg
Senco: Spikpistoler

Så ser det ut hos mig tex....i stora drag.
Dewalt:

Paul-Staffanstorp
Håller verkligen med dig, men Bosch och DeWalt försvinner helt bort från min lista och Kap/gersågen placeras hos Festool då deras Kapex är outstanding tycker jag.
Samtidigt är både Makita och Festools skruvdragare betydligt bättre än både Bosch och DeWalt samt passar till olika ändamål.
Bordssågen flyttar jag också då jag är mer än nöjd med min Festool CSM.

Men som sagt... alla har vi olika erfarenheter och framförallt olika krav beroende på användningsområde.

kan bara hålla med Paul där ...

Ang spikpistoler så vill jag lyfta fram Stamley Bostitch och deras pistoler , dom jag har testat känns lite bättre än dom Senco jag kört med .där är flera smarta funktioner som Senco inte har (iaf inte på dom jag testat) . bla man kan inte skjuta dom när magasinet är tomt

Appropå inlägget ovan om att tappa skruvdragaren, så kan jag berätta att min några år gamla Bosch PSR 14,4 VE-2 gick av (!) ikväll när jag tappade den i golvet från ca 1,5 meters höjd. Den gick av mellan själva motorhuset och den ställring som man kontrollerar momentet hur hårt man ska kunna dra innan den börjar slira. Det var till största del plast där inne, och det var den som sprack. Ut över golvet så rasslade det en massa kullagerkulor (till min lilla 3-åriga dotters förtjusning).

Inte för att låta allt för gnällig, men visst borde man kunna önska att maskinen håller för ett fall från ca 1,5 meter ned i parkettgolvet i köket? Jaja, ingen mer Bosch grön för mig i alla fall. :-P

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.