Alko skrev:
...Sen har vi nåt de kallar Bridge-metoden på FOG:

[länk]

/A
Observera sista punkten i instruktionerna:

6. For added peace of mind, check the alignment with a high quality straight edge"​


Rena friskrivningsklausulen, och den behövs...

Jag har faktiskt svårt att förstå att Festool själva tar upp en så pass dålig metod. Spåret i sågens bottenplatta är förstås lite bredare än klacken på skenan. Spelet mellan dessa "nollas" som bekant med de små gröna justeringsrattarna. En förutsättning för att detta skall fungera är att det "klämmer åt" på två punkter (därav två rattar), men när bara halva bottenplattan vilar på skenan så klämmer det bara åt på ett ställe med följden att det går att vicka lite på skenan (motsvarande spelet mellan spår och klack). Vad som händer om man råkar vicka skenorna åt olika håll behöver jag nog inte gå in på...
 
Helt rätt, bridgemetoden är kass. Dessutom så måste man justera spelet mellan såg och skena efter att ha använt bridge-metoden.
 
Jag tror felet i grund och botten beror på att skenorna är för mjuka, och att de möjligen har spänningar i sig. Skarvblecken är väldigt hårda och troligen spänner man skenorna sneda eller spänner upp dem mot skarvblecken så att de gärna vill hamna fel.

Det är nog inte för inte som Festool själva har en annan sorts skenor också.
 
Mr Handyman skrev:
...Det är nog inte för inte som Festool själva har en annan sorts skenor också.
Dessa har jag aldrig stiftat bekantskap med annat än på bild, så ursäkta om det följer lite outbildade frågor...

Vad jag kan se är de inte sammankopplingsbara, så de bör ju i så fall jämföras med "vanliga" skenor av samma längd. Är de i så fall rakare än säg en "vanlig" 3 m skena?

Några andra frågor som poppar upp:

Passar de TS55/75?
Vad jag kan se på bilden finns det inget spår på undersidan för tvingar, eller?
Saknar de gummiflärpen som finns på de "vanliga" skenorna?
Vilket material är de tillverkade av?

Kort och gott, varför skulle de vara bättre än de "vanliga" skenorna?
 
Det är rena spekulationer faktiskt, men det måste finnas en anledning till att de har gjort en sorts skena till, och det skulle kunna vara en rimlig gissning. Den är ju gjord av ett annat material och är dyrare, varför det skulle kunna vara bättre. Den sågen glider på stödrulle tror jag, och inte på de där fjuttiga små plastknopparna.
 
Min gissning är att den nya skenan är smalare så att den inte kommer så nära klingan men jag må ha fel. Klingan i skivfräsen är ju bredare än en vanlig sågklinga. Dessutom har skivfräsen ett styrhjul i bakkant som löper i det sågade spåret och som även ser till att man inte sågar för djupt. Det kan säkert oxo ha inverkan på skenans utformning.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.