Okej, man har sett några jiggar och montage för handöverfräsar vid det här laget,
men i kategorin komplicerade jiggar som också är användbara är den här bland
det bättre jag har sett.

Den är också ett bra exempel på att det fungerar utmärkt med jiggar och maskiner
av trä för träbearbetning.

Ta en titt på tappmaskinen:

Precis som du skriver Handyman, man kommer långt med jiggar och andra manicker i trä, och jag tycker att det är kul att den här killen driver konceptet till sin spets. Hans hemsida: http://woodgears.ca/joinery.html

Just, det han har gjort några till ja... Den där sockerlådsmanicken känner jag igen, den har väl varit uppe här?

Mr Handyman skrev:
Just, det han har gjort några till ja... Den där sockerlådsmanicken känner jag igen, den har väl varit uppe här?
Det stämmer, riktigt imponerande prylar han knåpar ihop!

Det verkar vara en rätt driftig person, och även om det finns väldigt många manicker på hans hemsida som jag inte skulle vilja lägga tid på att göra blir jag väldigt imponerad av hans alster!

Ska väl tillägga att det väl är rätt mycket enklare att göra såna där installationer med handöverfäsar när motorn är löstagbar på det sättet. Den enda maskin som man ser i Sverige med den funktionen är väl Bosch GOF1400?

The eye-balling game fick nu en egen tråd.

Tycker själv att man alltför lätt sneglar mot andra material än trä för att göra saker, framförallt metaller, men också plaster.

I vissa fall leder det till problem, vet t.ex. en uråldrig bandsåg som har trästativ nertill som det inte går att få ordning på, medan andra maskiner har gjort tjänst i decennier med trästativ, t.ex. en rejäl klyvsåg i trä där man kan justera klingans höjd och sen slår fast den där med en träkil.

Tänkte också på att snickarboden lobbade för egenhändigt monterade handmaskiner som alternativ till t.ex. Festools ofta emninenta men väl dyra mobila system.

Kan inte folk posta lite bilder på hemmagjorda maskiner och jiggar? Det vore kul.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.