Paul-Staffanstorp
Jo, men det jag tyckte var intressant är att den gröna är inte en grön laser egentligen utan den är också röd.
Enligt teknikern på Bosch som nu har köpt upp CST Berger så ska det sitta ett element som värmer upp så den röda blir grön.
Detta är deras motivering till att den ska vara dyrare än den röda.
Själv tror jag det är mycket nyhetens behag också.

Snailman skrev:
Som jag tolkar det så lyser den gröna 10 gånger så starkt med samma inmatade effekt... (jämfört med en röd)
Micke184 skrev:
Ögat är mer känsligt för grönt än rött, dvs mindre effekt krävs för att uppnå samma sak - eller med samma effekt syns det bättre.
Finns den ens kvar på marknaden ?

Suhagg skrev:
Vad heter Stanley lasern?
Stanley 77-189 FatMax PB2?
Föredrar nog CST Bergers då linjerna sträcker sig vidare från den bland annat upp i taket vilket man kan ha nytta av ibland.
Dessutom till en likvärdig om inte lite billigare peng.

Suhagg skrev:
LEICA LINO L2 är det någon som har den?
Den ska väl ha det man behöver?
 
Att man värmer upp en röd laser till grönt låter fullständigt absurt!!! Undrar om man får blå eller ultraviolett om man fortsätter värma?! Det är ju helt olika laser dioder...

Jag är i New York hela denna veckan men villdu kolla på den nästa vecka så jobbar jag i Lund så d kan komma förbi jobbet, ligger ju inte sålångt från Staffanstorp.
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Masses skrev:
Att man värmer upp en röd laser till grönt låter fullständigt absurt!!! Undrar om man får blå eller ultraviolett om man fortsätter värma?! Det är ju helt olika laser dioder...

Jag är i New York hela denna veckan men villdu kolla på den nästa vecka så jobbar jag i Lund så d kan komma förbi jobbet, ligger ju inte sålångt från Staffanstorp.

Visst... jag kan också tycka det låter sjukt men det svaret gav dem när jag ställde dem mot väggen varför den ska vara 2000:- dyrare.

Förstår inte att en grön laserdiod kan vara 2000:- dyrare än en röd heller.

Men visst...jag är inte så kunnig på detta område.
Vill bara ha en motivation till prisskillnaden...

Kan ju höras så kan vi se om det klaffar... :)
 
Paul-Staffanstorp
Gjorde en googling och lyckades hitta denna text som till viss del förklarar skillnaden.



Fakta:
Orsaken till det relativt högre priserna på gröna laserpekare än röda är den gröna laserns komplexitet. De använder en batteridriven laserdiod som styrs av en miniatyriserad krets, precis som de röda. Dioden använder ungefär fem gånger större effekt än de röda och emitterar laserljuset i det (osynliga) infrarörda våglängdsområdet kring 808nm. Den infraröda laserstrålen fokuserar i en Neodymium-kristall som dopats med Yttrium ortho Vanadate (NdYVO4), som ökar våglängden till 1064nm. Denna utgångsstråle, i sin tur, absorberas i en kristall av Potassium Titanyl Phosphate (KTP) som svänger i den dubbla ljusfrekvensen och avger en laserstråle med 532nm våglängd. Ett interferensfilter tar bort kvarvarande infrarött ljus och utgående stråle fokuseras och kollimeras till en tunn parallell stråle. Båda kristallerna odlas artificiellt och måste formas till rätt storlek, poleras och ytskiktbehandlas med väldigt snäva toleranser. Endast en handfull företag producerar dessa kristaller.

Observera att det är mycket farligt att lysa med en laserpekare i ögonen på en människa eller djur. Lys heller aldrig på fordon som färdas, in genom fönster osv. Lys heller aldrig långvarigt mot hud. Om den gröna laserstrålen skulle försvinna, pga batteriproblem eller att kristall/optik har gått sönder, titta ändå inte in i pekaren: den kan avge osynlig IR-strålning som är mycket farlig för ögonen! Den gröna laserpekaren är ingen leksak; även om den är väldigt rolig att använda.

I Sverige är den högsta tillåtna effekten för en laserstråle 5mW för att den skall få användas på allmän plats eller i luftrummet. En laserstråle med högre effekt som t.ex. riktas upp i luftrummet kan få allvarliga konsekvenser för flygtrafik.
 
Mikael_L
Paul-Staffanstorp skrev:
Enligt teknikern på Bosch som nu har köpt upp CST Berger så ska det sitta ett element som värmer upp så den röda blir grön..
Skitsnack, tråkigt att dom inte kan säga att dom inte vet, när dom inte vet.

Om man måste använda en sådan krånglig metod för att erhålla grönt laserdiodljus låter jag vara osagt. Jag skulle antagit att det räcker med andra dopningsämnen.
Det kan ändå bli rejält mycket dyrare pga av dyra ämnen och/eller en besvärlig tillverkningsprocess med hög grad av kassation.

Här är ett dokument som beskriver mycket laserteori och optisk teori.
Jag är långt ifrån tillräcklig kunnig för att kunna avgöra om dom har fått allt korrekt, men jag tycker det verkar gediget. Dom bör ju även haft någon som granskat det innan godkännande och publicering.
http://www.ts.mah.se/utbild/db7060/HT05/Projekt/FyIng-Laserdiod.pdf

för den som har litet att göra nån kväll.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jo, men det jag tyckte var intressant är att den gröna är inte en grön laser egentligen utan den är också röd.
Enligt teknikern på Bosch som nu har köpt upp CST Berger så ska det sitta ett element som värmer upp så den röda blir grön.
Detta är deras motivering till att den ska vara dyrare än den röda.
Själv tror jag det är mycket nyhetens behag också.





Finns den ens kvar på marknaden ?



Föredrar nog CST Bergers då linjerna sträcker sig vidare från den bland annat upp i taket vilket man kan ha nytta av ibland.
Dessutom till en likvärdig om inte lite billigare peng.
Är det denna du menar? Ett bra val?
CST Berger 58-MP3 Three Beam Laser Level
58-MP3.jpg
 
Visst är det krångligare att erhålla grönt ljus än rött på grund av de relativt sett dyra kristallerna för att ändra våglängden från infrarött till grönt. men att det innebär extrakostnader på 2000 är bara skitsnack!
En grön lasermodul för innbyggnad med max tillåten effekt på 5mW kostar från 8-10 dollar och uppåt. Motsvarande röda modul kostar ett par dollar.
Ska man ha någolunda kvalitet på elektronik/optik så kan man väl säga runt $30 för en grön och $10 för en röd OEM-lasermodul
Antagligen blir det dessutom mycket billigare om man köper i bulk.

Så.. En rejält stor del av prisskillnaden är nog bara extra vinstgrad som man kan passa på att ta ut på en ny och cool produkt.
Kostnaden för konstruktions- och produktionsändringen av den röda produkten kan inte vara speciellt många kronor per såld enhet.

Och den där teknikern från Bosch.. Jösses!!!
Visst ändras våglängden på en laserdiod med temperaturen, men det handlar bara om max +/- 10nm inom diodens säkra temperaturintervall, att omvandla en röd laser på 650nm till en grön på 532nm med värme funkar inte ens i Star Trek!
Grönt laserljus gör man enklast och billigast som Paul-Staffantorp har förlarat i sitt inlägg ovan.
 
Paul-Staffanstorp
Det är denna jag syftar på att jag beställde.

CST/berger 58-ILM-XT


image_5944.jpg

...samt stativet... CST/berger 58-LP12-UM

image_13333.jpg


Fick uppdaterat då säljaren ringde mig innan och jag ifrågasatte informationen han fått från Bosch och då sa han att de sagt att det satt ett element som värmde upp glaset så man fick den gröna lasern.
Men som sagt låter det sjukt märkligt.

Tror ändå att den stora prisskillnaden avgörs av nyhetens behag.
 
pelleulf skrev:
Takstötta har jag också sett, men det är ju inte alltid man har ett plant tak att stötta mot... Är det ngn. som vet ett stadigt stativ som kan bli iaf. 2 meter. Helst utan att det kostar skjortan?
PS. pulsfunktionen på FL-40 är till för mottagaren, annars funkar inte den Ds.
/ pelleulf
En BMF vinkel och en snabbtving så har du ett bra stativ om du jobbar inomhus....kläm fast vinkeln i en dörrkarm,bokhylla etc och ställ dit lasern.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Det är denna jag syftar på att jag beställde.

CST/berger 58-ILM-XT


[bild]

...samt stativet... CST/berger 58-LP12-UM

[bild]


Fick uppdaterat då säljaren ringde mig innan och jag ifrågasatte informationen han fått från Bosch och då sa han att de sagt att det satt ett element som värmde upp glaset så man fick den gröna lasern.
Men som sagt låter det sjukt märkligt.

Tror ändå att den stora prisskillnaden avgörs av nyhetens behag.
Jösses dubbla priset för 58-ILM-XTG. Finns det något som motiverar det?
Kommer använda min utomhus med mottagare några gånger men det mesta blir inomhus.
 
Paul-Staffanstorp
verktygsgurun skrev:
En BMF vinkel och en snabbtving så har du ett bra stativ om du jobbar inomhus....kläm fast vinkeln i en dörrkarm,bokhylla etc och ställ dit lasern.
Blir ju ett problem om man t.ex vill få in linjen på ovankanten av köksskåpen ;)
 
Blev en beggad CST/berger 58-ILM-XT för 450kr inkl frakt från staterna.
 
Har själv en ILMXT som jag köpte från Geonik. Sedan kom jag över en ny David White (också CST berger) Mark 2 XLE med LLD2 mottagare på Tradera för kaffepengar. Den mottagaren är svinbra utomhus. Rekommenderas verkligen, inga problem att väga av med den! Lasrarna har blivit mer eller mindre oumbärliga för mig sedan jag köpte dem! :)
 
Snailman
nino skrev:
ok inget som gick på garantin då?
Fick en ny istället för den trasiga... förmodligen på garantin...

Hoppas den förra spaken var ett måndagsexemplar (hade spruckit av där skruven var idragen i centrum av den...)

(Gäller en leica lino l2)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.