16 354 läst ·
41 svar
16k läst
41 svar
Rekommendation av en BILLIG Kap & geringssåg?
Uppdatering:
Jag bestämde mig för att köpa sågen från Biltema. Den var dock slut och när de skulle få in den var den restnoterad. Därför åkte jag till Clas Ohlson och köpte den jag länkar till här i inlägg 15.
Jag har testat den en del nu och tycker den känns helt ok för mina behov.
Ni som har deltagit i tråden skall ha tack för det!
Jag bestämde mig för att köpa sågen från Biltema. Den var dock slut och när de skulle få in den var den restnoterad. Därför åkte jag till Clas Ohlson och köpte den jag länkar till här i inlägg 15.
Jag har testat den en del nu och tycker den känns helt ok för mina behov.
Ni som har deltagit i tråden skall ha tack för det!
Grattis. Men då kommer nästa problem. Det är varken kul eller effektivt att såga utan att ha sågen på en ställning som ger stöd på sidorna för långa reglar/brädor. Nästan ett måste men går till nöds att fixa med hemsnickrade bockar.
Jamenvisst. Till vardags använder jag ett billigt stativ men jag har kört en del med ett blått GTA. I garaget är det förstås mer praktiskt med ett stativ, men ska man stå ute och kapa lite längre saker gillar jag tveklöst en stabil bocklösning bättre. Ska man tex kapa lite i änden på en 5m bit är är stativens stödrullar för nära sågen. Tycker det största felet med bocklösningen är att den inte är mobil + att den tar plats, men sådant är ju inte alltid ett problem.
Jag har ett DW7023, och där funkar det att ta änden på en 4,8m bit (längre har jag inte provat). Dock måste man i så fall först flytta sågen till ena änden på bänken - vilket dock bara tar ett par sekunder tack vare snabbfästet. Till saken hör dock att jag har ett extra stöd under utdragsarmen, DE7028, vilket gör att denna aldrig sviktar, vilket annars lätt blir fallet med en 4,8m lång regel.
Jag använde tidigare bockar men går inte tillbaka till detMathiasS skrev:Jamenvisst. Till vardags använder jag ett billigt stativ men jag har kört en del med ett blått GTA. I garaget är det förstås mer praktiskt med ett stativ, men ska man stå ute och kapa lite längre saker gillar jag tveklöst en stabil bocklösning bättre. Ska man tex kapa lite i änden på en 5m bit är är stativens stödrullar för nära sågen. Tycker det största felet med bocklösningen är att den inte är mobil + att den tar plats, men sådant är ju inte alltid ett problem.
Det finns desutom möjligheten att man ställer en liten bock bredvid stativet också när det ska kapas riktigt långt...
Ok, det extra stödet har jag aldrig testat - det låter som en bra ide. MEN. Jag tycker ändå, och jag vet att jag är rätt ensam om det, att dessa stativ är lite för dyra för att passa en hemmafixarbudget. Mervärdet är för litet jämfört med ett billigt stativ.Daniel_N skrev:
Jag håller med dig Mathias.
Såtillvida ifall inte mobilitet eller utrymme är någon issue skulle jag allra helst ha kap/ger'en permanent monterad på ett bord, med långa och längdmarkerade melamin-bord (eller ännu hellre högtryckslaminat) på bägge sidorna. Säg 3-4 meter åt varje håll. Eller kanske 3 meter åt ena hållet och 5 meter åt andra.
Det ska dessutom finnas möjlighet att sätta fast materialstopp på valfri position.
Då kan vi snacka om en jättehärlig material-handling-workstation.
Såtillvida ifall inte mobilitet eller utrymme är någon issue skulle jag allra helst ha kap/ger'en permanent monterad på ett bord, med långa och längdmarkerade melamin-bord (eller ännu hellre högtryckslaminat) på bägge sidorna. Säg 3-4 meter åt varje håll. Eller kanske 3 meter åt ena hållet och 5 meter åt andra.
Det ska dessutom finnas möjlighet att sätta fast materialstopp på valfri position.
Då kan vi snacka om en jättehärlig material-handling-workstation.
Det låter som den ultimata lösningen om man har en rejält tilltagen verkstad. Hade jag det skulle jag också lösa det på det sättet men jag skulle även ha ett mobilt stativ som komplementMikael_L skrev:Jag håller med dig Mathias.
Då kan vi snacka om en jättehärlig material-handling-workstation.![]()
Jag har endast ett mobilt stativ. 
Klarar mig hyggligt bra med det.
Men jag ser absolut inget problem (annat än mobiliteten då) att skruva fast sågen i ett gammalt avlagt köksbord, skrivbord (kanske köpt från Röda korset osv), sen komplettera med en 2"x8" åt varje håll som ligger på bordet resp en bock.
Ja nästan tvärtom faktiskt.
Klarar mig hyggligt bra med det.
Men jag ser absolut inget problem (annat än mobiliteten då) att skruva fast sågen i ett gammalt avlagt köksbord, skrivbord (kanske köpt från Röda korset osv), sen komplettera med en 2"x8" åt varje håll som ligger på bordet resp en bock.
Ja nästan tvärtom faktiskt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden