4 909 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Festool bits
Sida 1 av 2
Hejsanhejsan!
Är ute efter en ask med bits & bitshållare där både asken och bitsen är av bra kvalite.
Hittade då den här asken:
http://viewitem.eim.ebay.se/FESTOOL__BitBox_TORX__BH__60__CE__Nr_493261/400114153432/item
Är både asken och bitsen bra?
Hur står sig bitsen mot Wera?
( verkar ju finnas lite festool-folk här som kanske vet )
/ Andreas
Är ute efter en ask med bits & bitshållare där både asken och bitsen är av bra kvalite.
Hittade då den här asken:
http://viewitem.eim.ebay.se/FESTOOL__BitBox_TORX__BH__60__CE__Nr_493261/400114153432/item
Är både asken och bitsen bra?
Hur står sig bitsen mot Wera?
( verkar ju finnas lite festool-folk här som kanske vet )
/ Andreas
Produkter som diskuteras: "bitshållare"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Jag har slutat köpa 1 pack (dvs 1 av varje i en box) sedan länge tillbaka. Ska man dra en större mängd skruv köper ja flerpack. Just nu kör jag med Bosh platina bits. Deras dyraste. De funkar ok men de slits ju med tiden också. Samma sak gäller torx.
Ja så gör jag också, men jag är lite ute efter den där asken.
Och då vill jag ju gärna veta om bitsen är lika bra som priset och märket antyder.
Funkar bitsen bra så kommer jag antagligen att fylla på med lösa eftersom "min" bygghandel har lösa bits.
Och då vill jag ju gärna veta om bitsen är lika bra som priset och märket antyder.
Funkar bitsen bra så kommer jag antagligen att fylla på med lösa eftersom "min" bygghandel har lösa bits.
Festool bits tillverkas av Wiha, är av utmärkt kvalitet. Skulle dock inte vilja påstå att de är varken bättre eller sämre än Weras bästa bits. När det gäller vanliga bits (dvs ej för centrotecsystemet) kan man nog ofta få mer för pengarna med andra bits än festool, tex wera eller wiha.
Festoolasken på bilden är inget vidare. Bitshållaren är i gummi, och det är svårt att få ut bitsen på ett lätt sätt. Dessutom har min ask spruckit i själva plasten.
Jag använder Bahco S2058/S26 i vänster benfickan på arbetsbyxorna.
http://extranet.bahco.com/catalogue...noRefresh=true&showDesc=true&showOnlyOne=true
Den innehåller dessutom en spärrnyckel för bits vilket kan vara smidigt där det är trångt. Sen har jag en massa långa bits, centrotecborr, centrotec-chuckar etc...en hög som snabbt växte sig för stor för centrotecsatsens systainer, och som numera huserar i en beklaglig villervalla i en vanlig systainer.
Jag använder Bahco S2058/S26 i vänster benfickan på arbetsbyxorna.
http://extranet.bahco.com/catalogue...noRefresh=true&showDesc=true&showOnlyOne=true
Den innehåller dessutom en spärrnyckel för bits vilket kan vara smidigt där det är trångt. Sen har jag en massa långa bits, centrotecborr, centrotec-chuckar etc...en hög som snabbt växte sig för stor för centrotecsatsens systainer, och som numera huserar i en beklaglig villervalla i en vanlig systainer.
Produkter som diskuteras: "spärrnyckel"
Spärrnycklar
Spärrnycklar är speciella typer av handverktyg som används för att greppa, hålla, lossa och dra åt muttrar och skruvar. Spärrmekanismen innebär att du kan hålla fast nyckeln på skruven eller muttern medan du rör dig i en riktning, men
Läs mer
Tackar för infon!
Den där 2058 såg ju väldigt fin ut
Samtidigt så började jag att fundera lite när du skrev det där om systainer, för jag använder ju rätt mycket 50mm bits.
Jag har en mini systainer över som kanske skulle funka med en insats till bits och borr. problemet är ju då bara att den måste bäras separat istället för att ligga i maskinens L-boxx.
jag misstänker att det slutar med att jag köper en sån där bachosats.
/ Andreas
Den där 2058 såg ju väldigt fin ut
Samtidigt så började jag att fundera lite när du skrev det där om systainer, för jag använder ju rätt mycket 50mm bits.
Jag har en mini systainer över som kanske skulle funka med en insats till bits och borr. problemet är ju då bara att den måste bäras separat istället för att ligga i maskinens L-boxx.
jag misstänker att det slutar med att jag köper en sån där bachosats.
/ Andreas
Nio bits, från Tyskland, för 150 kronor? På Harald Nyborg kan du köpa 150 bits för samma peng. Givetvis hoppas man att Festools bits måste vara bättre, men man kan ju inte mer än roterai skruven. Jag brukar i de flesta fall slarva bort bitset långt innan det är utslitet.
Och ni som har de här boxarna - använder ni verkligen dem? Jag har gjort flera försök med olika typer av bits-boxar, men det slutar ändå med att jag har några lösa bits i fickan. Hur fiffiga boxarna än är utformade så tar det ändå en stund att pilla väck bitset man ska ha och pilla dit det andra. Och detta ska man klara med en hand, annars måste man lägga ifrån sig skruvdragaren, och då tar det ännu längre tid. Dessutom är boxarna onödigt klumpiga att bära kring på. På en arbetsdag använder jag kanske sammanlagt tre olika bits. De andra 17 förblir oanvända.
Och ni som har de här boxarna - använder ni verkligen dem? Jag har gjort flera försök med olika typer av bits-boxar, men det slutar ändå med att jag har några lösa bits i fickan. Hur fiffiga boxarna än är utformade så tar det ändå en stund att pilla väck bitset man ska ha och pilla dit det andra. Och detta ska man klara med en hand, annars måste man lägga ifrån sig skruvdragaren, och då tar det ännu längre tid. Dessutom är boxarna onödigt klumpiga att bära kring på. På en arbetsdag använder jag kanske sammanlagt tre olika bits. De andra 17 förblir oanvända.
Ja billiga bits brukar ju alltid gå få tag på. Men man har ju ledsnat på billigt skit. Det är ju ganska värdelöst att ha en 200 delars bitssats där PH2 o PZ2 är paj. Kvalitet går före kvantitet hos mig!
andersmc skrev:
Produkter som diskuteras: "bitssats"
Bitssats 19 delar FAST
Ett urval av bits
425 kr inkl moms
Läs mer
Hajakz skrev:
Min ask är en present och jag vet inte var den är inköpt. PB Swiss Tools säljs av Ravema Hoffmann Group, de säljer mest till industrin och det är så jag kommit i kontakt med märket.Daniel_N skrev:
Vet att Teuber säljer deras produkter och de levererar även till privatpersoner, har dock inte sett just den asken i sortimentet på hemsidan.
Tipset är att kolla på tyska ebay, har för mig jag sett asken där.
Använder mina i slagskruvdragaren och är mycket nöjd med dem. Tycker att de håller samma höga kvalité som Wera.
Nja Jag har en box med "alla sorter" liggande i verktygsväskan utifall man råkar på någon ovanlig skruv, sedan har jag de som används mest i små påsar (lagom stora för en 5-8 bits) i byxfickan eller i snickarbältet.andersmc skrev:
