Jag har slutat köpa 1 pack (dvs 1 av varje i en box) sedan länge tillbaka. Ska man dra en större mängd skruv köper ja flerpack. Just nu kör jag med Bosh platina bits. Deras dyraste. De funkar ok men de slits ju med tiden också. Samma sak gäller torx.

Ja så gör jag också, men jag är lite ute efter den där asken.
Och då vill jag ju gärna veta om bitsen är lika bra som priset och märket antyder.
Funkar bitsen bra så kommer jag antagligen att fylla på med lösa eftersom "min" bygghandel har lösa bits.

Festool bits tillverkas av Wiha, är av utmärkt kvalitet. Skulle dock inte vilja påstå att de är varken bättre eller sämre än Weras bästa bits. När det gäller vanliga bits (dvs ej för centrotecsystemet) kan man nog ofta få mer för pengarna med andra bits än festool, tex wera eller wiha.

okej, jag har just nu en bosch okrossbar bitsask som håller bitsen alldeles för hårt vilket gör det svårt att få loss bitsen.
Vet du om festools ask funkar bra, eller om det finns någon annan som är smidig att använda?

/ Andreas

Festoolasken på bilden är inget vidare. Bitshållaren är i gummi, och det är svårt att få ut bitsen på ett lätt sätt. Dessutom har min ask spruckit i själva plasten.

Jag använder Bahco S2058/S26 i vänster benfickan på arbetsbyxorna.

http://extranet.bahco.com/catalogue...noRefresh=true&showDesc=true&showOnlyOne=true

Den innehåller dessutom en spärrnyckel för bits vilket kan vara smidigt där det är trångt. Sen har jag en massa långa bits, centrotecborr, centrotec-chuckar etc...en hög som snabbt växte sig för stor för centrotecsatsens systainer, och som numera huserar i en beklaglig villervalla i en vanlig systainer.

Tackar för infon!
Den där 2058 såg ju väldigt fin ut

Samtidigt så började jag att fundera lite när du skrev det där om systainer, för jag använder ju rätt mycket 50mm bits.
Jag har en mini systainer över som kanske skulle funka med en insats till bits och borr. problemet är ju då bara att den måste bäras separat istället för att ligga i maskinens L-boxx.

jag misstänker att det slutar med att jag köper en sån där bachosats.

/ Andreas

Använder 50 mm bits från PB Swiss Tools, Har en sådan här ask som jag är väldigt nöjd med. Bra ask och bra hållare.

Ironside har en bitssats inte helt olik den från Bacho, finns på sid 8 i deras katalog. Brukar säljas för 99:- på kampanjer i järnaffären.

HHH skrev:
Använder 50 mm bits från PB Swiss Tools, Har en sådan här ask som jag är väldigt nöjd med. Bra ask och bra hållare.
Den såg ju väldigt trevlig ut till slagskruvdragaren. Var handlar man, vad kostar det och hur bedömmer du kvaliten i förhållande till tex wera?

Nio bits, från Tyskland, för 150 kronor? På Harald Nyborg kan du köpa 150 bits för samma peng. Givetvis hoppas man att Festools bits måste vara bättre, men man kan ju inte mer än roterai skruven. Jag brukar i de flesta fall slarva bort bitset långt innan det är utslitet.

Och ni som har de här boxarna - använder ni verkligen dem? Jag har gjort flera försök med olika typer av bits-boxar, men det slutar ändå med att jag har några lösa bits i fickan. Hur fiffiga boxarna än är utformade så tar det ändå en stund att pilla väck bitset man ska ha och pilla dit det andra. Och detta ska man klara med en hand, annars måste man lägga ifrån sig skruvdragaren, och då tar det ännu längre tid. Dessutom är boxarna onödigt klumpiga att bära kring på. På en arbetsdag använder jag kanske sammanlagt tre olika bits. De andra 17 förblir oanvända.

De frekvent använda bitsen sitter ju i bitshållaren på dragaren.

Har man ingen sån får man ha dem löst i fickan eller limma fast en krallig magnet på dragaren

Lådan har man i fickan om/när man stöter på udda skruv

Ja billiga bits brukar ju alltid gå få tag på. Men man har ju ledsnat på billigt skit. Det är ju ganska värdelöst att ha en 200 delars bitssats där PH2 o PZ2 är paj. Kvalitet går före kvantitet hos mig!

andersmc skrev:
Nio bits, från Tyskland, för 150 kronor? På Harald Nyborg kan du köpa 150 bits för samma peng. Givetvis hoppas man att Festools bits måste vara bättre, men man kan ju inte mer än roterai skruven. Jag brukar i de flesta fall slarva bort bitset långt innan det är utslitet.

Precis en sån jag letat efter. Långa bits och med Torx oxå Perfa!! Vart har du handlat?

HHH skrev:

Hajakz skrev:
Precis en sån jag letat efter. Långa bits och med Torx oxå Perfa!! Vart har du handlat?
Daniel_N skrev:
Den såg ju väldigt trevlig ut till slagskruvdragaren. Var handlar man, vad kostar det och hur bedömmer du kvaliten i förhållande till tex wera?
Min ask är en present och jag vet inte var den är inköpt. PB Swiss Tools säljs av Ravema Hoffmann Group, de säljer mest till industrin och det är så jag kommit i kontakt med märket.
Vet att Teuber säljer deras produkter och de levererar även till privatpersoner, har dock inte sett just den asken i sortimentet på hemsidan.
Tipset är att kolla på tyska ebay, har för mig jag sett asken där.

Använder mina i slagskruvdragaren och är mycket nöjd med dem. Tycker att de håller samma höga kvalité som Wera.

andersmc skrev:
Och ni som har de här boxarna - använder ni verkligen dem? Jag har gjort flera försök med olika typer av bits-boxar, men det slutar ändå med att jag har några lösa bits i fickan.
Nja Jag har en box med "alla sorter" liggande i verktygsväskan utifall man råkar på någon ovanlig skruv, sedan har jag de som används mest i små påsar (lagom stora för en 5-8 bits) i byxfickan eller i snickarbältet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.