4 203 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Klarar en stor vinkelslip av att stycka ett motorblock
Nu tycker jag inte ni är snälla. TS vill ju naturligtvis ha en bra anledning att köpa en rejäl vikelslip. Efter mycket letande hittade han motorblocket och kom på att här fanns ett bra skäl. Lika bra att satsa på en 230 mm direkt, det kommer nog att behövas. Kan ju vara bra att ha om det behöver skäras till några betongplattor, tegelpannor eller liknande framöver också.
Jag var på väg att säga att han har säkert en bekant som han kan låna en bil med dragkrok av men det vore kanske ofintjac skrev:Nu tycker jag inte ni är snälla. TS vill ju naturligtvis ha en bra anledning att köpa en rejäl vikelslip. Efter mycket letande hittade han motorblocket och kom på att här fanns ett bra skäl. Lika bra att satsa på en 230 mm direkt, det kommer nog att behövas. Kan ju vara bra att ha om det behöver skäras till några betongplattor, tegelpannor eller liknande framöver också.
Rätt "verktyg" i det här fallet är givetvis termit: http://www.youtube.com/watch?v=rdCsbZf1_Ng#t=1m40s Snacka med någon som svetsar räls åt Banverket. 
Tack för alla innovativa förslag!
Idag hyrde jag dock en 230 mm vinkelslip och köpte 10 kapskivor hos Clas Ohlson. Sen drog jag fram blocket och började kapa. Det gick oväntat lätt även om det inte direkt var som att skära i smör. På vissa ställen var det 3 lager gjutgods som skulle kapas samtidigt men med lite trixande så gick det bra. 3 skivor gick åt, varav en blev förstörd p g a SBS från min sida. 7 av skivor kan jag alltså lämna tillbaka till Classe. Hilti vinkelslipen lämnades tillbaka med saknad...
Blocket är nu delat i tre delar och var och en går att lyfta med en hand, även för en skrivbordsproletär som mig. I morgon bär det av till återvinningscentralen.
Idag hyrde jag dock en 230 mm vinkelslip och köpte 10 kapskivor hos Clas Ohlson. Sen drog jag fram blocket och började kapa. Det gick oväntat lätt även om det inte direkt var som att skära i smör. På vissa ställen var det 3 lager gjutgods som skulle kapas samtidigt men med lite trixande så gick det bra. 3 skivor gick åt, varav en blev förstörd p g a SBS från min sida. 7 av skivor kan jag alltså lämna tillbaka till Classe. Hilti vinkelslipen lämnades tillbaka med saknad...
Blocket är nu delat i tre delar och var och en går att lyfta med en hand, även för en skrivbordsproletär som mig. I morgon bär det av till återvinningscentralen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden