4 203 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Klarar en stor vinkelslip av att stycka ett motorblock
Sida 1 av 2
Kanske en udda lösning på problemet men jag har ett 6-cylindrigt motorblock under huset som jag vill bli av med. Ragnsells vill inte hämta det, jag har inte hittat något åkeri som vill frakta det till avfallscentralen, jag har inte tillgång till någon bil med drag och jag har ingen kombi så allt måste lyftas över bakstammen på en sedan.
Tanken är då att först skruva bort allt som går t ex vevaxel inkl vevstakar och kolvar.
Sedan tänkte jag dela blocket i tre delar (med två cylindrar var...) m h a en stor vinkelslip som jag får köpa eller hyra.
Vad tror ni, är detta en övermäktig uppgift för en 180 mm vinkelslip ?
Det kanske går åt massor med skivor och tar en evig tid...
Tanken är då att först skruva bort allt som går t ex vevaxel inkl vevstakar och kolvar.
Sedan tänkte jag dela blocket i tre delar (med två cylindrar var...) m h a en stor vinkelslip som jag får köpa eller hyra.
Vad tror ni, är detta en övermäktig uppgift för en 180 mm vinkelslip ?
Det kanske går åt massor med skivor och tar en evig tid...
Motorblocket har kanske ett värde för en veteranbilsfantast, beror på fabrikat
Varför inte försöka under Bortskänkes mot avhämtning på Blocket
Personligen så tror jag att det kan bli lite knepigt att nå in till cylindern med en 180 mm vinkelslip. Skivorna brukar ha en tendens att slitas ganska fort när man minst önskar det.
Varför inte försöka under Bortskänkes mot avhämtning på Blocket
Personligen så tror jag att det kan bli lite knepigt att nå in till cylindern med en 180 mm vinkelslip. Skivorna brukar ha en tendens att slitas ganska fort när man minst önskar det.
Har för mig att blocket är ett M30-block från en BMW 525 från mitten av 70-talet. Jag tror tyvärr att värdet = 0 d v s ingen skulle göra sig besvär att hämta det. Det har blivit liggande under vår sommarstuga sedan ett motorbyte för länge sedan.
Jo jag tror också att det skulle vara lättare att kapa i cylindrarna men ett problem kan vara att där är det dubbla väggar med c a 15 mm mellan. Det känns som att man måste hålla slipen väldigt stadigt och rakt för att skivan inte ska hugga. Kan tänka mig att en sån här stor vinkelslip kan kasta duktigt...
Jo jag tror också att det skulle vara lättare att kapa i cylindrarna men ett problem kan vara att där är det dubbla väggar med c a 15 mm mellan. Det känns som att man måste hålla slipen väldigt stadigt och rakt för att skivan inte ska hugga. Kan tänka mig att en sån här stor vinkelslip kan kasta duktigt...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Och jag som har letat efter en rak BMW sexa, nu har jag visserligen fått tag på en men värdet behöver inte vara noll.
Protte
Har du inga hjälpande kompisar??
Protte
Har du inga hjälpande kompisar??
Medlem
· Västragötalandslän
· 151 inlägg
Hej!
Det kan gå bra med en tung och stor slägga. Och använd skyddsglasögon och hörselskydd.
Det kan gå bra med en tung och stor slägga. Och använd skyddsglasögon och hörselskydd.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Då kommer kapitaistens råd:
Stena metall betalar faktiskt för metallskrot. De hämtar på plats med lastbil. Samla ihop allt gammalt metallskrot du har. De tar betalt för hämtning men har du tillräckligt mycket så kan du tjäna på att bli av med blocket.
Stena metall betalar faktiskt för metallskrot. De hämtar på plats med lastbil. Samla ihop allt gammalt metallskrot du har. De tar betalt för hämtning men har du tillräckligt mycket så kan du tjäna på att bli av med blocket.
Redigerat:
Eller flytta upp det en våning och gör som på bilden nedan. Inte för att jag själv skulle vilja ha det... sen tycker jag att flaskorna verkar lite väl svåråtkomliga, och det lär inte bli enklare om du har en rak sexa 

Redigerat:
Skruvar du bort toppen, vevaxel och tar ut kolvarna lyfter du den ganska lätt in i bilens bagage och kan köra bort.
Man kan hjälpas åt två också. Jag har ensam lyft blocket både BMW's stora 6:a och Chevrolet 307ci V8, det är rejält tungt, men inte nära att jag skulle skadat mig i alla fall.
Man kan hjälpas åt två också. Jag har ensam lyft blocket både BMW's stora 6:a och Chevrolet 307ci V8, det är rejält tungt, men inte nära att jag skulle skadat mig i alla fall.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
Ett volvo B20 block är inte så farligt tungt utan grejerna runt om, och en relativt komplett B20 flyttar 2 pers utan problem och det är gjutjärn rakt igenom