1 766 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Slipa (diverse)
Ska slipa trappa, utemöbler (bord + stolar), renovering av fönster (inne och ute), ytterdörrar.
Vad införskaffa, bandslip eller excenter, multiverktyg eller hörnslip?
Excenter Bosch gex turbo eller Makita BO6040 har det skrivits en del om, jag vill ha det så dammfritt som möjligt. Till hjälp har jag en grovdammsugare (AEG). Bandslip blev jag rekommenderad av en bekant, vilken ska man skaffa då, om det nu funkar bättre än de andra?
Har nu ett multiverktyg från Clas O, som har funkat bra i samband med en golvläggning.
/tony
Vad införskaffa, bandslip eller excenter, multiverktyg eller hörnslip?
Excenter Bosch gex turbo eller Makita BO6040 har det skrivits en del om, jag vill ha det så dammfritt som möjligt. Till hjälp har jag en grovdammsugare (AEG). Bandslip blev jag rekommenderad av en bekant, vilken ska man skaffa då, om det nu funkar bättre än de andra?
Har nu ett multiverktyg från Clas O, som har funkat bra i samband med en golvläggning.
/tony
Om du ska smälla en mindre förmögenhet... Festool Rotex 90
Kombinationen RO150 och RO90 borde vara svårslagen...
Men då handlar det ju om en del pengar
Men då handlar det ju om en del pengar
Jag personligen väljer en bra rotex eller liknande excenter långt före en bandslip. Har du multiverktyg så använd den till hörnen och välj en excenter med rejäl avverkning inte någon av de vanliga.
Själv är jag nyfiken om någon testat metabos turbo maskiner?
Själv är jag nyfiken om någon testat metabos turbo maskiner?
Dammfritt välj då inte bandslip. Har slipat mycke en planslip med hål i slipytan funka till allt. Billiga papper köper man på biltema, kör grovlek 80 (det funkar nästan till allt). Festo Skil Buch eller någon annat märkes slip. Sen skall du ha en hyfsad dammsugare det är den som ger dig dammfritt köp en med automatisk start vid slipning om du har råd.
Jo men det har jag..! en AEG AP 250 ECP med automatisk start, som jag hoppas passar till Boschen, Makitan och Festool..Fixar_Krille skrev:Dammfritt välj då inte bandslip. Har slipat mycke en planslip med hål i slipytan funka till allt. Billiga papper köper man på biltema, kör grovlek 80 (det funkar nästan till allt). Festo Skil Buch eller någon annat märkes slip. Sen skall du ha en hyfsad dammsugare det är den som ger dig dammfritt köp en med automatisk start vid slipning om du har råd.
Det skiljer nån tuselapp mellan bo6030 och bosch gex150 turbo, men boschen är såklart starkare och där har man 3-års garanti. Du tänkte nog på makita bo6040..? har svårt att välja bland dessa 2, tacksam om någon kan bekräfta att båda två har 'vanliga' dammutsug (uttag), som passar en 'vanlig' grovdammsugare.
Klicka här för att svara