Som rubriken antyder har jag en Arboga pelarborr med rost på alla rena metallytor, se bild för exempel. Innan jag ger mig på rosten tänkte jag höra om det finns något man bör tänka på (jag vill inte gärna förstöra något). Tidigare har jag bara rengjort mindre verktyg genom att blötlägga i citronsyra och sedan stålborste vilket inte känns som en bra plan i det här fallet...

Sprayolja och scotch-svamp och sedan gno med trasor är det enklaste jag kan komma på men jag misstänker att man bör ha på något slags fett på pelaren och axeln också? Det är säkert mer som behöver göras då den inte har körts på säkert 20 år men jag har som sagt ingen aning om vad :S All hjälp mottages tacksamt.

• DSC00208.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00209.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det någon med kunskap och manual till en liknande maskin (2508) som kan berätta var och hur (och om) man ska smörja en sådan här best?
Har inte kopplat elen ännu och vet inte heller om jag vågar starta den (ej körd på 20 år) utan att smörja först? Jag saknar manual till den :S

Jag kan rapportera att svamp&olja fungerar hyfsat; det mesta av rosten försvinner.

Tvålull typ Svinto fungerar riktigt bra på verktyg med ytrost, fördelen är att det inte repar som en stålborste.

Jag läste nånstans att man kan använda citronsyran på lodräta ytor också om man blandar ned den i tapetklister och kladdar på. Har dock inte testat det själv.

Jag var lite inne på stålull men valde bort det pga att jag inbillar mig att samma effekt uppnås med scotch-svamp och olja men med fördelen att man slipper vatten och tvålrester.

Tapetklister/citronsyra och täcka med lite plastfolie ska jag testa, tack för tipset.

Nu är jag lite osäker, men är inte vapenfett man hade i lumpen rostlösande och konserverande?

nanowire skrev:
Jag var lite inne på stålull men valde bort det pga att jag inbillar mig att samma effekt uppnås med scotch-svamp och olja men med fördelen att man slipper vatten och tvålrester.

Tapetklister/citronsyra och täcka med lite plastfolie ska jag testa, tack för tipset.
Jag tror också att scotch-brite kan funka lika bra som stålull. Men skulle du ändå vilja testa stålull, så finns det ju varianter utan tillsatt tvål, som går att använda med tex olja.

Fy fan vilken vacker pjäs!:)

Vapenfett är just till för att lösa rost och konservera, EJ att smörja med, torka bort det innan applicering av riktigt fett.

Kollade på min Arboga (några år äldre än den ovan) och de enda smörjställena är för handtagets axel samt på axeln för att låsa kring pelaren. Lagrerna utgår jag ifrån är helkapslade och lär inte behöva någon smörjning.

Stålull 000 är rätt bra att använda både på möbler och på maskiner. Tvålull dvs typ Svinto och stålull (säljs väl fortfarande under varumärket Trollull?) är olika saker, man använder inte tvålull på maskiner eller möbler utan ren stålull. Kolla i färgaffärerna. ju fler nollor desto finare och 000 rekommenderas som sagt.

/Kent

mekar-anders:
Jag kan lägga ut fler bilder när jag fått upp den riktigt höga glansen ;)

snickarboden:
Helkapslade lager låter bra. Då borde det inte vara någon fara att starta den. Alla rörliga delar är rörliga och när jag sänker axel eller flyttar "huvudet" på pelaren så ser det ut att vara färskare fett där. På de delar av axel och pelare som varit exponerade under åren så har fettet oxiderats till tuggummi så det ska jag försöka få bort på något sätt och smörja/fetta(?) upp på nytt.

Stålull 000 finns hemma men så som sagt såg jag ingen poäng med att använda det då jag tänker att det bara borde bli mer järnpartiklar kvar (som i förlängningen kan rosta) än med scotch-brite?

Jag känner att det hela börjar bli lite nördigt men vänta bara tills den blå metallic-lacken är polerad men turtle-vax.... :wow:

"pensel-renovering" som nån annons jag såg kallade det ;)

importensketsig skrev:
"pensel-renovering" som nån annons jag såg kallade det ;)
Dvs "renovering" av utsidan för att mörka en sliten insida?

Skillnaden är nog: "Try to pry it from my dead hands" :P

Saltsyra är ju det bästa för ytrost men kan man inte skölja med vatten efteråt (och naturligtvis torka o smörja in) så känns det lite olustigt.....

Men 30%-ig syra, pensel, trasa, rätt handskar och skyddsglasögon så funkar det nog.

Nimajneb skrev:
Saltsyra är ju det bästa för ytrost men kan man inte skölja med vatten efteråt (och naturligtvis torka o smörja in) så känns det lite olustigt.....

Men 30%-ig syra, pensel, trasa, rätt handskar och skyddsglasögon så funkar det nog.
Därom tvista de lärde; det beror nog på hur man definierar "bäst".
Om bäst är lika med snabbt så stämmer det nog att saltsyra och svavelsyra är bäst. Dock är dessa mer korrosiva mot järnet/stålet en vad t.ex. fosforsyra och citronsyra är. Fosforsyra (1-2 %) har även fördelen att det passiverar ytan genom att bilda ett skikt av järnfosfater. Citronsyran har fördelen att vara en lättillgänglig hushållskemikalie.

Jag tror att risken med att slabba på med syror är att dessa tränger in där man inte vill ha dem och gör skada. För detaljer som man kan plocka loss är det dock ett utmärkt sätt.

I helgen har jag borrat en del och är mycket nöjd med maskinen, fantastisk känsla och precision.

Dock är jag besviken på http://www.axminster.co.uk/product-Axminster-Boxed-Sets-of-TiN-Coated-Forstner-Bits-22051.htm borrarna jag köpte från Axminster. Flera av dem är så ocentrerade att det slår ett par mm när man borrar. Ex. 25 mm producerar 27 mm hål...
Jag förstår inte varför de blir så i tillverkningen; det borde vara lättare att svarva fram ett centrerat borrämne? De kanske inte är tillverkade så men det ser iaf ut att vara svarvade.

Edit: Skulle satsat på lite bättre kvalisort istället... billiga nu http://www.axminster.co.uk/product-CMT-Tungsten-Scribing-Forstner-Bit-809147.htm

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.