1 494 läst ·
13 svar
1k läst
13 svar
Kokt Ford
Jaha.. idag kokade jag Forden..Ordentligt 
Det fanns inte så mycket att välja på.
Remspännaren exploderade mitt i ödemarken. Styrservot försvann, generatorlampan lyste som solen, batterispänningen sjönk och temperaturmätaren försvann norr om kokpunkten efter några km. Bråttom hade jag och verkstaden låg ytterligare 4 km bort i färdriktningen så jag körde dit.
Frågan är då hur illa den gamla motorn far av att koka rejält under säg, 5 minuter? Bytte olja i förrgår. Ska jag byta den igen?
Det fanns inte så mycket att välja på.
Remspännaren exploderade mitt i ödemarken. Styrservot försvann, generatorlampan lyste som solen, batterispänningen sjönk och temperaturmätaren försvann norr om kokpunkten efter några km. Bråttom hade jag och verkstaden låg ytterligare 4 km bort i färdriktningen så jag körde dit.
Frågan är då hur illa den gamla motorn far av att koka rejält under säg, 5 minuter? Bytte olja i förrgår. Ska jag byta den igen?
Det som kan hända är att topplockspackningen går sönder och eventuellt att topplocket blir skevt. Mot det hjälper ingen ny olja. Om oljan blir grå av vatten eller om motorn trycker ur sig kylarvatten har du en motorrenovering att se fram emot. Kör med bilen några dagar och håll koll på att inte oljan blir grå. Fungerar den normalt är det nog ingen fara.
Erik
Erik
Hmm, ja det är Fords Colonge motor. Rak sexa med aluminum cylinder heads.
Kanske jag har löst mitt dragkroksproblem genom att fövandla bilen till skrot.
Suck. Undras vad en begad Tahoe kostar..
Kanske jag har löst mitt dragkroksproblem genom att fövandla bilen till skrot.
Suck. Undras vad en begad Tahoe kostar..
Fortsätta köra när det redan kokar är väl inte så lyckat men det viktigaste är att ABSOLUT INTE fylla på med kallvatten, låt den svalna i egen takt och när den väl är kall så efterfyll vatten+glykol.
Fixa det som är trasigt och kör med bilen så visar det sig om den klarade sig.
Ödemark förresten, är ju inga avstånd på Gotland så nån ödemark har jag då aldrig sett där?
Fixa det som är trasigt och kör med bilen så visar det sig om den klarade sig.
Ödemark förresten, är ju inga avstånd på Gotland så nån ödemark har jag då aldrig sett där?
Näe, det var inte bra. Jag tittade för mycket på generatorlampan och såg inte att temperaturen stack iväg. Bråttom var det som sagt oxo då hustrun stod illa till och väntade utan mobil.
Jodå, här kan det allt vara glest mellan stugorna. Vi har 5 km till brevlådan och 22 km till macken.
Jodå, här kan det allt vara glest mellan stugorna. Vi har 5 km till brevlådan och 22 km till macken.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Ödemark? här har inte katta haft ungar på 5 år d^_^b
Fyll bara vatten till att börja med. Det är ju sommar, kanske även på Gotland? Glykolen sänker ytspänningen i vattnet och du kan då råka få den i motoroljan. Lagren mår inte så bra av glykolen. Är topplockspackningen väck får du mest troligt plana toppen också. Det bör du se ganska snabbt om det sjunker undan i kylaren/påfyllningen eller om det bubblar när du gluttar där och gasar lite. Har du tur kan det trots allt gått.
Hoppas förstås Forden överlever men annars kan jag rekommendera Jeep före Tahoe, fast det är jag det 
Har Du åkt 200 km borde ev problem ha visat sej, men en aluminiumtopp kan vrida sej utan att det märks så länge den sitter kvar på blocket men lyfter man den så får man inte dit den igen utan planing. Men det verkar ju som Du kan ha den kvar där den sitter
Har Du åkt 200 km borde ev problem ha visat sej, men en aluminiumtopp kan vrida sej utan att det märks så länge den sitter kvar på blocket men lyfter man den så får man inte dit den igen utan planing. Men det verkar ju som Du kan ha den kvar där den sitter
Ja Tahoe är inget vidare, morsan har en sån som det är lite problem med.
Kolvskrammel när den är kall, paj nivåreglering bak, otroligt dåliga vajrar till fönsterhissarna, skjuter säkringen till fördelningslådan, rycker i motorn ibland samtidigt som oljetrycksmätaren fladdrar osv.
Otroligt plastig inredning även jämfört med andra nya bilar.
Nä, en 40 år gammal Suburban vore fränare!
Kolvskrammel när den är kall, paj nivåreglering bak, otroligt dåliga vajrar till fönsterhissarna, skjuter säkringen till fördelningslådan, rycker i motorn ibland samtidigt som oljetrycksmätaren fladdrar osv.
Otroligt plastig inredning även jämfört med andra nya bilar.
Nä, en 40 år gammal Suburban vore fränare!
Förhoppningsvis slipper jag lyfta toppen, man får ju inte köra fortare än 80 här på vägarna så motorn går strax över tomgång mest hela tiden och lär inte bli utsliten i första taget.
Under tiden blir Tahoe/Suburban/H2/etc bara en våt dröm.
Under tiden blir Tahoe/Suburban/H2/etc bara en våt dröm.
Klicka här för att svara