3 731 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
däckdimension till bilen (tyst å billig färd)
Sida 1 av 2
Dags att byta däck på pendlarbilen (för länge sedan...) och då har jag sett ut ett fabrikat och modell som är väl rekommenderad utav över 800 betygssättare...
Men, i min teori så bör då smalare däck resultera med lägre friktion = lägre bränsleförbrukning och oljud.
Läste i användarboken till bilen och blev förvånad att det var rätt dimensioner på idag: 175/70 R13 = 57,52cm i omkrets
-Bilen visar typ 10km/h förlite mot gpsen när man kör i 110km och den då visar 100km s trodde det sattpå fel däck.
Räknade lite på diametern kontra detta med olika dimensioner.
Sen såg jag vad däcket fanns att köpa i, så egentligen kan jag bara välja på att köra original: 175/70 R13 = 57,52cm eller 165/75 r13 = 57,77cm (+0,25cm)... Frågan är vilket som är bäst, kontra få billig och tyst färd...
Vad tror ni, satsa på original dimension eller snäppet smalare?
Men, i min teori så bör då smalare däck resultera med lägre friktion = lägre bränsleförbrukning och oljud.
Läste i användarboken till bilen och blev förvånad att det var rätt dimensioner på idag: 175/70 R13 = 57,52cm i omkrets
-Bilen visar typ 10km/h förlite mot gpsen när man kör i 110km och den då visar 100km s trodde det sattpå fel däck.
Räknade lite på diametern kontra detta med olika dimensioner.
Sen såg jag vad däcket fanns att köpa i, så egentligen kan jag bara välja på att köra original: 175/70 R13 = 57,52cm eller 165/75 r13 = 57,77cm (+0,25cm)... Frågan är vilket som är bäst, kontra få billig och tyst färd...
Vad tror ni, satsa på original dimension eller snäppet smalare?
Redigerat:
Läste ett reportage i "teknikens värld" för nått eller några år sedan, och slutsatsen var att däckdimension och bränsleförbrukning inte har något samband. Däremot kan ljudbilden variera mycket beroende på gummiblandning och mönster.
Tror körstilen påverkar mest, har ibland funderat på om hur mycket förbrukningen skulle minska om man hängde på i draget efter en lastbil.
Tror körstilen påverkar mest, har ibland funderat på om hur mycket förbrukningen skulle minska om man hängde på i draget efter en lastbil.
10mm hit eller dit i detta sammanhang kommer inte göra någon skillnad. Om du däremot köper ett däck som designats för lågt rullmotstånd och för att vara tyst, då kommer du märka skillnad. Köper du det billigaste däcket du hittar får du varken eller.... Kolla de senaste däcktesten och välj ett däck som uppfyller dina krav. Vad gäller dimension så skulle jag köra på det däck som tillverkaren anger.
Normalbilisten kan minska sin förbrukning med cirka 30% genom att tillämpa sk ecodriving. Säkert några procent till om man ligger på rulle bakom lastbilarna (fast man måste ligga väldigt nära för att det ska funka => polisen blir arg).pbengtsson skrev:
Den "felaktiga hastigheten" beror inte på hjulens dimension. Mig veterligen så är det precis som det ska vara från fabrik.
80-profil på 13" gör nog att hjulen ser ut att komma från gamla 313!
80-profil på 13" gör nog att hjulen ser ut att komma från gamla 313!
Redigerat:
Om inte jag är helt ute och cyklar så har Mythbusters testat just detta. Jag vill minnas att de kom fram till att man kunde spara någonstans runt 30% bränsle. Smolket i bägaren var dock att man var tvungen att ligga så in i helsikes nära att böterna skulle överstiga besparingen något kopiöst!pbengtsson skrev:Läste ett reportage i "teknikens värld" för nått eller några år sedan, och slutsatsen var att däckdimension och bränsleförbrukning inte har något samband. Däremot kan ljudbilden variera mycket beroende på gummiblandning och mönster.
Mina gamla Michelin Pilot fick bytas efter ca 5000 mil. Som nya köptes Nokian (kommer inte ihåg benämningen) som är riktningsberoende. Till min förvåning, ökade förbrukningen från 0.51 till 0.62 l vid bl körning!
Därför tycker jag, du ska satsa på / att läsa tester! Småla kvalitets däck utan riktnings krav!
Därför tycker jag, du ska satsa på / att läsa tester! Småla kvalitets däck utan riktnings krav!
Jo jag har hittat ett fabrikat och modell varav över 800 privatpersoner har betygsatt olika faktorer samt några tidningar, så jag har nog hittat ett bra däck i sig, fast tänkte bara vara nördig men äntligen har jag fått lite seriösa svar nu (tack vare er, tillskillnad på andra forum) så antar att jag lika gärna kan köra på 175/70 såsom det var menat ifrån fabrik utan att ha dåligt samvete på att 165 skulle inneburit att bilen rullade nästintill bränslefritt 
Hejpbengtsson skrev:Läste ett reportage i "teknikens värld" för nått eller några år sedan, och slutsatsen var att däckdimension och bränsleförbrukning inte har något samband. Däremot kan ljudbilden variera mycket beroende på gummiblandning och mönster.
Mina 2 cent!
Enligt vad jag känner till (lämnar körstil utanför detta resonemang då det påverkar däck liknade):
- Däcken utgör en betydande del av luftmotståndet under bilens livslängd (flera %).
(fått det från en bilkonstruktör med 20 års erfarenhet).
- Ett grövre (dvs nytt och ej ännu utslitet) däcksmönster ökar förbrukningen.
Tyvärr så har slitna däck andra nackdelar =0)
- Bromssträckan ökar endast något med smalare däck (på torr väg, inte annars).
- Vattenplaning, inbromsning vid svårare väglag blir AVSEVÄRT bättre med smalare däck.
Förvisso kan man köra snabbare i kurvorna men vem behöver det med en vanlig bil?
- Lägre profil bullrar mer.
- Större omkrets sparar soppa pga lägre motorvarv.
- Hastighetsmätaren måste visa några % för lite för att inte lura förarna.
Personligen tycker jag att i stort sett ALLA borde ha smalare däck för att spara bränsle och liv, skador.
Tyvärr så typar biltillverkare bilarna med bara breda däck.
Det blir då olagligt all lägga på smalare däck.
Mvh
Peter
Vad är det för bil du har med den dimensionen? Någon mindre?