Hej!
Köpte mig en budgetsvets (Deca) som skulle ha anti sticking funktion men jag har aldrig varit med om en
svets som kladdar fast pinnar som denna. Det jag nu undrar är om en för liten säkring i proppskåpet
på någe sätt kan vara bidragande? Jag har 10A trög men det står att svetsen behöver 16A.
Kan det vara så att 10A säkringen "stryper" tillförseln till svetsen, även om det är en Trög säkring?
//P
Köpte mig en budgetsvets (Deca) som skulle ha anti sticking funktion men jag har aldrig varit med om en
svets som kladdar fast pinnar som denna. Det jag nu undrar är om en för liten säkring i proppskåpet
på någe sätt kan vara bidragande? Jag har 10A trög men det står att svetsen behöver 16A.
Kan det vara så att 10A säkringen "stryper" tillförseln till svetsen, även om det är en Trög säkring?
//P
Är säkringen för liten så löser den ut.
/Kent
/Kent
Har du rätt elektroder till den? Anti-Stickning låter som invertersvets, och då är det likspänning. OK48 är väl vanligast då, eller OK4335(?) som är en allroundelektråd.
Hur har du det med spänningen i matningen. Långa förlägningskablar med klen dimension?
Prova och mät, du bör ha minst 220V i uttaget. De flesta inverters är känsliga på inspänningen.
Hur har du det med spänningen i matningen. Långa förlägningskablar med klen dimension?
Prova och mät, du bör ha minst 220V i uttaget. De flesta inverters är känsliga på inspänningen.
Kolla jordklämman dom brukar vara av startkabel modell på budget svetsarna. Svetsa ett litet tag och känn på den om den är varm är den det så byt till en riktig klämma. vi byter med en gång på nya svetsar på jobb även kablar och handtag.
Om jag har förstått det rätt med anti-stick, är att strömen bryts till elektroden, när den får kontakt, men kan fastna då metallen är varm. Går ju ej att kyla ner metallen på den korta stund man nuddar ytan.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
OK48.00 SKA svetsas med plupol på elektroden.
Antistick är inte det samma som hotstart, dvs man har en högre ström i startögonblicket för att sedan gå ner till inställd ström.
Protte
Antistick är inte det samma som hotstart, dvs man har en högre ström i startögonblicket för att sedan gå ner till inställd ström.
Protte
Jag har kört den på + men skiftade till - bara för att testa. Invertern har både hotstart & anti stick...
Lutar åt att något är fel med svetsen!? Skall prova att svetsa på andra prylar ifall det är materialen jag testat svetsen på som spökar?
Lutar åt att något är fel med svetsen!? Skall prova att svetsa på andra prylar ifall det är materialen jag testat svetsen på som spökar?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
43.32 ska svetsas med minuspol på elektroden.
Antistick är det då svetsen drar ned strömmen då man får kortslutning (förlänge) så man inte smälter elektroden?
protte
Antistick är det då svetsen drar ned strömmen då man får kortslutning (förlänge) så man inte smälter elektroden?
protte
Min egen erfarehet är att OK 48.00 är mer svårttänd än t ex OK 43.32, men tipset generellt är att föra ned elektroden i en pendlande rörelse mot plåten ungefär på samma sätt som när man tänder en tändsticka. Det är också lättare att tända ljusbågen med högre ström än med lägre.
43.32 kan svetsas med bägge polariteterna. Du får högre inträngning i grundmaterialet med minuspol i elektroden. Ska du svetsa tunnare material kan du kasta om polerna.
43.32 kan svetsas med bägge polariteterna. Du får högre inträngning i grundmaterialet med minuspol i elektroden. Ska du svetsa tunnare material kan du kasta om polerna.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Med + på elektroden så får man 70% av värmen på elektroden och 30% i materialet, det svetsar kallt. Man får dit mera svetsgods och grundmaterialet påverkas mindre.
Med - på elektroden så får man 30% av värmen på elektroden och 70% i materialet det svetsar varmare med mer inträngning men det kan behövas så mycket ström att elektroden glöder.
48.00 är en basisk elektrod och används av licenssvetsare, en standardelektrod för nästan allt
43.32, 46.00, 46.16 är av rutiltyp och mera lättända och svetsgodset inte lika starkt som 48.00.
Slaggen från rutil elektroder rinner gärna före och ger slagginneslutningar så det är bra om man kan svetsa lite i uppförsbacke (10-15°)
Det har funnits sura elektroder också men det var före min tid.
Protte
Med - på elektroden så får man 30% av värmen på elektroden och 70% i materialet det svetsar varmare med mer inträngning men det kan behövas så mycket ström att elektroden glöder.
48.00 är en basisk elektrod och används av licenssvetsare, en standardelektrod för nästan allt
43.32, 46.00, 46.16 är av rutiltyp och mera lättända och svetsgodset inte lika starkt som 48.00.
Slaggen från rutil elektroder rinner gärna före och ger slagginneslutningar så det är bra om man kan svetsa lite i uppförsbacke (10-15°)
Det har funnits sura elektroder också men det var före min tid.
Protte
Köpte ett paket OK 43.32 och nu svetsar jag utan problem. Gick svetskurs för ett tag sedan och hade inga problem med någon typ av de elektroder vi använde. Så antingen klarar inte svetsen den högre tändströmmen som OK 48.00 kräver eller så är det fel på elektroderna. Eller så är det skit bakom spakarna och jag inte längre kan svetsa med OK 48.00 ;-)
P.S. Upplever dock OK 43.32 som lite "rinniga"!?
P.S. Upplever dock OK 43.32 som lite "rinniga"!?
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
"Budgetsvets" vad har den för tomgångsspänning? Läs vad som står på 43.32, fungerar för små svetsar med låg tomgångsspänning, 48.00 behöver hög tomgångsspänning sas lite pulver bakom.
Det är inte strömmen som är fel, det är spänningen. Med en liten enfas svets så får du nog hålla dig till rutiltråd.
Ta och titta i denna tråden, visserligen en TIG men den finns som MMA (bågsvets) också.
http://www.byggahus.se/forum/el/147694-koppla-svets.html , 315A trefas det är lite pulver i
Protte
Det är inte strömmen som är fel, det är spänningen. Med en liten enfas svets så får du nog hålla dig till rutiltråd.
Ta och titta i denna tråden, visserligen en TIG men den finns som MMA (bågsvets) också.
http://www.byggahus.se/forum/el/147694-koppla-svets.html , 315A trefas det är lite pulver i
Protte
Det är 90V i tomgångsspänning. Har svetsat en del i kväll och 43.32 funkar utmärkt till mina ändamål så jag skippar 48.00.
Ja hade jag massor med pengar så skulle jag köpa en hej å hå svets men jag skall ha råd med en kompressor som duger till lackning också ;-)
Skall prova igen med 48.00 när jag säkrat upp till 16A på säkringen...
Ja hade jag massor med pengar så skulle jag köpa en hej å hå svets men jag skall ha råd med en kompressor som duger till lackning också ;-)
Skall prova igen med 48.00 när jag säkrat upp till 16A på säkringen...
Redigerat:
Klicka här för att svara