4 753 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Snöslunga
Måste skaffa snöslunga innan det vita onda kommer... och nu står valet mellan att köpa en stiga snow fox http://www.carlsonerna.se/snoslungor/tvastegs-slungor/snow-fox- eller en begagnad slunga till stiga park. Någon som har erfarenhet av det ena eller andra bra och dåligt? kanske ska säga att jag har en garageplan och lite gångar till vedbod m,m + ca 100 m framfartsväg som grannen oftas kör med traktorn så det kan bli lite vallar m,m
Tacksam för råd och tipps...
Tacksam för råd och tipps...
Jag hade satsat på en rejäl vanlig slunga då slungan på stiga parken förmodligen kommer begränsas av klipparens framfart, köp en stiga eller en Ariens med minst 8hp om du vill kunna mata igenom tex en meter
hög plogkarm. Kolla att det går att diffa hjulen, elstart (220v) är bra om sambon ska kunna köra med annars inget måste. Oftast när man röjjer här uppe i norr så är det mörkt så en slunga med lampa är då
bra här. Att det är en 2-stegsslunga är ju ett måste men det är ju stigan du tittat på..kedjor behövs bara
om man ha mycket is som underlag. Toppventilare går mer fint än sidventilare....
Köp en märkesslunga så du får tag på reservdelar även efter 5år...och du gör det bra som handlar nu för
när snön väl kommit så är alla "prisvärda" slungor slutsålda och begagnade kostar mer än nya...
Hemma har jag en 8hp och i stugan en 13hp(ariens)...för där är vi mer sällan så där kör jag upp ~100m
oplogad väg varje gång vi e dit.
lycka till med ditt köp!
/
M
hög plogkarm. Kolla att det går att diffa hjulen, elstart (220v) är bra om sambon ska kunna köra med annars inget måste. Oftast när man röjjer här uppe i norr så är det mörkt så en slunga med lampa är då
bra här. Att det är en 2-stegsslunga är ju ett måste men det är ju stigan du tittat på..kedjor behövs bara
om man ha mycket is som underlag. Toppventilare går mer fint än sidventilare....
Köp en märkesslunga så du får tag på reservdelar även efter 5år...och du gör det bra som handlar nu för
när snön väl kommit så är alla "prisvärda" slungor slutsålda och begagnade kostar mer än nya...
Hemma har jag en 8hp och i stugan en 13hp(ariens)...för där är vi mer sällan så där kör jag upp ~100m
oplogad väg varje gång vi e dit.
lycka till med ditt köp!
/
M
Liten uppdatering... Har kollat en del på denna slunga http://www.cubcadet.eu/Brand_Viewdetails.aspx?brand=CC&csp=be&id=375&lang=sv
tror den borde klara mina behov, man vill ju inte köpa en för liten och samtidigt vill man ju inte betala mer än. man måste.... besluts ångest
tror den borde klara mina behov, man vill ju inte köpa en för liten och samtidigt vill man ju inte betala mer än. man måste.... besluts ångest
vad tar dom för den?Verkar vara MTD som bytt märke eller?Det var bra med toppventilare men jag har
provat en polares mtd(ny) och den är väldigt slapp i chassit, det är väldigt tunn plåt i själva snöintaget så
kör du in i en driva och vill "byta vinkel" på slungan så följer inte fronten med om du förstår
?! Det är ett snik
chassi och trots att han hade en helt ny slunga i fjol så började små delar att lossna av sig själv. Men som sagt
det är ju pengar/prestanda som styr.....
/
M
provat en polares mtd(ny) och den är väldigt slapp i chassit, det är väldigt tunn plåt i själva snöintaget så
kör du in i en driva och vill "byta vinkel" på slungan så följer inte fronten med om du förstår
chassi och trots att han hade en helt ny slunga i fjol så började små delar att lossna av sig själv. Men som sagt
det är ju pengar/prestanda som styr.....
/
M
För 15000:- får man faktiskt en rätt fin pjäs från USA. Själv har jag tittat på att ta hem en Ariens Platinum:
http://www.snowblowersdirect.com/Ariens-921017-Snow-Thrower/p3242.html
När jag pratade med nån som sysslar med containerfrakt från USA hem till Lindesberg nämnde han att man kan räkna på 10:-/dollar, allt som allt.
En liknande maskin i Sverige ligger på en bit över 20 000:- om jag inte minns fel, så "vinsten" borde bli runt 10 000:-...
Jag fastnade för maskinen eftersom den har:
Nån slags diff som gör kurvtagning enkel
Värme i handtagen
Snabbreglage för utkast (ingen vev...)
Belysning
Elstart (kommer i såna fall kräva omvandlare till 110V, å andra sidan - hur jobbigt är det att dra 2-3 gånger i snöret...)
http://www.snowblowersdirect.com/Ariens-921017-Snow-Thrower/p3242.html
När jag pratade med nån som sysslar med containerfrakt från USA hem till Lindesberg nämnde han att man kan räkna på 10:-/dollar, allt som allt.
En liknande maskin i Sverige ligger på en bit över 20 000:- om jag inte minns fel, så "vinsten" borde bli runt 10 000:-...
Värme i handtagen
Belysning
Elstart (kommer i såna fall kräva omvandlare till 110V, å andra sidan - hur jobbigt är det att dra 2-3 gånger i snöret...)
Självbyggare
· Stockholm
· 10 270 inlägg
Glöm inte moms och tull, eller var det inräknat? Isf är frakten bara 1kr/USD.
Jag har beställt en Toro PowerMax 11.28. Känns som jag är redo för vintern!
Jag har beställt en Toro PowerMax 11.28. Känns som jag är redo för vintern!
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Ännu en gång förvånas man över hur billigt maskiner är i USA. Vilka märken kan man få delar till i Sverige egentligen?knicklas skrev:För 15000:- får man faktiskt en rätt fin pjäs från USA. Själv har jag tittat på att ta hem en Ariens Platinum:
[länk]
Värme i handtagen
Belysning
Om jag inte minns fel så var alla kostnader inräknade i 10:-/dollar, jag antar att det vet hur de ska skriva papper o.s.v. för att det ska bli kostnadseffektivt.
Ariens kan man i alla fall få delar till i Sverige, men även här blir det mycket billigare om man beställer från USA.
Även Toro är riktigt billigt i USA...
Själv är jag speciellt sugen på två finesser:
- Snabbreglage för utkastet
- Den smarta diffen
Ariens kan man i alla fall få delar till i Sverige, men även här blir det mycket billigare om man beställer från USA.
Även Toro är riktigt billigt i USA...
Själv är jag speciellt sugen på två finesser:
- Snabbreglage för utkastet
- Den smarta diffen
Jag tänker på samma sätt!
Om man lägger en hyfsad hög pengar på en slunga så väntar säkert varmaste vintrarna i mannaminne framöver...!
Synd, eftersom jag njuter av att köra snöslunga i ett rejält lager nysnö!
Måste vara nån slags mental störning jag har ... 
Synd, eftersom jag njuter av att köra snöslunga i ett rejält lager nysnö!
Klicka här för att svara