Hej, jag har en metallplatta som är 40x40cm och ca 2cm tjock,
i mitten är det ett 45mm stort hål som jag skulle vilja göra 5 mm större (50mm tot.)

Vilket verktyg är lämpligt att använda? går det att slipa upp hålet med hjälp av en
borrmaskin? någon som har en bra idé ?

Vad har du för precisionskrav?
slipa med en geting går ju, men stor risk för ovalitet.
Annars är arborrning eller CNC fräs nästa val.
Borrmaskin tror jag går bort.

Kanske går att sätta ytterligare en plåt under, utan hål. och då använda den som styrning för en dosborr

Redigerat:
2 cm är ju en rejäl plåt. Skulle nog rekomendera att kontakta en mekanisk verkstad....

Annars är det nog hålsåg som gäller. En av bra kvalitet med smörjning och rätt varvtal, förslagsvis i pelarborr. Som Corre nämner, tvinga fast ngt på baksidan som hålsågen kan styra på.

Vilken typ av metall?
Runt eller fyrkantigt hål?

Det är ett runt hål, vet ej exakt vad det är för metall, men det är en del av en elmotor. det behöver inte vara exakt på
mm. dosborr låter ju bra.

Akta dig när du kör med dosborr i metall. När den ska gå igenom blir det extremt starka kast. Annars skicka biten till mig, sitter och kör en cnc fräs nu. :)

Förvuxen dremel aka geting måste ju vara bästa valet, det handlar ju bara om 2,5mm som skall avverkas.

Svarv med 4 backschuck (eller backskiva) men det krävs ganska stor svarv.

Eller något av de andra förslagen men att slipa, nej. Möjligen med en hårdmetallfil och luftslipmaskin.

Protte

Tack för alla svar, tror jag ska prova att slipa med dremel eller liknande, det är ju inte så mycket som ska bort.
Fungerar inte det så får jag testa nåt annat, har ni fler förslag så skriv gärna dessa.

Återkom med feedback, jag TROR du kommer att ge upp med en Dremel.

Protte

raveper skrev:
Ett horningsverktyg är ju såklart rätt val om man ska göra hål större. Vet dock inte hur bra de avverkar då jag aldrig använt något. [länk]
Mig veterligen så är de till för att slipa ned tiondels millimeter, så man får nog nöta rejält...

Fluxor skrev:
Mig veterligen så är de till för att slipa ned tiondels millimeter, så man får nog nöta rejält...
Fast det blir nog jämnt.

Ett honingsvertyg är för att finputsa cylinderlopp och det nog mera åt hundradelar. Man kan om vändkanten inte är alltför stor slipa ned den.

Det finns upprymmare, en 4-skärig borr ofta utan spets (även om jag häromdagen fick se min första med spets) men det fräver nog en stor pelarborr för att vrida den runt.

Protte

Honingsverktyg verkar uteslutet, verkar mest vara till för att rengöra cylindrar med,
Det finns ingen fräs till en handöverfräs som man skulle kunna använda?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.