3 354 läst · 14 svar
3k läst
14 svar
Dewalt 23551 eller Hitachi C6BU2(K)
Hej,
Var idag och kikade på dessa 2 och hade sikte på att köpa hitachin i väska, men efter lite klämmande osv så tyckte jag dewalten kändes bättre. Det som jag irriterade mig på hos hitachin var att den inte har någon markering på sågdjupet vilket dewalten hade. Det kändes snabbt och smidigt att kunna ställa sågdjupet utan att hålla på och mäta det varje gång.
Någon som har erfarenhet .. Åsikter om dessa .. Tänkte köpa nån av dom imorrn.
Var idag och kikade på dessa 2 och hade sikte på att köpa hitachin i väska, men efter lite klämmande osv så tyckte jag dewalten kändes bättre. Det som jag irriterade mig på hos hitachin var att den inte har någon markering på sågdjupet vilket dewalten hade. Det kändes snabbt och smidigt att kunna ställa sågdjupet utan att hålla på och mäta det varje gång.
Någon som har erfarenhet .. Åsikter om dessa .. Tänkte köpa nån av dom imorrn.
Jag har båda och mitt förstaval är DeWalten. Den är något tyngre, men det är inte så att det stör. Den känns kraftigare och mer stabil. Att man kan köra den med DeWalts skenor är ytterligare plus. Med
skena och fintandad klinga är snittkvalitén inte långt ifrån min TS55. Hitachin brukar åka på skitgöra som uppsågning av parkett och sånt som inte kräver så mycket av maskinen.
skena och fintandad klinga är snittkvalitén inte långt ifrån min TS55. Hitachin brukar åka på skitgöra som uppsågning av parkett och sånt som inte kräver så mycket av maskinen.
Håller med, dewalten kändes mer gedigen, dock meföljde det inte någon väska till den
Det är samma pris på dom och jag känner mig osäker vilken man skall välja, läst mkt bra om hitachin här på forumet. Tyckte iof att den kändes mer "billig" jämfört med dewalten. Är det motorbroms på dewalten ?
Vilken klinga köpte du till för fina snitt ?
Det är samma pris på dom och jag känner mig osäker vilken man skall välja, läst mkt bra om hitachin här på forumet. Tyckte iof att den kändes mer "billig" jämfört med dewalten. Är det motorbroms på dewalten ?
Likvärdiga sågar då båda kan köras på skena o båda har klykniv samt klarar att snekapa en regel i 45gr.
Det blir för dig att värdesätta djupskalan, väskan, större klingutbudet för dewalten, den lättare o smidigare hitachin samt ev motorbroms som inte nämns i dewalt specarna.
Har du tänkt att använda den till skivmaterial så ta med kostnaden för skenor samtidigt.
Det blir för dig att värdesätta djupskalan, väskan, större klingutbudet för dewalten, den lättare o smidigare hitachin samt ev motorbroms som inte nämns i dewalt specarna.
Har du tänkt att använda den till skivmaterial så ta med kostnaden för skenor samtidigt.
Vad innebär igentligen klyvkniv för en okunnig ? Ja man får fundera .. Igentligen skulle jag bara åka och köpa en cirkelsåg då jag hade en 20% check plus 200kr check, hade inriktat mig på hitachin. Hade inga större krav på sågen utan ville ha en bra kvalitativ såg. Såklart hittar man en annan när man är där så det inte gick att välja
Hur stort väger motorbroms om nu inte dewalten har det ?
Hur stort väger motorbroms om nu inte dewalten har det ?
Redigerat:
Har kikat och nu är jag med på vad klyvkniv är . Vad jag kan se så saknar Dewalten klyvkniv (även Dewalt själva kunde knappt svara på frågan) men dom säger att många plockar bort den så det finns inget sånt på deras klingor. Är detta nått man borde ha ?
Det finns dom som kör mc utan hjälm åxå.
Enligt reservdelskartan så finns klyvkniv.
http://www.powertoolspares.com/tool...s-for-d23551-circular-saw/d23551type1/spares/ part54.
Enligt reservdelskartan så finns klyvkniv.
http://www.powertoolspares.com/tool...s-for-d23551-circular-saw/d23551type1/spares/ part54.
Ja, det borde man ha. Att plocka bort den är inget annat än idioti. Om man vill sänksåga med sin vanliga handcirkel så kommer klyvkniven att vara i vägen. Att sänksåga med sin vanliga handcirkel är även det idioti. Jag har gjort det många gånger själv, men idioti är det i alla händelser.
När det kommer till elhandverktyg så finns det 2 maskiner där säkerhetsdetaljer överstiger all annan bling-bling med hästlängder. Vinkelslip och cirkelsåg, här ska man inte snåla när det kommer till säkerhet.
Om nu dewalten saknar klyvkniv och motorbroms som är rena säkerhetsdetaljer samt är tyngre och saknar väska så skulle den gå tokbort för min del.
Om nu bu2 saknar en vettig djupskala så kan du säkert klistra dit din egen.
Men som sagt, det är mina personliga preferenser och eftersom det finns folk som gillar dewalten så har dom säkert andra värderingar runt detta.
Om nu dewalten saknar klyvkniv och motorbroms som är rena säkerhetsdetaljer samt är tyngre och saknar väska så skulle den gå tokbort för min del.
Om nu bu2 saknar en vettig djupskala så kan du säkert klistra dit din egen.
Men som sagt, det är mina personliga preferenser och eftersom det finns folk som gillar dewalten så har dom säkert andra värderingar runt detta.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 271 inlägg
Är djupskala verkligen viktigt? Hur ofta är man intresserad av hur många mm djupt man sågar? Det är väl bara att jämföra med ämnet, och se till att man sågar igenom och lite lagom till?
Jag har inte provat nån dewalt, men jag är mycket nöjd med min Hitachi.
Jag har inte provat nån dewalt, men jag är mycket nöjd med min Hitachi.
DeWalten kommer med klyvkniv monterad. Den saknar dock motorbroms, men stannar hyffsat snabbt andå. Sålänge klingskyddet fungerar som det ska så kan jag inte tycka att en motorbroms är så viktig ur säkerhetssynpunkt.
Lite dåligt att det inte följer med väska. För min del spelade det iofs ingen roll då jag redan inhandlat låda (systainer t-loc med gul spärr, givetvis). Klingan är en DeWalt DT4087 series 40 (48-tandad).M@ZE skrev:Håller med, dewalten kändes mer gedigen, dock meföljde det inte någon väska till den
Liknande trådar
-
Tips på gersåg - Makita, DeWalt eller Bosch?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Köpes Dewalt DWE7492/-1 eller motsvarande klyvsåg i Värmland med omnejd
Köpes, Hyres & Bytes -
Köpes: Dewalt DWE7492/-1 eller motsvarande klyvsåg
Köpes, Hyres & Bytes -
Planhyvel - Makita, Dewalt eller Metabo?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Avståndsmätare DeWALT DW03050-XJ eller någon Bosch GLM-2X
Verktyg, Maskiner & Fordon