6 494 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Tryckluftstank 250L
Hej
Har en gammal tryckluftstank från 1965 som är på 250L. Den är i fint skick utanpå (inga skador lr liknande) men innuti är den rostig, vet inte hur mycket då jag bara har små hål att kika in genom, men antar att den är ungefär lika rostig som de flesta andra tankar från 60-talet. Den är provtryckt till 19 bar 1965 och godkänd för 14 bar. Vad tror ni, kommer den att hållar för 8 bar som jag använder i mitt system? Hur brukar det vara med gamla tryckluftstankar? Någon som kör med så gammal utrustning som har lite erfarenhet om hur det brukar förhålla sig?
Har en gammal tryckluftstank från 1965 som är på 250L. Den är i fint skick utanpå (inga skador lr liknande) men innuti är den rostig, vet inte hur mycket då jag bara har små hål att kika in genom, men antar att den är ungefär lika rostig som de flesta andra tankar från 60-talet. Den är provtryckt till 19 bar 1965 och godkänd för 14 bar. Vad tror ni, kommer den att hållar för 8 bar som jag använder i mitt system? Hur brukar det vara med gamla tryckluftstankar? Någon som kör med så gammal utrustning som har lite erfarenhet om hur det brukar förhålla sig?
För några år sedan fick grannen en kompressor som hade stått på hans jobb sedan anno dazumal. Den hade börjat gå mer och mer på senare tid, och det visade sig vara mikroskopiska rosthål i botten på tanken, som f.ö. såg väldigt fin ut. Rena turen att inget allvarligt hände.
Ja, så länge det bara är hål å det pyser är väl lugnt, bara det inte blir en stor smäll, det som jag är lite orolig för! Jag har kopplat upp den nu och kört i lite luft, ligger på ca 2 bar och det finns inga pysläckor lr liknande. Men 2 bar är ju långt från 8!
Har för övrigt knackat under och vid svetsfogar med en kulhammare och hittade då inget misstänkt.
ska jag kanske först testa med att fylla den med vatten å sen koppla på trycket från kompressorn? Ska väl vara säkrare om den nu inte skulle hålla? Hur skulle ni gjort? Den står fortfarande med ca 2 bar i sig, ej sjunkit ngt.
Jo. Fyll den med vatten. Helt.
Vatten komprimeras ej och därför blir det ingen smäll på samma sätt som en exploderande gastub.
Vatten komprimeras ej och därför blir det ingen smäll på samma sätt som en exploderande gastub.
Jepp, bestämt mig för att fylla den med vatten. Föresten gör det ngt om den inte skulle bli helt full med vatten, dvs ngn halvliter luft kvar i den? Pluggarna sitter nämligen på ett sådant sätt att det kan bli lite knepigt att avlufta den helt.
Nackdelen med en luftficka är att det kommer att ta längre tid att hitta ett läckage, eftersom luftfickan med sin kompressiblitet kommer att agera tryckbuffert. Trycker man med endast vatten är det bara själva tankens elasticitet som bibehåller trycket. Det gör att även en liten läcka gör att du snabbt tappar trycket i systemet. minimera alltså luften i tanken genom att fylla genom en genomföring, samtidigt som du släppet ut luft en genom en annan som du ser till att ha högst upp genom att vända och vrida tanken. Normalt provtrycker man till 1,5 gånger arbetstrycket.
ok, ska försöka men inte så lätt att vända å vrida på den när den väger över 300 kg fylld med vatten! Hur vanligt är det egentligen att tankar exploderar? Borde det inte vara vanligare att det bara bildas pyshål lr lite större hål, iaf om det beror på rost. Explosion känns mer som det borde inträffa om det är konstruktionsfel. Men det är bara hur jag tycker det borde vara
Någon med lite mer koll kanske kan göra ett inlägg.
Jag har inte mer koll än nån annan, men...
det borde inte vara vanligt med smällar? Inte har jag hört eller läst om det i varje fall. Jag har själv en Atlas Copco från 1967 och jag gissar att godset i den tanken är dubbelt så tjock jämfört med dagens kompressorer ute i handeln (typ Jula, C-O, Biltema). Skulle jag få "gissa" så är det i botten av tanken det är mest rost och framförallt närmast "kranen" där man tappar ut kondens och skulle det uppstå rosthål så blir det nog "pyspunka" snarare, dvs det blir ett litet "blåshål" och ingen gigantisk knall. 8 bar är visserligen mycket, men går ej jämföra med gastuber med tryck på 100-300 bar...
Jag försöker inte bagatellisera, bara avdramatisera
det borde inte vara vanligt med smällar? Inte har jag hört eller läst om det i varje fall. Jag har själv en Atlas Copco från 1967 och jag gissar att godset i den tanken är dubbelt så tjock jämfört med dagens kompressorer ute i handeln (typ Jula, C-O, Biltema). Skulle jag få "gissa" så är det i botten av tanken det är mest rost och framförallt närmast "kranen" där man tappar ut kondens och skulle det uppstå rosthål så blir det nog "pyspunka" snarare, dvs det blir ett litet "blåshål" och ingen gigantisk knall. 8 bar är visserligen mycket, men går ej jämföra med gastuber med tryck på 100-300 bar...
Jag försöker inte bagatellisera, bara avdramatisera
Ja, godset är säkert tjockare i dessa gamla svensktillverkade tankar än i dagens kinatillverkade saker. Dessutom var den ju godkännd för 14 bar 1965 så det finns ju lite marginal som rosten har kunnat ta av så att säga
Jag provade iaf att fylla den med vatten och sen, eftersom jag inte har riktig tryckprovningsutrustning, koppla på trycket från min andra kompressortank, den kompressorblocket är kopplad till. Ökade trycket stegvis till 8 bar. Ingenting hände :wow: Hittade inga läckor och trycket höll sig stadigt under de 20 minutrarna jag lät den vara trycksatt. Så nu vet jag ju iaf att den håller för 8 bar och det får jag väl nöja mig med, skulle det sedan vara så att den rostar under tiden jag använder den så hoppas jag det yttrar sig i pyshål, dessutom sitter den ju på utsidan av garaget så skulle den smälla är man ju lite säkrare
Jag provade iaf att fylla den med vatten och sen, eftersom jag inte har riktig tryckprovningsutrustning, koppla på trycket från min andra kompressortank, den kompressorblocket är kopplad till. Ökade trycket stegvis till 8 bar. Ingenting hände :wow: Hittade inga läckor och trycket höll sig stadigt under de 20 minutrarna jag lät den vara trycksatt. Så nu vet jag ju iaf att den håller för 8 bar och det får jag väl nöja mig med, skulle det sedan vara så att den rostar under tiden jag använder den så hoppas jag det yttrar sig i pyshål, dessutom sitter den ju på utsidan av garaget så skulle den smälla är man ju lite säkrare
Klicka här för att svara