Funderar på att importera en gasdriven dyckertpistol.

Undrar om någon hade erfarenhet av Bostitch, framförallt deras gasdrivna? Den jag tittat på är Bostitch 18-Gauge, GBT1850K från Tools-plus.

Tittade först på begagnade Paslode IM50 på tradera och även nya import, men jag är inte så förtjust i att köpa nytt med NiCd-batteri och gillar därför att Bostitch har Li-Ion batterier.

Har inte skrivits så mycket om bostitch, det verkar mest vara Senco, Paslode & Makita som gäller här i Svedala. Men jag tycker bostitch känns riktigt smidig men ändå gedigen..

http://www.tools-plus.com/bostitch-gbt1850k.html

- Andreas

Onekligen ett intressant pris..... Blev riktigt sugen.

Ja nu vet jag inte vad tools-plus tar för fraktkostnaden, väntar på svar från dem om det.
Men räknat på enbart tull och moms så hamnar priset ändå under 2000kr.

clain skrev:
Har inte skrivits så mycket om bostitch, det verkar mest vara Senco, Paslode & Makita som gäller här i Svedala. Men jag tycker bostitch känns riktigt smidig men ändå gedigen..

[länk]

- Andreas
Anledningen till att det inte skrivs så mycket om Bostitch är att den svenska generalagenten, Motek, har en något märklig affärsmodell. De vill leverera maskiner och tillbehör direkt till byggen. De sitter alltså på alle de traditionella mellanhänderna och vill inte befatta sig med privatkunder. Räkna alltså med att eventuella reservdelar behöver beställas från annat land. Jag har två Bostitchpistoler, och de är mycket robusta och trevliga. Mina är tryckluftspistoler som man enkelt själv kan serva. Om man kan serva gaspistoler själv har jag inte reflekterat över.

Ja det låter som en märklig affärsmodell.
Förstår fördelarna för generalagenten att slippa leverera via ÅF mm, men borde inte Bostitch som leverantör vara intresserad av att sälja sitt varumärke.

Verkar ju som om dom utöver bygg & anläggning ändå levererar till Fastighetsägare, Uthyrare, Skolor, Offentlig verksamhet mm. Kanske kan lösa eventuella reservdelar via någon bekants företag i så fall.

Vad är det för service du brukar behöva göra på dina tryckluftspistoler då, jag har inte alls reflekterat över vilken typ av underhåll dessa kan tänkas behöva..

Men det bådar ju gott att du är nöjd med märket i sig i alla fall.

Det är ju riktigt billigt, nästan så det är värt att beställa grisen i säcken kan jag tycka.
Räkna dock inte med att du kan få gaspatronerna med om du köper, har för mig att inga svenska transportföretag/posten vill befatta sig med sådant eftersom det klassas som explosiv vara.
Men det ser ut som en väldigt trevlig puffra. :)

CCPusher skrev:
Det är ju riktigt billigt, nästan så det är värt att beställa grisen i säcken kan jag tycka.
Räkna dock inte med att du kan få gaspatronerna med om du köper, har för mig att inga svenska transportföretag/posten vill befatta sig med sådant eftersom det klassas som explosiv vara.
Men det ser ut som en väldigt trevlig puffra. :)
Nej jag har läst om det på t.ex Axminster, men det var inga problem när jag köpte Makitas GN900SE från toolstop i UK förra sommarn, fick med 2 gaspatroner till varje spikpaket, levererat av TNT & Posten...

Men då hade dom kanske inte redovisat innehållet så noga heller.

- Andreas

Där ser man, då är det ju bara att tuta och köra! :D

Först måste jag lyckas övertyga fru Clain att vi helt enkelt inte klarar oss utan en till spikpistol... :x

Möjligtvis kan oljefläckarna från kompressorn på linojlesåpade golvet hjälpa till att övertyga henne, lär nog arbeta fram en strategi för det här.

Men jag håller med om att det ser ut som en riktigt trevlig puffra....
:D

Bäste fru Clein, om ni i fortsättningen vill undvika oljemissöden på det vackra linoljesåpade golvet måste herr Clein naturligtvis få köpa sig en gasdrifwen spikpistol som går helt utan olja.
Ni förstår naturligtvis att wi, herr Clein och undertecknad endast ser till ert eget välbefinnande i frågan.

Medelst Wänligaste Hälsningar

/Herr Daniel Nilant

Sådär, skriv ut ovanstående text på något dyrpapper i sirligt typsnitt så borde saken vara biff.
Jag hör av mig till dig om jag skulle behöva "leverage" i någon framtida förhandlingssituation ;)

clain skrev:
Först måste jag lyckas övertyga fru Clain att vi helt enkelt inte klarar oss utan en till spikpistol... :x

:D
Jag fick puffror No 5 och 6 levererade igår utan att först diskutera saken med Frup. Om jag hade försökt få klartecken i förväg så hade det inte blivit några fler verktyg alls. Så länge vi har tak över huvudet, inte svälter och är hela och rena när vi skall till jobb och skola, så lägger sig Frup inte mycket i vad jag gör med det av lönen som blir över.

Våga!

;)

Hehe.. Lite av devisen "Friskt vågat allt vunnet" alltså...
:)

Jag har nog några år kvar till jag vågar applicera det......

En fördel för dig är ju att din fru sannolikt inte heller håller reda på om du använder nr 3 å 4 eller nr 5 å 6.... ;)

- Andreas

It's better to ask for forgivness than permission ;)

Jao, men nu har jag tänkt om och funderat på om jag inte ska köpa både en 18ga & 16ga när man ändå ska beställa, får nämligen bara 1 batteri per maskin med..
:(

Men då lär jag kanske lugna mig lite och bearbeta henne mer... :D

Om jag inte kan hitta en annan 18ga gaspistol med Li-Ion batteri förstås...

- Andreas

Har du MattiasP testat pistolen(rna). Funderar också beställa en dyckertpistol (GBT1850K) från USA för att sätta upp 15 mm träpanel. Vad tror ni om detta. -Johan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.