...håller på att planera Floridaresa i oktober och hade såklart tänkt en tur till Woodcraft-butiken i Pompano Beach...det närmaste religös upplevelse som jag någon sin haft (förra året)...

...åsså upptäcker precis nu jag att de har slagit igen! Menvaf..!!!!!:(:(:( :@:@:@:@

...så, nu är jag lugn igen... Får nöja mig med International Tool i Fort Luderdalen.

• DSC00022.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
International Tool såg ju inte heller så fel ut! :-)

Detta kanske kan bli en tråd för utlandsshopping? Eller finns en sådan?
Hur som helst, tänkte mig ta mig ner till Tyskland (strax nedanför Danmark, inte långt ner i landet) för att handla lite Festool o dyl.
Några shoppingtips? Vilken stad? Vilken butik?
Vill även ta mig till UK och Axminster givetvis, har någon varit där och vilken av deras butiker är störst? Fler intressant butiker i UK? (verktyg, maskiner)

Hur fungerar det förresten att ta med sig hem skärande verktyg i resväskan? Att man inte får ta med stämjärn i handbagaget förstår jag, men i resväskan till bagageinlämning då? Små sågar, knivar, stämjärn, fräsverktyg, trälim osv, allt är ju vasst och farligt...

Har tagit hem verktyg i bagaget många gånger. Har aldrig varit något problem med skärande verktyg (borr, hyvlar, sågar etc) i incheckat bagage (även om amerikanska myndigheter öppnar och tittar vad det är ibland). Brännbara vätskor, syror, kemikalier etc är däremot inte ok. Man bör inte heller ta större metallföremål i handbagaget även om de inte är vassa (allt som kan användas för att göra någon illa kan bli problem). Jag blev "tvungen" att lägga en Veritas bench hod-down i handbagaget för att undvika övervikt på incheckat bagage. En medveten chansning (verktyget kostade mindre än övervikten). Gick igen om kontrollen i Kanada utan att bli upptäckt men fastnade på Heathrow. Vädjade till personalen som kontaktade sin chef. Hon sa "you can't separate a man from his tools" så jag fick ta med den till Arlanda - men jag kommer inte att chansa igen. Att lägga en 25-30cm stålstav på drygt ett kilo i handbagaget var ingen bra idé. Får försöka hålla mig under 20 kg/resa i forstättningen.

/Woodchuck

Incheckade vassa saker är inga problem. Trycksatta tuber och (brandfarliga) vätskor kan nog vara svårt. Säkrast är väl att kolla med flygbolaget i fråga om du tänker ta med "tveksamma" saker.

Det här har inget med tråden att göra egentligen, men jag råkade ta med mig en del till en AK4 genom säkerhetskontrollen på ankomsten till Thailand.
Använde ryggsäcken man får i hemvärnet och delen hade ramlat ned mellan det invändiga och utvändiga fodret i ryggsäcken, det blev en del diskussioner men jag fick ta med den in. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.