Har just fått fräsen från England, var köper man billigast en 8 mm spännhylsa?
Köpte ett par 1/4" frässtål, så jag klarar mig ett tag, men sen?

Jag beställde tre D25200 från Miles i England och frågade då dem vad jag skulle ha för hylsa. Det finns nämligen en rad reservdelshylsor till Elu/Dewalt-fräsar som passar på D26200. Dock kostade de runt 20GBP. Miles tipsade då om tillbehöret (notera, _inte_ reservdelen) 8mm hylsa som kostade hälften så mycket.. I min order hette den "Dewalt DE6952 Replacement Router Collet - 8mm". Antar att motsvarande går att få tag på i Sverige.

Thx, hitta den för £ 13,50 skall bara hitta lite mer att handla, frakten du vet.
Och det brukar ju vara ett stort problem, NOT :)

Har nu testat den lite och det verkar vara precis det jag var ute efter.

Men en skum grej, anhållet som följer med har måttskalan på undersidan, ska det vara så?

Har endast kört min med avrundningsstål och tycker den fungerar kanon till det. Utsuget är inte så där överdrivet bra men det beror nog mer på applikationen. På OF1010:an monterar jag alltid med den där svarta halva plastkoppen när jag kör med avrundningsstål. Utan den blir utsuget på 1010:an oxo kasst med avrundningsstål.

Har även moddat utsuget något då det var lite korkat i slanganslutningen. Anlutningen var gjort för att kunna ta dels stora slanga, dels mindre slangar genom att där var två "anslutningsrör" i varandra. Sågade och slipade bort det inre röret så att man antingen kan trä Festools 27mm-slang in i anslutningen eller dra 36mm-slangen utanpå.

Monterat skrev:
Men en skum grej, anhållet som följer med har måttskalan på undersidan, ska det vara så?
Jag blev inte heller klok på det. Om man monterar anhållet så som det verkar vara tänkt med tanke på skalan och försänkningnarna i skruvhålen så hamnar själva anhållet ovanför sulan och skulle då skjutas in i fräskroppen. Jag tänkte att det var ihopsatt på fel håll så jag flyttade anhållet till andra sidan av hållaren med skalan men då täcks skalan av fästet till anhållet och blir obrukbar.

Det verkar faktiskt som om antingen är skalan på fel sida eller också är skruvförsänkningarna på fel sida. Eller är det fel på mig också?

Skulle behöva en väska/systainer till den, några tips?

Vi beställde T-LOC SYS3:or till våra fräsar eftersom Miles hade tillbud på dem i samma veva. Dock är en Sys3:a onödigt stor för fräsen. Min plan är att göra en MDF-botten till Systainern och sedan limma på lite träbitar för att få fräsen att ligga still på ett bra sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.