Jag är nybliven ägare till en Makita 6000k och har några frågor om gummilisten. (Maskinen ser trevlig ut men manualen är bedrövlig).

Då och då kommer det lite gummirester i utblåset och jag kan också se att listen inte är helt rak. Misstänker att detta beror på handhavandefel från min sida då jag hade missat att dra åt de gröna "spännskruvarna" när jag körde den första avkapningen av listen. Frågan är bara om jag ska köra en ny avkapning nu när maskinen löper som den ska i skenan, eller riskerar jag att förvärra saken?

Är gummilisten att betrakta som slitmaterial och något man byter relativt ofta?

Listen är förbrukningsmaterial men väl kapad rätt ska slitaget på den vara minimalt så länge du använder klingor med samma mått. Vill du inte köpa ny list kan du dra av den och flytta ut den lite. Kontaktlim fungerar bra för att få dit den igen. Ta bort gamla tester av dubbelhäftande tejp innan omlimning.

Du vill gärna ha en list som matchar sågen och klingan perfekt annars faller ju lite av tidningen med en sänksåg.

Jag vet inte hur det ser ut på Makitan, men på Festools sänksågar sitter i varje "spännskruvarna" så att de pressar sågen in mot skenan. Om skruvarna inte är ordentligt åtdragna kan alltså sågen vandra ut från skenan. Konsekvensen av det senare kan förstås bli en ojämnt sågad gummilist, men eftersom sågen har vandrat ut från skenan går det att fixa det hela genom att dra åt skruvarna och göra ett nytt snitt. Jag skulle börjat med att testa detta.

Om ovanstående inte hjälper kan det vara så att klingan inte löper helt parallellt med skenan. Om de inte är parallella kommer snittbredden att bli beroende av sågdjupet - du sågar av lite mer av gummilisten vid större sågdjup. Det är oftast inte fult så dramatiskt som det låter då det brukar handla om bråkdelar av en mm, men det resulterar i lite "gummidamm" som du skriver. Om du vet med dig att justerat in listen med ett litet sågdjup och sedan sänksågat med generöst sågdjup mitt på skenan kan det mycket väl synas (och inte minst kännas) på gummilisten med blotta ögat.

Men börja som sagt med att testa att såga till listen på nytt, att kolla parallelliteten är lite besvärligare. Kan också tillägga att en del förespråkar en liten toe-in så det behöver inte nödvändigtvis vara fel om klinga och skena är "rimligt oparallella".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.