22 411 läst ·
22 svar
22k läst
22 svar
Makitabatteri trasigt?
Sida 1 av 2
Jag skulle ladda ett av mina 18 V MAkitabatterier idag men när jag sätter det i laddaren så blinkar Röd och Grön lampa och laddaren vill inte starta. Ser ut som en avbrottssymbol bredvid lamporna men fanns ingenting i manualen om vad det kjan vara för fel. Sätter jag i batteriet i borrmaskinen eller i lampan så fungerar det så avbrott verkar det inte vara i batteriet då det ger ström ut iaf. Är det bara att kasta batteriet eller kan man rekonda det på något sätt så laddaren vill ta emot det igen?
Första frågan är hur gammalt är batteriet. Garanti kvar?
Annars
Vet inte om Makita funkar som andra vilket dock är trolig.
Har du kraft när batteriet sitter i maskinen så borde det inte vara fel på cellerna för då hade skyddelektronik spärrat (låg spänning)
Dum fråga men funkar batteriladdaren med andra batterier?
Hur ser kontakterna ut på trasiga batteriet. Det krävs fler anslutningar för att ladda än för att "köra" batteriet. Det kan vara brott / dålig kontakt på en av de anslutningarna. Då skulle batteriet funka i maskinen men inte gå att ladda.
Annars
Vet inte om Makita funkar som andra vilket dock är trolig.
Har du kraft när batteriet sitter i maskinen så borde det inte vara fel på cellerna för då hade skyddelektronik spärrat (låg spänning)
Dum fråga men funkar batteriladdaren med andra batterier?
Hur ser kontakterna ut på trasiga batteriet. Det krävs fler anslutningar för att ladda än för att "köra" batteriet. Det kan vara brott / dålig kontakt på en av de anslutningarna. Då skulle batteriet funka i maskinen men inte gå att ladda.
INgen garanti kvar men det är inte speciellt mycket använt. Har 3 st till 18 V och 2 st 14 V och dom funkar att ladda allihopa. Sätter jag batteriet i lampan så lyser det som det ska, i borrmaskinen så funkar den men det märks att det är dags att ladda batteriet. Kollade kontakterna lite snabbt och då såg jag inga fel.
"Ingen garanti kvar..."
Är det mer än 3 år sen du köpte maskinen?
Konsumentköplagen säger annars att man har reklamationsrätt i 3 år på fel som anses funnits när du köpte varan. Det gäller oavsett vilken garantitid butiken ger.
Det kan vara tex en dålig cell i ett batteri.
Jag lämnade nyligen tillbaka en makitaskruvdragare där växellådan rasat alldeles för tidigt. Maskinen är ca 2,5 år men legat knappt använd hemma. Efter lite turer fram och tillbaka och prat om konsumentköplagen gick tillverkaren med på att åtgärda felet trots att butikens garanti gått ut.
Haken är att kunden måste bevisa att defekten funnits från början.
Är det mer än 3 år sen du köpte maskinen?
Konsumentköplagen säger annars att man har reklamationsrätt i 3 år på fel som anses funnits när du köpte varan. Det gäller oavsett vilken garantitid butiken ger.
Det kan vara tex en dålig cell i ett batteri.
Jag lämnade nyligen tillbaka en makitaskruvdragare där växellådan rasat alldeles för tidigt. Maskinen är ca 2,5 år men legat knappt använd hemma. Efter lite turer fram och tillbaka och prat om konsumentköplagen gick tillverkaren med på att åtgärda felet trots att butikens garanti gått ut.
Haken är att kunden måste bevisa att defekten funnits från början.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Batteri räknas som förbruknings vara så reklamations rätt kan man inte luta sig imot i detta fallet.
Men det skadar inte att kontakta tillverkaren ändå för dom kan ta det som goodwill
Men det skadar inte att kontakta tillverkaren ändå för dom kan ta det som goodwill
Nu spånar jag lite.
På Li-ion ska det finnas djupurladdningsskydd då ett djupurladdat Li-ion inte går att ladda.
Urladdningsskyddet klipper strömmen när batteriet börjar blir urladdat.
Ett tips jag fått är att parallellkoppla med ett likadant ( fullladdat) batteri under ca 10 min detta skulle "kicka igång" batteriet så att laddaren tar det.
OBS Detta är inget jag provat eller vet om det funkar eller ev skadar batteriet så TESTA PÅ EGET BEVÅG!!!
Detta gäller med batterier som varit urladdade och sen förvarats och självurladdats till djupurladdade.
På Li-ion ska det finnas djupurladdningsskydd då ett djupurladdat Li-ion inte går att ladda.
Urladdningsskyddet klipper strömmen när batteriet börjar blir urladdat.
Ett tips jag fått är att parallellkoppla med ett likadant ( fullladdat) batteri under ca 10 min detta skulle "kicka igång" batteriet så att laddaren tar det.
OBS Detta är inget jag provat eller vet om det funkar eller ev skadar batteriet så TESTA PÅ EGET BEVÅG!!!
Detta gäller med batterier som varit urladdade och sen förvarats och självurladdats till djupurladdade.
Kan nog vara ca 3 år gammalt men det är inköpt i USA av en bekant som bodde där ett tag för slippa dom svenska ockerpriserna. Ska gå in och fråga en återförsäljare ändå få se vad dom tror det kan vara för i manualen så står et absolut ingenting om vad lamporna på laddaren betyder.
Hur fixar man det? Enkelt?Göran.W skrev:
Jag har nämligen samma problem som TS med ett av mina batterier. Trodde batteriet var paj, men om det bara är tempsenorn så borde det väl gå att fixa?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Öppna batteriet så ser ni en sladd som i regel är tejpad mot batterier som är tjockare på en lite bit på sig.
Sen är det bara att mäta motståndet på den och är det o ändligt är den kaputt
Sen är det bara att mäta motståndet på den och är det o ändligt är den kaputt
Göran.W skrev:
Om det skulle visa sig att den kablen är kaputt, är det möjligt att byta ut den, och vad ska man ha för sladd att sätta dit om det är möjligt?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jag har alltid kunnat ta en från något gamalt skrot batteri.
Annars kan man väl mäta vad det är för värden på ett fungerande batteri vid tex 20 och 100 grader så kan säkert elfa tex hitta något passande
Annars kan man väl mäta vad det är för värden på ett fungerande batteri vid tex 20 och 100 grader så kan säkert elfa tex hitta något passande