22 411 läst ·
22 svar
22k läst
22 svar
Makitabatteri trasigt?
Aha där ser man, har också ett "trasigt" batteri liggandes, trodde det var cellerna som var slut så jag brydde mig aldrig om den. Fast den har säkert hunnit bli djupt urladdat nu...
Men om sensorn gått sönder, vad är det som hindrar laddaren att ladda? Passerar strömmen från laddaren sensorn eller?
Men om sensorn gått sönder, vad är det som hindrar laddaren att ladda? Passerar strömmen från laddaren sensorn eller?
Det måste ju vara någon form av termosensor. Borde ju gå att få tag i på ELFA? Alternativt om man skiter i om batteriet överhettar så kan man väl helt enkelt koppla förbi, ungefär som man kan göra med den gamla typen av säkringar?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Japp det är en termosensor som hindrar laddaren att ladda batterierna om det är för varmt.
Jag vet inte om det går att koppla förbi den bara eller om det skadar laddaren om man gör det.
Man bör definitivt inte koppla förbi den på Li-ion batterier även om det kanske funkar för överhettade Li-ion kan börja brinna
Jag vet inte om det går att koppla förbi den bara eller om det skadar laddaren om man gör det.
Man bör definitivt inte koppla förbi den på Li-ion batterier även om det kanske funkar för överhettade Li-ion kan börja brinna
Tack för denna tråden, fick mig att inse att jag har två nya makita li-jon liggande som jag glömt underhållsladda. De var ok och nu är de fulla igen 
Har ett trasig också som jag inte tagit tag i, får kolla tempsensorn i det
Har ett trasig också som jag inte tagit tag i, får kolla tempsensorn i det
Det var ju själva &@%* också! Jag skrotade ett trasigt(?) 12v aeg-batteri för mindre än en vecka sedan... Det hade då legat i ett par månader i väntan på att jag skulle orka kika närmare på det innan jag tröttnade och hivade iväg det. Hade jag läst denna tråden så hade det ju varit en smal sak att sätta multimetern mot tempgivaren innan... Jaja, nu har jag ju i alla fall 2 st likadana skruvdragare med varsitt batteri och laddare, alltid något...
Sent from my ST17i using Byggahus
Sent from my ST17i using Byggahus
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
HAr plockat isär både det trasiga och ett helt och mätt upp och sladden verkar vara hel då jag får samma värde från båda batterierna. Tyvärr så verkar det som att en eller 2 celler har brunnit i batteriet, syntes ett litet brännmärke i isoleringstejpen på en av cellerna och då jag mäter upp alla celler så får jag knappt något utslag på den svarta cellen och batteriet ger bara ca 14 V så det är nog bara att inse att det är utom räddning tyvärr. Får väl ligga kvar på hyllan i reserv utifall det blir fel på nåt av dom andra batterierna nån gång...
Jag har nu två batterier som gått sönder det ena har jag hunnit kasta men det är dissekering som gäller för det andra batteriet. Köpte ett "fulbatteri" på tradera för 650:- som fungerar utmärkt! Tycker priset var överkomligt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden