Själva svetsningen går bra, men när jag slipar bort svetsfogen så finns det envisa porer som vägrar försvinna, försökte fylla på en miljon gånger men varje gång man lyckas fylla just det hålet med elektroden så blir det en gupp och ett nytt hål bildas. Kommer aldrig ner under 2 hål hur mycket jag än försöker fylla på. Använder antagligen fel metod så jag är ytterst nyfiken på hur man löser det. Hålen som bildas är inte genomgående utan är enbart på ytan, högst 0,5 mm djup så det är ren kosmetikfråga.
Använder en inverter (Esab caddy) och har provat med olika syrafast elektroder, provat med minuspol, pluspol, värma upp ämnet innan svetsning, borra upp och fylla igen, horisontell och vertikalsvetsning, olika strömstyrkor o.s.v. utan att lyckas.
Ska tilläggas att jag även provade med extremt låg strömstyrka.

Markerat porerna med röda ringar i bilden:

handtag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som vet hur man fixar det?

Läs elektrodernas instruktion. Porer kan bero på fukt i höljet. Men: vissa syrafasta elektroder kan vara känsliga för torkning.
Andra orsaker till porer: för hög sträckenergi eller för hög mellansträngstemperatur.

Det är inte bara kosmetiskt. Porerna är startpunkter för korrosion, även för rostfritt.

Menar du att elektroderna är förstörda eller hjälper det att lägga dem i ugn eller så?
Jag svetsade dem när det var varmt därute, soligt, över 20 grader så jag vet inte riktigt om det verkligen var fukt.
Vill du utveckla sträckenergi och mellansträngstemperatur? D.v.s. hur man förhindrar det?

Vet dock inte om jag förstått dessa begrepp rätt, sträckenergi regleras väl av hur mycket ström man har och hur fort/långsamt man drar elektroden? Om det är så, jag har provat med extremt låg ström, till och med under det som står på förpackningen, men det kanske betyder något annat?
Mellansträngstemperatur har väl samma effekt som föruppvärmt ämne? Isåfall varför skulle det vara dåligt?

Vad är det för tjocklek på det du svetsar? Var ligger själva svetsfogen? Är det en kälssvets längs ned det sneda stycket som är uppåt på bilderna?
Kan det ev vara så att du får en grop där du tänder resp släcker elektroden?

Jag, sträckenergin är energiinput per mm, direkt beroende av strömmen. Sorry läste slarvigt, du hade testat det.

Då är jag övertygad om att antingen elektroderna varit för fuktiga eller att grundmaterialet varit smutsigt eller oljigt.

Jag är lite lat så jag klipper in en dokumenttext:
(En sommardag kan luftfuktigheten lätt vara 70%)
Allmän information
Alla belagda elektroder är känsliga för fuktupptagning i större eller mindre grad. Försiktighet måste iaktagas under
förvaring och hantering för att undvika fuktupptagning.
Förvaring
Alla typer av belagda elektroder tar upp fukt mycket långsamt om de förvaras under följande klimatbetingelser.
Temperaturer Relativ luftfuktighet
5-15°C < 60%
15-25°C < 50%
över 25°C < 40%
Under vintern är det möjligt att hålla en låg relativ fuktighet genom att hålla temperaturen i lagringsutrymmet minst 10°C över yttertemperaturen. Under vissa perioder på sommaren och i områden med tropiskt klimat kan en tillräckligt låg relativ fuktighet upprätthållas om luften avfuktas.
Om elektroderna förvarats på en kall plats, låt dem nå omgivningstemperaturen innan förpackningen öppnas.
Omtorkning
Basiska elektroder bör omtorkas före användningen närhelst tillämpningen ställer krav angående svetsmetallens
vätehalt och/eller radiografiska kvalitet (ej nödvändigt för Vac-Pac®).
Rutila rostfria elektroder och basiska elektroder kan orsaka porer i svetsen om de inte lagrats under tillräckligt torra
förhållanden. Omtorkning av elektroderna återställer användbarheten.
(Min fetning)
Olegerade rutila och sura elektroder behöver normalt inte torkas om. Cellulosaelektroder får inte torkas om.
Elektroder som skadats allvarligt av fukt kan normalt inte torkas om med förstklassigt resultat och bör därför
kasseras.
Förhållanden för omtorkning
Temperaturer och tider för omtorkning finns angivna på etiketten och i produktspecifikationen.Torktemperaturen
avser temperaturen i elektrodernas huvudmassa. Torktiden mäts från den tidpunkt då torktemperaturen uppnåtts. Stapla inte mer än fyra lager elektroder i torkugnen.
Det rekommenderas att belagda elektroder torkas om högst tre gånger.
Förvaringsugn
Förvaringsugnen används för mellanlagring för att undvika
fuktupptagning i höljet på olegerade och låglegerade basiska elektroder och sura och rutilsura rostfria ektroder.
Elektroder som bör förvaras i ugn är:
1. Elektroder som torkats om.
2. Elektroder som tagits ut ur sin hermetiskt slutna
behållare.
3. Elektroder som anses vara i gott skick och överförs
direkt från lagerlokalen efter uppackning. Förvaringsungens temperatur: 120-150°C
Åtgärder på arbetsplatsen
Förvara elektroderna i eluppvärmda rörbehållare vid en lägsta temperatur av 70°C. Efter arbetet, återställ icke
förbrukade elektroder till förvaringsugnen.
Missfärgning av höljet
Om färgen på elektrodhöljet ändras under lagring ska de kasseras, eller ska leverantör kontaktas.
Skadat elektrodhölje
Mekaniskt skadade elektroder ur vilket bitar av höljet saknas fungerar inte korrekt och skall kasseras.

Det är plattstång, 8 mm som jag kapade i småbitar och fasade kanterna och därefter fyllt fasningen med esab 63.20.
Så ja, det är kälsvets.

Tack BorgP! Ska prova och lägga några elektroder i ugnen eller lägga under varmluftpistol och se vad som händer.

Kör du med flera svetssträngar när du fyller? Är det slagginneslutningar du får som du sedan ser när du slipar? Vad är det för diameter på elektroden?

Storleken är 2,0.
Jag misstänker också att det är slagginneslutningar. Annars är jag mycket noga med att få bort all slagg innan ny sträng läggs till.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.