Hej!

Jag letar efter den bästa routerliften. Hög precision och kvalitet är ledord. Gärna som passar Festool OF2000 eller ELU 177. Ett varv på ratten skall motsvara ett jämnt antal millimeter, ej tum.

Det skall också vara en riktig router lift, inte som Festools variant, där man enbart lyfter i ena änden av fräsen, vilket är lite kass ibland.

Jag har bara testat axminsters äldre variant, vilken är helt OK, men än nyfiken på vad mer som finns.

Några förslag?
 
Tack för dina förslag Pär. Var inte riktigt tanken att få andra att göra mitt googlingsjobb (men tack ändå;) ) utan var mer nyfiken på om någon hade hands-on-experience på något bra. Har du använt någon av dem du länkade?
 
Kan ju direkt säga att jag inte rekommenderar Axminsterlyften till dig Daniel_N. Den uppdaterade versionen ser iofs trevlig ut men behovet av låsning innan fräsning tycker jag verkar drygt.

Ett av problemen är nog dina krav på fräs. I princip alla trevliga lyftar verkar vara för fixed base-fräsar :(
 
mmm...Kanske får bli att köpa fixed base fräsar också. Känns iofs lite onödigt när man redan har lämpliga fräsar för ändamålet.

Trots att jag tidigare varit avogt inställd är jag nog rätt sugen på en lyft med digital, det är ju inte dumt egentligen....sent ska syndarn vakna...
 
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Kolla efter en lyft där man kan veva upp/ned från sidan, utan att sätta en vev genom bordet. Jag tror för övrigt att jag använde "gilla"-knappen för första gången när jag såg att du överväger digital...
 
Det var så lite Daniel :)

Nä tyvärr så äger jag själv ingen lyft har för närvarande inget dedicerat fräsbord utan en lös skiva som läges på ett skåp.
Men en sak är säker precis som mattiasp skrev så höjning och sänkning från sidan är optimalt. Och digital självklart likaså. Även höjning och sänkning via flera stänger.

Pär
 
Såg annons för den här i senaste popular woodworking. Vet inte om den funkar på 220 /50Hz eller om den är bra, men gillar konceptet med motor och fotpedal.
/B
 
Har tyvärr inga handsonerfarenheter men jag kikar ganska ofta på Matthias Wandels skapelser och jag diggar variant där man bygger själv med hjälp av träkugghjul (på vägen till digitalt).
http://woodgears.ca/router_lift/index.html
 
Daniel, lite nyfiken på hur du resonerar.

Är det möjligheten att kunna ta ur fräsen och använda den fristående som gör att du söker en lift?

Eller kan man anta att en lift har bättre precision och långsiktigt bibehållen kvalitet än den inbyggda funktion som exempelvis T11'n har?

/Thomas
 
Å andra sidan är det lätt att åstadkomma ett bra dammutsug underifrån på en lösning som T11:an. Med en routerlift är det avsevärt svårare, om än inte omöjligt.
 
Bulldog skrev:
Daniel, lite nyfiken på hur du resonerar.

Är det möjligheten att kunna ta ur fräsen och använda den fristående som gör att du söker en lift?

Eller kan man anta att en lift har bättre precision och långsiktigt bibehållen kvalitet än den inbyggda funktion som exempelvis T11'n har?

/Thomas
Jag har inte riktigt koll på detaljerna kring T11:an. Men min utgångspunkt är att jag idag har en OF2000 monterad i Festools Basis-bord. Men nu ska jag bygga ett nytt, stationärt fräsbord. Där hade jag tänkt att montera 2 fräsar, en med permament stål för kopierfräsning (vilket jag gör ofta) och en med ett hemmabyggt anhåll. Jag kan förvisso flytta över lösningen för höjdjustering från Basis-bordet, men allt annat måste jag bygga från scratch (jag vill inte använda Festoolinsatsen), så då föll det sig naturligt med en routerlift. Och efter att ha läst på om de olika modeller som finns är jag inte mindre övertygad, det finns ett antal mycket trevliga lösningar.
 
mattiasp skrev:
Kolla efter en lyft där man kan veva upp/ned från sidan, utan att sätta en vev genom bordet. Jag tror för övrigt att jag använde "gilla"-knappen för första gången när jag såg att du överväger digital...
Kul att höra, vet ju att du är ett stort fan av gilla-knappen;)
 
Har forskat vidare lite och kommit fram till:

1) MLCS med fotpedal känns inte riktigt rätt. Gillar nog att ställa in "för hand".
2) rockler FX är för liten, jag behöver en för stora maskiner.
3) Smartlift digital säljs inte längre i Sverige. Dessutom kändes den inte riktigt helt 100% tycker jag.
4) Bench dog 40-150 såg ut att vara en rejäl variant, känns intressant.
5) Incras/woodpeckers olika varianter ser mycket fina ut. Sidewinder 420 eller Mast-R-Lift II känns mest intresssanta.


Dock kräver både Incran och Bench:en att man använder sig av en fixed base-fräs. Och sådana verkar vara svåra att få tag på i 230V50hz, speciellt om man letar efter modeller på 2kw eller mer. Hittade faktiskt inte en enda. Någon som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.