Hej!

Behöver hjälp med ett verktygsköp.

Har länge tänkt att jag skulle behöva en såg för att kunna klyva lister på längden, Gärna en trallbräda om det går, men framförallt mer "finsnickeri".
Ska lägga in ett Forbo Marmoleuom golv på diagonalen så det ska kapas en massa såna skivor också
Vad för slags såg ska jag köpa? Bordssåg?

Typ en sån här?

http://www.clasohlson.com/se/Bordscirkelsåg-Bosch-PTS-10-T/Pr408561000

Anser nog att det ligger lite över den obefintliga budgeten men har man stor nytta av en sån samt upplys mig gärna om vid vilka fler tillfällen man har nytta av en bordssåg.

Kan en bandsåg göra jobbet åt mig?

Både en bordssåg och en bandsåg kan nog utföra det jobbet du beskriver även om det blir skillnader i precision och finish. Med tanke på att båda dessa verktyg är relativt stora och stationära till sin natur skulle jag nog hellre rekommendera en sänksåg. Då den är mobil och i princip ger ett lika bra resultat som en bordsåg men med mycket bredare användingsområde så är den ett bättre val.

Om du skall klyva mycket grovt virke bör den ha en klyvkniv men om du kommer att köra mest skivmaterial går det att leva utan. De till att skaffa skenor för de arbeten du ser framöver redan vid inköpet.

En cirkel-/sänk-såg på skena fungerar, men om listerna är smalare än skenan så blir det ganska bökigt.
Fungerar såklart att lägga flera lister i bredd som skenan kan vila på, men om det är mycket som skall klyvas så blir det ganska tidskrävande och kommer att kräva tålamod.
Bordsågen som du länkar till kommer att fungera, men det blir något svårare att få till finishen, men inte svårt.

Jag har bägge ovanstående och skulle valt bordssågen för dina exempel.
Bandsåg kan jag inte uttala mig.

sblixten skrev:
Jag har bägge ovanstående och skulle valt bordssågen för dina exempel.
Bandsåg kan jag inte uttala mig.
+1 på förra. Jag har även en bandsåg. Den ger inte så fina snitt, men kan göra saker som inte bordssågen kan. Sanningen är givetvis att man inte klarar sig med bara en såg :).

Bordssågen är mitt första stora lyft i min verktygsarsenal. Att kunna repetitivt såga många bitar med samma resultat är ett stort steg. Det blr så lätt att snabbt såga en bit, så man kan börja använda sågade bitar som mallar, vilket också är ett stort steg.

--- Mats ---

Om du inte behöver vara mobil skulle jag föreslå en radialarmsåg.

Tack för svaren, ska googla lite på radialarmsåg.

Just nu står det väl mellan en sänksåg eller en bordssåg. Men en list som man ska klyva från 50mm bredd till 30mm löser man väl inte med en sänksåg?
Om man ska kapa en passbit till ett kök, vilken såg är då att föredra, sängsåg eller bordssåg?

Tyvärr har jag nog inte pengar över just nu till att köpa båda då sommarbilen stjäl lite pengar just nu också.

Jag hade valt sänksåg. Det är ända sågen som man med lätthet sågar avsmalnande bitar med.
Renovering i gamla hus brukar resultera i att såga icke 90graders bitar.
Passbitar i köksinredning eller gardrober är lättjobbat med den.

Klyvning av lister gör man på sitt sågbord, lägger listen på ena sidan, och andra sidan av skenan stöttar man med samma tjocklek, tex spillbitar av listen.

Håller med corre att Sänksågen löser det mesta även till gamla sneda hus.
Vill man sedan ha en mobil bordssåg så kan man skaffa sågbord till sänksågen så har man en bordssåg på samma gång. Förvisso börjar det nu kosta pengar...:rolleyes:

Jag har en billig klyvsåg till det lilla klyvandet som behövs.
Kostade 800:- beg, köpte klingor för ytterligare en 500:-. och den fixar allt klyvande jag inte vill köra med sänksågen. Typ allt som plank eller regel i dimension.
Resten är sänksågens jobb.

Klyvsåg typ denna (http://www.jula.se/byggsag-2000-w-o315-mm-244055)

Hmm, jag vet att det står en byggsåg hemma hos min morsa som far min använde, den är minst 30 år gammal. Är nog inte använd på snart 30 år heller, har alltid fått för mig att den är till för mer grovsmide. Kan man ev fixa en finare klinga till den och ha nytta av den?

Det brukar hänga på hur bra anhåll man har. Och det är ju lösbart.
Klingor är bara att köpa efter behov.
Jag spänner mitt anhåll med en tving så det sitter stadigt. Man kan köpa lösa och montera dit för dyra pengar.
Ta ett kort så kan vi nog luska ut vad det är för modell.

P
Jag skulle valt bordsåg.*helst en fullstor formatsåg:wow: * den kan man i princip såga allt med.. sänksåg ser jag personligen bara som ett komplement för att såga skivor med. och det är enbart det som jag har min egna till!

Nu har jag varit hos morsan och kikat i förråden. Klippte 2 bilder på sågen, såg ingen typskylt. Hade helt fel kläder på mig för att plocka fram den från där den stod.
Vad tror ni om denna?

Sent from my ST17i using Byggahus

• uploadfromtaptalk1355672777335.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
uploadfromtaptalk1355672915702.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sent from my ST17i using Byggahus

Det är en halvgrov byggsåg. mest lämplig för regel och plank.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.