2 481 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Kapex 120 vs Bosch GCM12GDL
I och med att jag kommer att inreda min snickarverkstad så har jag för avsikt att sälja min GCM10SD som jag för övrigt är mycket nöjd med.
Anledningen till bytet är att jag vill kunna ställa kapen så nära väggen som möjligt.
Bosch 12:an köper man hos Axminster för ca 8600:- plus frakt
Hittar inga bra priser på Kapexen men den ligger väl på runt 12500:- och det har väl aldrig varit lätt att få några nämnvärda rabatter när det kommer till Festoolprodukter.
Vad jag gillar hos KS120 är vredet för att ställa in lutningen. Fördelen med Bosch 12:an är att man får ett enormt kapdjup.
Anledningen till bytet är att jag vill kunna ställa kapen så nära väggen som möjligt.
Bosch 12:an köper man hos Axminster för ca 8600:- plus frakt
Hittar inga bra priser på Kapexen men den ligger väl på runt 12500:- och det har väl aldrig varit lätt att få några nämnvärda rabatter när det kommer till Festoolprodukter.
Vad jag gillar hos KS120 är vredet för att ställa in lutningen. Fördelen med Bosch 12:an är att man får ett enormt kapdjup.
Jag fulkapade nånting.. och en bit flög iväg och slog sönder ratten som låser gejdrarna, det är allt som hänt med min 10SD under de dryga 5år jag haft den.
Så kvaliteten tycker jag inte man kan klaga på, visst används väl inte dagligen men.
Så kvaliteten tycker jag inte man kan klaga på, visst används väl inte dagligen men.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Jag satt i samma sits, mellan Kapex och Boschen och jag valde Boschen, och jag ångrar det inte en enda sekund! Boschen har fler finesser och den är modernare,större klinga osv.
Det enda som jag inte gilla med den va att så fort man startar klingan så åker hela huset upp.. pga att robotarmen är så fruktansvärt mjuk och följesam (nästan noll mostånd) men det går att ställa med insex skuvar.. jag betala 10500 för min GDL och fick då med en dammsugare oxå till den.. sen är den ganska tung.. ska man ha den portabel så är nog kapexen bättre MEN Festool är inte bäst på allt.
Det enda som jag inte gilla med den va att så fort man startar klingan så åker hela huset upp.. pga att robotarmen är så fruktansvärt mjuk och följesam (nästan noll mostånd) men det går att ställa med insex skuvar.. jag betala 10500 för min GDL och fick då med en dammsugare oxå till den.. sen är den ganska tung.. ska man ha den portabel så är nog kapexen bättre MEN Festool är inte bäst på allt.
Jag har en kapex som går i princip varje dag. Boschen kan jag inte säga mycket om, har bara testkört den. Tycker att systemet är intressant, men vill nog gärna se hur den funkar på sikt innan jag investerar. Dessutom är min uppfattning i allmänhet att Bosch inte brukar (allt är relativt) nå riktigt lika långt fram som Festool med sina maskiner. Men som sagt, har dålig koll på Boschen.
Kapexen ger bra och snygga snitt, det är såklart viktigast. I övrigt tycker jag såhär:
Kapexen:
Bra:
Det absolut bästa reglaget jag sett för att luta sågen, är ca 500 ggr bättre än tex Makita LS1013. Mycket snabb att ta tillbaka till nolläge.
Massor med kraft
Ställbart varvtal (utnyttjas dock sällan)
Rätt bra broms
Startar mjukt o fint
Relativt bra dammutsug för att vara en gerkap
Kan kapa riktigt höga bitar, har varit till nytta ett fåtal gånger, men då är det riktigt bra.
Den mycket smarta vinkelmojängen som följer med (liknande finns dock att köpa till andra sågar)
Ställbara, dubbla lasrar (men jag vet inte riktigt hur lätta de är att ställa)
Levereras med en mycket bra klinga
Enkelt att montera egna anhåll i tex mdf
Stor kapbredd
Bra hållade för sladden om man tar sågen med sig.
Bra skydd, känns inte i vägen
Tar rätt lite plats, inte mycket bak mot väggen.
Dåligt:
Fortfarande rätt kass spånuppsamling, speciellt om man har egna lite högre anhåll på.
Inställningen för gerning är inte riktigt på Festoolnivå. Kan vilja hoppa till ett fast läge när man ligger mycket nära dessa (vilket man ju ofta gör vid inredningsjobb etc). Hade blivit otroligt bra om den använt samma typ av inställning som för lutningen. Med lite träning blir detta bättre, men det borde inte behövas.
Infästningen för dammsugarslangen är bättre än på andra gersågar men inte perfekt, i vissa vinklar vill slangen åka av. Borde dessutom kunna ta 50mm slang.
Kunde varit något lättare att bygga zero clearance inlägg till
När man vinklar för långt åt höger stöter man ut den lilla vinkelmojängen något. Oviktigt men lite störigt.
Armen för att spänna fast material är egentligen ganska bra (speciellt jmf med makitas) men den borde haft möjlighet att ställas i "bredd", är just nu något kort med egna anhåll på sågen.
Inställningen för att spåra är inte så väldigt rejäl. Bättre än Makita ls1013 (vilken är den enda andra kap/ger jag använt mycket som har denna funktion) men inte sådär jättebra ändå.
Kapexen ger bra och snygga snitt, det är såklart viktigast. I övrigt tycker jag såhär:
Kapexen:
Bra:
Det absolut bästa reglaget jag sett för att luta sågen, är ca 500 ggr bättre än tex Makita LS1013. Mycket snabb att ta tillbaka till nolläge.
Massor med kraft
Ställbart varvtal (utnyttjas dock sällan)
Rätt bra broms
Startar mjukt o fint
Relativt bra dammutsug för att vara en gerkap
Kan kapa riktigt höga bitar, har varit till nytta ett fåtal gånger, men då är det riktigt bra.
Den mycket smarta vinkelmojängen som följer med (liknande finns dock att köpa till andra sågar)
Ställbara, dubbla lasrar (men jag vet inte riktigt hur lätta de är att ställa)
Levereras med en mycket bra klinga
Enkelt att montera egna anhåll i tex mdf
Stor kapbredd
Bra hållade för sladden om man tar sågen med sig.
Bra skydd, känns inte i vägen
Tar rätt lite plats, inte mycket bak mot väggen.
Dåligt:
Fortfarande rätt kass spånuppsamling, speciellt om man har egna lite högre anhåll på.
Inställningen för gerning är inte riktigt på Festoolnivå. Kan vilja hoppa till ett fast läge när man ligger mycket nära dessa (vilket man ju ofta gör vid inredningsjobb etc). Hade blivit otroligt bra om den använt samma typ av inställning som för lutningen. Med lite träning blir detta bättre, men det borde inte behövas.
Infästningen för dammsugarslangen är bättre än på andra gersågar men inte perfekt, i vissa vinklar vill slangen åka av. Borde dessutom kunna ta 50mm slang.
Kunde varit något lättare att bygga zero clearance inlägg till
När man vinklar för långt åt höger stöter man ut den lilla vinkelmojängen något. Oviktigt men lite störigt.
Armen för att spänna fast material är egentligen ganska bra (speciellt jmf med makitas) men den borde haft möjlighet att ställas i "bredd", är just nu något kort med egna anhåll på sågen.
Inställningen för att spåra är inte så väldigt rejäl. Bättre än Makita ls1013 (vilken är den enda andra kap/ger jag använt mycket som har denna funktion) men inte sådär jättebra ändå.
Det är båda dom utdragbara materialstöden. Det var fler saker som jag inte kommer på just nu och sågen är knappt ett år gammal. Sedan så pajade båda låsningarna som låser fast sågen i sågbordet, rullarna på bordet lossnade så jag har ingen bra erfarenhet av den sågen. Jag har även 2 Bosch 8 någonting som funkar riktigt bra. Däremot så gillar jag inte deras sågbord så jag kör med Dewalts på den ena och det mycket bättre.FredrikR skrev:
har även en Makita 1014 med Dewalt bord och det är den smidigaste listsågen som jag har. Lätt att flytta mellan lägenheterna.
Klicka här för att svara
