13 986 läst ·
6 svar
14k läst
6 svar
Passar Bosch FSN styrskena med PKS 55A?
Hej.
Är det någon som vet om Boschs FSN-skenor passar med PKS 55A? Jag hittade en lista för FSN1400 på http://www.bosch-pt.com/se/sv/accoc...ill-bosch-handoeverfraesar/styrskena-fsn-140/ och där står den inte med. Men jag tycker att den borde passa då den har ett spår under plattan. Listan kanske helt enkelt inte är uppdaterad med de nyare modellerna.
För FSN 1600, 2100 och 3100 hittar jag inga listor med kompatibla modeller, men jag antar att det är samma mått på dem?
Är det någon som vet om Boschs FSN-skenor passar med PKS 55A? Jag hittade en lista för FSN1400 på http://www.bosch-pt.com/se/sv/accoc...ill-bosch-handoeverfraesar/styrskena-fsn-140/ och där står den inte med. Men jag tycker att den borde passa då den har ett spår under plattan. Listan kanske helt enkelt inte är uppdaterad med de nyare modellerna.
För FSN 1600, 2100 och 3100 hittar jag inga listor med kompatibla modeller, men jag antar att det är samma mått på dem?
Hej!
Jag har en PKS 55A med en FSN1400. Det funkar bra. Dock så var den svarta plastbiten som sitter i spåret på sågen lite tajt och fick filas ner lite innan den gled bra på skenan.
FSN1600, 2100 och 3100 är helt andra skenor anpassade för andra sågar. Jag tror inte dom passar till en PKS55A, men jag är inte säker på det.
FSN700 och FSN1400 är deras gamla serie med skenor som dom hade till sina cirkelsågar förr. När de lanserade sin sänksåg ändrade dom design på skenorna och det var då 1600, 2100 och 3100 kom in i bilden. De nya blåa cirkelsågarna ska som jag förstått det vara kompatibla med de nya skenorna, men jag är osäker på hur det ligger till med bakåtkompatibiliteten.
Jag har en PKS 55A med en FSN1400. Det funkar bra. Dock så var den svarta plastbiten som sitter i spåret på sågen lite tajt och fick filas ner lite innan den gled bra på skenan.
FSN1600, 2100 och 3100 är helt andra skenor anpassade för andra sågar. Jag tror inte dom passar till en PKS55A, men jag är inte säker på det.
FSN700 och FSN1400 är deras gamla serie med skenor som dom hade till sina cirkelsågar förr. När de lanserade sin sänksåg ändrade dom design på skenorna och det var då 1600, 2100 och 3100 kom in i bilden. De nya blåa cirkelsågarna ska som jag förstått det vara kompatibla med de nya skenorna, men jag är osäker på hur det ligger till med bakåtkompatibiliteten.
En såg avsedd för 800, 1600, 2100 och 3100 kommer inte passa på en FSN700 eller 1400, om man inte använder en skenadapter (halvranglig sak som används för att kunna luta dåtida cirkelsågar på skenan, men även för sågar som saknar spår).
De 'nya' som är avsedda för 800, 1600, 2100 och 3100 heter GCE på slutet efter sifferbeteckningen (som i sin tur är sågdjupet i mm) och sänksågen heter GKT och cirkelsågarna GKS.
De 'nya' som är avsedda för 800, 1600, 2100 och 3100 heter GCE på slutet efter sifferbeteckningen (som i sin tur är sågdjupet i mm) och sänksågen heter GKT och cirkelsågarna GKS.
Bär ju emot att köpa dyra skenor till en sketen grön cirkelsåg. Behöver ju 2 st FSN 140 för att det ska vara vettigt. Får nog fundera på om man kanske ska sälja cirkelsågen och köpa en sänksåg med skenor istället, blir ju inte så stor skillnad 
Jag tror inte heller du kommer bli missnöjd om du byter till en sänksåg. Jag har som jag redan avslöjat en pks55a med en passande skena. Men precisionen är inte så exakt i den sågen. Den ligger bara tajt mot spåret på skenan precis där plastbiten sitter. Bakkanten på bottenplattan kan flytta sig några tiondels millimeter, kanske mer, i bakkant. Detta betyder dels att sågsnittet inte alltid blir prefekt och dels att gummiläppen på skenan slits ganska mycket. Så efter ett tag sågar den inte precis där gummit är och gummit gör inte heller någon nytta för att minska splittret. Visst går det att sätta på nytt gummi, men det slits väldigt fort (i mitt tycke). Dessutom är skenan lite kort (även när man kapar skivor på korthållet) då man måste ha ett stort överhäng när man börjar eftersom man annars inte får någon styrning på sågen i början. Jag tröttnade på alla nackdelarna och köpte mig en sänksåg istället. Hittade en på kampanj så det sved inte så hemskt. Men jag ångrar definitivt inte det uppköpet. Mycket bättre precision och skenan gör fortfarande vad den ska trots att jag sågat långt mycket mer med den än med den gamla till min pks. Nu är det ju förstås frågan om vad som krävs. Har man inga enorma krav på snittets kvalitet utan mest är ute efter en hjälp att såga rakt så duger cirkeln med skena bra, fast då finns det förvisso billigare sätt att uppnå (nästan) samma sak. Ska man såga synliga snitt på inredningssnickerier tycker iaf inte jag att den håller måttet. Och precis som du själv säger så ska man köpa två nya skenor och tillhörande skarvbeslag så är ju inte det direkt en oansenlig summa pengar det heller. Mitt tips är att hålla utkik i tyskland eller uk efter en kampanj på en ordentlig sänksåg (bosch, makita eller festool). Finns en del kvar ev festools föregående modell. Den ser man på kampanj lite då och då. Inte helt ovanlig på blocket heller. Tror detta är en betydligt bättre affär än skenorna även om initialkostnaden är något högre.
Klicka här för att svara