7 996 läst ·
12 svar
8k läst
12 svar
Slipning med skyddsmask när man bär glasögon
Slipdamm är ju inte roligt att få i lungorna så jag har genom åren gjort många försök att använda skyddsmask när jag slipar men har alltid fått ge upp. Jag har glasögon och har hittills inte hittat någon mask som sluter helt tätt runt näsan utan det slutar alltid med att glasögonen immar igen varvid jag river av mig masken och fortsätter utan.
Någon som har något tips på en riktigt bra skyddsmask som faktiskt fungerar när man använder glasögon?
@moderator: Något gick knas när jag skrev det här inlägget så det blev dubbelt.
Någon som har något tips på en riktigt bra skyddsmask som faktiskt fungerar när man använder glasögon?
@moderator: Något gick knas när jag skrev det här inlägget så det blev dubbelt.
Jag fick någon slags tejp som används till bandage av en släkting som jobbar inom sjukvården. Den tejpen sätter jag en bit på varje sida av näsan för att täta kring andningsskyddet och det fungerar utmärkt för att hindra att skyddsglasögonen immar igen.
Enda nackdelen är att man är rätt känslig i huden under ögonen och det är inte så där jätteskönt att ta av tejpen.
Enda nackdelen är att man är rätt känslig i huden under ögonen och det är inte så där jätteskönt att ta av tejpen.
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögonen"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Kolla upp Sundström. De gör de bästa maskerna i mitt tycke. De har dels någon slags glasögon/linshållare som tillbehör. Annars går alltid att använda t ex engångshuvor till deras hel- och halvmasker. De fästs genom att man gängar loss filtren sätter dit huvan och gängar tillbaks filtren i skyddsmasken.
Köp en riktig Sundström, en sån med "filter-puck". De kostar en del, men inte jättemycket, ca. 500-600kr med ett par filter med men med en sån använder man den sen också för den fungerar så bra, ja, och eftersom den är dyr måste man ju bara använda den...
//Anders
//Anders
Använder dom här skön passform och inga problem ihop med glasögonen.
http://catalogue.3m.eu/se-sv/SV-OHES/Halv-_och_helmasker/Halvmasker/4000-serien~underh%C3%A5llsfria_halvmasker~nocode
http://catalogue.3m.eu/se-sv/SV-OHES/Halv-_och_helmasker/Halvmasker/4000-serien~underh%C3%A5llsfria_halvmasker~nocode
Jag har glasögon och använder en Sundström halvmask utan några problem. Det är precis så att masken ryms "nedanför" glasögonens anliggning mot näsan.
Men när det gäller maskens passform mot näsan så är ju varje persons näsa unik, precis som glasögonens form och storlek, så jag vågar inte lova att det funkar för dig.
Men när det gäller maskens passform mot näsan så är ju varje persons näsa unik, precis som glasögonens form och storlek, så jag vågar inte lova att det funkar för dig.
Antar att du menar engångsmasker med pappliknande material. Det finns en mängd varianter och tillverkare av dem och de flesta är inte alls särskilt sköna. Sedan ger de inte samma skydd som en riktig halvmask.uno83 skrev:
Det bästa är att satsa på en halv- eller helmask ifrån Sundström. Då har man en bra skydd om man rengör masken regelbundet, förvarar den väl och ser till att byta filter. Förfiltren byts när de är skitiga. Partikelfiltren har lång livslängd och byts först när det blir svårt att andas. Sedan går det att komplettera med gasfilter, men det är viktigt att komma ihåg att det är kort livstid på sådana och att de börjar arbeta så fort som vakuumförpackningen är bruten. Sundströms masker och huvor är även riktigt komfortabla att arbeta i, när de är kopplade till någon av deras friskluftsfläktar. Det blir både lättare att andas, såväl som svalare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden