Slipdamm är ju inte roligt att få i lungorna så jag har genom åren gjort många försök att använda skyddsmask när jag slipar men har alltid fått ge upp. Jag har glasögon och har hittills inte hittat någon mask som sluter helt tätt runt näsan utan det slutar alltid med att glasögonen immar igen varvid jag river av mig masken och fortsätter utan.

Någon som har något tips på en riktigt bra skyddsmask som faktiskt fungerar när man använder glasögon?

@moderator: Något gick knas när jag skrev det här inlägget så det blev dubbelt.

Jag fick någon slags tejp som används till bandage av en släkting som jobbar inom sjukvården. Den tejpen sätter jag en bit på varje sida av näsan för att täta kring andningsskyddet och det fungerar utmärkt för att hindra att skyddsglasögonen immar igen.

Enda nackdelen är att man är rätt känslig i huden under ögonen och det är inte så där jätteskönt att ta av tejpen.

Kolla upp Sundström. De gör de bästa maskerna i mitt tycke. De har dels någon slags glasögon/linshållare som tillbehör. Annars går alltid att använda t ex engångshuvor till deras hel- och halvmasker. De fästs genom att man gängar loss filtren sätter dit huvan och gängar tillbaks filtren i skyddsmasken.

Köp en riktig Sundström, en sån med "filter-puck". De kostar en del, men inte jättemycket, ca. 500-600kr med ett par filter med men med en sån använder man den sen också för den fungerar så bra, ja, och eftersom den är dyr måste man ju bara använda den...

//Anders

Jag har glasögon och använder en Sundström halvmask utan några problem. Det är precis så att masken ryms "nedanför" glasögonens anliggning mot näsan.
Men när det gäller maskens passform mot näsan så är ju varje persons näsa unik, precis som glasögonens form och storlek, så jag vågar inte lova att det funkar för dig.

J
Sundströms halvmask. Använder den väldigt ofta. Bra passform, lätt att justera samt enkelt att byta filer.

3m enligt ovan, fungerar utmärkt ihop med mina glasögon.

Jag kör också en sindström halvmask och jag har också glasögon. Aldrig upplevt några problem. Tycker det fungerar helt ok även om jag har ett par skyddsglasögon utanpå också.

Har samma 3m mask jag med, funkar perfekt.

Har man en riktig halvmask så brukar väl utblåsen vara snett neråt? Problemet är de vita damm-maskerna, som är i nåt pappliknande material. De är helt hopplösa med (skydds)glasögon.

uno83 skrev:
Har man en riktig halvmask så brukar väl utblåsen vara snett neråt? Problemet är de vita damm-maskerna, som är i nåt pappliknande material. De är helt hopplösa med (skydds)glasögon.
Antar att du menar engångsmasker med pappliknande material. Det finns en mängd varianter och tillverkare av dem och de flesta är inte alls särskilt sköna. Sedan ger de inte samma skydd som en riktig halvmask.

Det bästa är att satsa på en halv- eller helmask ifrån Sundström. Då har man en bra skydd om man rengör masken regelbundet, förvarar den väl och ser till att byta filter. Förfiltren byts när de är skitiga. Partikelfiltren har lång livslängd och byts först när det blir svårt att andas. Sedan går det att komplettera med gasfilter, men det är viktigt att komma ihåg att det är kort livstid på sådana och att de börjar arbeta så fort som vakuumförpackningen är bruten. Sundströms masker och huvor är även riktigt komfortabla att arbeta i, när de är kopplade till någon av deras friskluftsfläktar. Det blir både lättare att andas, såväl som svalare.

Tack för tipsen...ska kolla om Bygg-Ole (som är mitt närmaste byggvaruhus) har Sundström-masken...
Annars får det bli 3M-masken, finns för 249:- på Jula...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.