Jag har lite problem när jag ska borra i OSB-skivor. Eftersom flisorna som skivan är gjort med har varierande hårdhet vill borren gärna sticka iväg någon millimeter - fastän jag har markerat hålet med en körnare.

Någon som har något tips? Skivorna är inte uppsatta ännu, men lite stora för att spänna fast i pelarborrmaskinen.......

Förbrorra med tunnare borr som är lättare att styra?!
Vad borrar du för något? Eldosa brukar ju ha lite marginal.

Tycker det är svårt även med en mindre borr, men ska testa igen.

Har borrat lite för eldosor med hole-in-one, men tycker ibland att man skadar magneten när borren sticker iväg. Förborrar också några hål för att inte skruven ska bita i skivan och trycka bort stålregeln. När man borrar nära kanten är det också irriterande att borren sticker.

Prova med träborr som har en annan spets som du kan trycka in i skivan innan du startar borrmaskinen.

En idé är att borra ett hål i en spillbit MDF eller liknande. Spänn sen fast denna bit som borrstyrning där du vill ha hålet.

• Gilla
gryden
  • Laddar…
Oj, vilken skillnad det blev med en vass träborr! Lovar härmed dyrt och heligt att aldrig borra trä med metallborr igen.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Jag köpte en Dewaltstats, 5st i fliplåda. Ligger tillsammans med borrkasetten med bra metallborr (dom som endast är metallborr).
Båda får plats i skruvdragarlådan, så de är alltid med när man ska ut på äventyr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.