3 664 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Borra på rätt ställe i OSB
Jag har lite problem när jag ska borra i OSB-skivor. Eftersom flisorna som skivan är gjort med har varierande hårdhet vill borren gärna sticka iväg någon millimeter - fastän jag har markerat hålet med en körnare.
Någon som har något tips? Skivorna är inte uppsatta ännu, men lite stora för att spänna fast i pelarborrmaskinen.......
Någon som har något tips? Skivorna är inte uppsatta ännu, men lite stora för att spänna fast i pelarborrmaskinen.......
Produkter som diskuteras: "körnare"
Dornar & körnare
Dornar och körnare är handverktyg som ofta används inom bygg och hantverk. Dornar är cylindriska verktyg som används för att driva ut spikar, bultar och nitar, eller för att göra hål i material som trä, läder eller metall. Körnare
Läs mer
Tycker det är svårt även med en mindre borr, men ska testa igen.
Har borrat lite för eldosor med hole-in-one, men tycker ibland att man skadar magneten när borren sticker iväg. Förborrar också några hål för att inte skruven ska bita i skivan och trycka bort stålregeln. När man borrar nära kanten är det också irriterande att borren sticker.
Har borrat lite för eldosor med hole-in-one, men tycker ibland att man skadar magneten när borren sticker iväg. Förborrar också några hål för att inte skruven ska bita i skivan och trycka bort stålregeln. När man borrar nära kanten är det också irriterande att borren sticker.
En idé är att borra ett hål i en spillbit MDF eller liknande. Spänn sen fast denna bit som borrstyrning där du vill ha hålet.
Jag köpte en Dewaltstats, 5st i fliplåda. Ligger tillsammans med borrkasetten med bra metallborr (dom som endast är metallborr).
Båda får plats i skruvdragarlådan, så de är alltid med när man ska ut på äventyr.
Båda får plats i skruvdragarlådan, så de är alltid med när man ska ut på äventyr.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden