Fick min oscillerande trumslip igår efter beställning förra helgen och tänkte dela med mig av lite bilder och tankar.

dakotabobbin.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Driftspänningen som några var oroliga för skulle vara i tråden Samlingstråd med tips om verktyg till bra pris är verkligen 230V. Rutlands verkar tyvärr ha fått till en felskrivning. Dock levereras maskinen med en UK--kontakt vilket jag tydligen förträngt för jag har ju förstås ingen adapter hemma till den just nu (uppstart får alltså vänta).

Den levereras med fem olika hållare för slippapper men man kan köra sex olika varianter. Det verkar som att designen bygger på att man klämmer ihop hållaren (som är av plast/gummi) mot en klack i botten så att den expanderar där och håller fast rullen.

Jag provade med några av biltemas rullar (som passar i diameter dock inte höjd) men bara den lägre rullen fastnar så det kanske begränsar lite i och med att den oscillerar 16mm också. Jag tror dock inte man skall vara orolig för att inte få tag i sliprullar för den använder standardstorlekar.

Man har tänkt till och inkluderat förvaring för hållare (med eller utan rullar) och isättsbitar för hålet i bordet runt maskinen men nyckeln till låsmuttern och de olika brickorna som man behöver ar jag inte hittat någon bra plats för så de verkar man ha bra chans att slarva bort.

Anslutningsröret för dammsugare är kompatibelt med festools munstycke men är 38mm i diameter så man kanske borde fixa en kraftigare slang. Återstår att testa - om man jämför med min hembyggda rigg för att köra i pelarborren så borde utsuget vara väldigt effektivt.

Kvalitetskänslan var en positiv överraskning, den är visserligen lätt men jag tycker det känns som ett rejält bord och plasten känns också stabil. Om man vill ha ett större bor borde det gå att borra hål och fästa på melamin eller liknande relativt enkelt. Får väl återkomma när jag testat den också...

• Gilla
pjodden och 6 till
  • Laddar…
Tack för bra recension, nu vill vi höra din åsikt efter att ha producerat lite sågspån ;)
Jag har själv sneglat på JETs lilla orbit mackapär...

Trevlig recension. Jag ser också fram emot fortsättningen, då även jag funderat på en.
Hur exakt 90 grader är det mellan bordet och sliphållaren? Går det att justera om det skulle finnas behov?

Skall försöka få tag på en adapter under veckan, trodde att jag hade en hemma men kan tyvärr inte hitta den.

Axeln verkar vara vinkelrät mot bordet (se bild) men det kan nog avvika något - det är ju ingen dyr maskin. Manualen avhandlar ingen kalibrering av detta och jag är inte toksugen på att skruva isär den just nu. ;)
För egen del tror jag att precisionen är tillräcklig, det är ju oftast inte så kritiskt med de böjda partierna. En planslipande rigg som en rondellslip eller bandslip ser jag som mer kritisk.

dakotabobbinsquare.jpg
Skapa konto

Ser ju helt ok ut med vinkeln. Du har nog rätt i att det sällan är så kritiskt att det skulle orsaka något problem om den slog på någon tiondel.
Tack för ditt svar :-)

Kan du inte bara klippa kontakten på den och skruva på en Schuko, alternativt byta sladdstället på den till ett passande?

Hade tyvärr ingen lös kontakt och helgen var alltför späckad med annat (fasadrenovering och sociala plikter) för att byta sladdställ. Har dessutom för mig att jag handlade en tokigt billig adapter på CO för ett par år sedan så det kändes som den allra enklaste lösningen just nu. Får se vilken lösning det blir...

Har nu skaffat en adapter till maskinen och kört en del med den, dags för lite feedback.

Det var faktiskt inte alls dumt att skaffa en adapter för avsäkringen för maskinen sitter i själva väggkontakten. Detta är ovanligt i Sverige men jag har för mig att jag sett anda UK-pluggar med denna funktion. Det kändes därför bättre att använda en adapter och behålla säkringen än att sätta dit en ny kontakt och ta bort säkringen.

Slipmaskinen verkar skapa ett visst sug genom de "inserts" som man sätter dit runt sliprullarna. Dessa har dessutom ett antal små hål som förutom själva spalten till sliprullen bidrar till att skapa luftflöde som för med sig slipdammet. Oklart varför det finns ett visst luftflöde även utan utsug, i bästa fall har man väl tänkt till och byggt in någon form av fläkt och i sämsta fall är det motorfläkten som skapar flödet. Med utsug blir dock flödet bra mycket bättre och det är inte mycket damm som hamnar på bordet.

Det känns som att sliprullarna håller oerhört mycket bättre jämfört med när man kör med icke-oscillerande slip (typ i en pelarborr) och det är väl logiskt eftersom det är en större yta på slippapperet som kommer i kontakt med ämnet. Dessutom tror jag att det fastnar mindre material som skulle kunna orsaka överhettning när man lägger på oscilleringen.

Som jag skrev tidigare imponerar kvalitetsintrycket och det gör det fortfarande, den är stabilt byggd och känns solid.

Slipresultatet blir jämnt och fint och det blir ingen urflisning av plywood som jag kanske hade trott ens med korn 80. Oscilleringen är ju ganska långsam och det bidrar nog till att plywooden håller. Det kan också påverkas av hur man förflyttar ämnet, en kontrollerad rörelse mot rotationen funkar allra bäst (precis som med sågklinga och frässtål). Om man blir tvungen att slipa åt andra hållet kan det lätt bli hopp och lite sämre resultat.

Fick lite fart med att jobba vidare med dotterns nattlampa och har här kört utan utsug, det är inte så mycket damm på bordet men desto mer på rörisoleringen på baksidan. Måste verkligen se till att fixa ett utsug bakom den här maskinen för den används en hel del sedan den kom in i verkstaden.

BobbinSanderCat.jpg
Skapa konto

• Gilla
pjodden och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.