Ska bygga en liten veranda med tryckt virke men är lite skeptiskt till att använda min Festool sänksåg, Bosch GST 10 bordcirkelsåg och en nyinköpt 18V Makita cikelsåg i detta blöta virke. Är det bara att köra på eller hur gör ni med liknande maskiner och tryckt virke?

Tomas J skrev:
Ska bygga en liten veranda med tryckt virke men är lite skeptiskt till att använda min Festool sänksåg, Bosch GST 10 bordcirkelsåg och en nyinköpt 18V Makita cikelsåg i detta blöta virke. Är det bara att köra på eller hur gör ni med liknande maskiner och tryckt virke?
Jag har många Festool, Makita och Boschmaskiner, bygger massor med altaner med dom.
Funkar bra.

Beroende på vilken klinga du har kan det vara aktuellt att köpa en lite grövre för detta virke.

Det är ju bara att byta klinga eller slipa den. Maskiner är till för att användas.

Det var de svaren jag hoppats på och som sagt verktygen är ju till för att användas. Det var bara det att nytt tryckt virke kan ju vara väldigt blött och var rädd för att detta skulle skada maskinerna.
Tack för svaren.

Sååååå blött är inte virket, är mycket värre om det regnar dagen du bygger altanen.

Protte

Det blir lite grönt klet på klingan men tvätta den med T-röd efter dagens arbete om du är rädd om den, då minskar dessutom friktionen och därmed slitaget på maskinen men det hela är ganska försumligt trots allt.

Mikael_L
Använd maskinerna för böfvelen !!! :eek:

Det var ju därför du köpte dom, det skulle vara roligare att jobba och med bättre slutresultat, oavsett vad du gör.
Att köpa en "skräpklinga" till var och en kan vara en idé.
Jag själv har tre nivåer på mina klingor. De som används rätt sällan, och av bra kvalitet, som används för att såga laminerade bänkskivor, målade lister osv osv. Dvs bara fint arbete där det krävs toppklass.
Sen har jag de vanliga byggklingorna, som sitter på för det mesta.

Sen har jag även en uppsättning skräpklingor, när det ska sågas i smutsigt virke, risk för spik, såga i fibercementskivor osv osv.

Till ett altanbygge med rent men tungt blött tryckt virke skulle vanliga byggklingorna gälla för mig, men inte de fintandade varianterna, som skulle gå väl så tungt och avverka väl så långsamt. T.ex. festtools 48-tänders är ju smått plågsam att jobba med i diverse tjockare material, går fetbort vid altanbygget.

Det enda som jag drar mig för att använda finmaskiner till är att såga i gipsskivor. Där har jag en skräpig alphatools sticksåg eller nåt likn märke, som får offras.

Edit:
Var inte rädd att prova köpa någon billig klinga från Jula, Biltema m.fl. Jag har provat flera och i överlag tyckt det funkar rätt bra. Utom till de allra finaste finlirjobbet.
Bättre en ny och vass Biltema-klinga än en slö Festtool.
De billiga är tveksamt om det är lönsamt att slipa om, dyra kvalitetsklingor bör man låta slipa om när det behövs.

Redigerat:
Kan ju säga att vårt trallvirke var overkligt blött och jag hittade ingen fulklinga som passade. Jag upplever klingan som markant slöare nu, även efter rengöring.

Lämna iväg klingan för slipning så är den som ny igen :)

Jag använder inte verktyg/maskin för finsnickeri till tryckt virke. Blir lätt en massa räliga beläggningar på svårtvättade ställen.

@Phl Jo det är på "att göra listan".

Nu då TS har fått bra svar på sin fråga så kanske jag kan slänga in en snabb fråga. Var kan jag hitta fulklingor i måtten 216x2,4x30 ?
Dåligt utbud överlag verkar det som eller söker jag bara som en klåpare.

Men till TS kan säga att när jag i sommar ska kapa tryckt virke så blir det en billig klinga eller klingan som endå ska på slipning sen. Maskiner anv jag det jag har, fint som fult. Men bordssågen vill nog inte ha tjocka blöta reglar någon längre stund.

Tack, ska kolla ÖoB men det verkar va en riktigt udda kling dimension.
Biltemas har jag testat men den sågar inte helt igenom och jag vill ju helst slippa ha ett mellanlägg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.