19 438 läst ·
41 svar
19k läst
41 svar
Såga impregnerat virke med "fin"-sågarna?
Tja, en vanlig sänksåg anser jag vara ägnad till finsnickeri.Niq skrev:
Jag ser den mer som en lite av varje såg där man behöver kapa längs med en skena pga enkelheten med att bara lägga skenan och sedan såga efter den och få ett rakt snitt utan att behöva mäta in en rätskiva. Tex kapa av terassgolvet så kanten blir jämn och fin. Förstås med klinga anpassad efter uppgift. Ser den inte som en grovsåg att klyva reglar och plank med.
Jag använder min sänksåg till allt bygg där kapning med skena är bra eller åtminstone förenklar.
Så den har använts för tillsågning av kanten på altantrallen innan läggning av fris, till att såga innertakskivor, till att såga OSB-skivor som ska på väggarna, till att såga mineritskivor som badrummet kläddes med (men då med en skitbillig klinga som nu är märkt minerit och används endast för liknande skit).
Men jag har också sågat bänkskivor, melaminbeklädda hyllplan och skåpstommar, täcksidor, golvsockel osv med sågen.
Jag har inte råd att ha två sågar för att dela upp bruket av dom på.
Jag har inte platsen att ha dubbelt av så många verktyg heller.
Och jag tvivlar på att jag kommer slita ut denna enda med mitt bruk. Men nya klingor (eller slipa) ibland och att byta gummiläpp på skenorna räknar jag med. Förutom att rengöra sågen lite ibland och kanske så småningom behöva köpa någon ny skena.
Så den har använts för tillsågning av kanten på altantrallen innan läggning av fris, till att såga innertakskivor, till att såga OSB-skivor som ska på väggarna, till att såga mineritskivor som badrummet kläddes med (men då med en skitbillig klinga som nu är märkt minerit och används endast för liknande skit).
Men jag har också sågat bänkskivor, melaminbeklädda hyllplan och skåpstommar, täcksidor, golvsockel osv med sågen.
Jag har inte råd att ha två sågar för att dela upp bruket av dom på.
Jag har inte platsen att ha dubbelt av så många verktyg heller.
Och jag tvivlar på att jag kommer slita ut denna enda med mitt bruk. Men nya klingor (eller slipa) ibland och att byta gummiläpp på skenorna räknar jag med. Förutom att rengöra sågen lite ibland och kanske så småningom behöva köpa någon ny skena.
Klart vertygen håller till tryckt virke, varför skulle de inte göra det?
Att byta klinga till något billigare låter konstigt, man köper en såg för x antal tusen och sedan fegar man ur och kör snålklinga för det som sågen är gjord för, såg och klinga är ju helheten.
Jag har flera klingor ("orginal") där jag hela tiden försöker se till att de är vassa.
Har fått en del snålklingor och dessa funkar sådär, men använder dessa bara då det finns risk för spik och snittet är mindre viktigt än kostnaden för klingan.
Sedan bryr jag mig inte om det är OSB, gips, eller tryckt jag sågar i, det är ju ett vektyg. Man känner direkt då klingan börjar bli slö. Då lämnar man in på slip.
Att byta klinga till något billigare låter konstigt, man köper en såg för x antal tusen och sedan fegar man ur och kör snålklinga för det som sågen är gjord för, såg och klinga är ju helheten.
Jag har flera klingor ("orginal") där jag hela tiden försöker se till att de är vassa.
Har fått en del snålklingor och dessa funkar sådär, men använder dessa bara då det finns risk för spik och snittet är mindre viktigt än kostnaden för klingan.
Sedan bryr jag mig inte om det är OSB, gips, eller tryckt jag sågar i, det är ju ett vektyg. Man känner direkt då klingan börjar bli slö. Då lämnar man in på slip.
Jula har 216klingor men tyvärr bara med 40 tänder. Den passar i min GST8s men eftersom den har annan tjocklek måste lasern justeras. Men ska du bygga däck så är det kanske ingen panik med milimetrarna
http://www.jula.se/hardmetallklinga-242161
Som ett tips så har de även en klinga som passar makita 18v sågen till det facila priset 89kr. 2mm tjock istället för 1,5 men det verkar fungera bra
http://www.jula.se/hardmetallklinga-028212
http://www.jula.se/hardmetallklinga-242161
Som ett tips så har de även en klinga som passar makita 18v sågen till det facila priset 89kr. 2mm tjock istället för 1,5 men det verkar fungera bra
http://www.jula.se/hardmetallklinga-028212
Gipsskivor som inte är uppsatta skär jag med kniv och ev. fogsvans normalt sett. Men sitter skivorna redan upsatta ex väggen är det helt suveränt att skruva upp skenan och finsåga upp hål för fönster/dörrar (ex då man inte vill ha lister, utan smygen sticker ut 1cm)Alfredo skrev:
Men det som slöar klingan mest är spånskivor och mässing (som jag såg i någon tråd).
Vad det gäller gipsskivor så sågar jag inte i dessa med mina fina maskiner (möjligen i mycket begränsad omfattning i yttersta nödfall) pga att jag är orolig för det fina gipsdammet. Jag har en känsla av att detta tar sig in typ överallt, lager, motor osv och snabbt kan förstöra en maskin.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Gips skär och knäcker man.
Behövs det sågas gör man det med en gammal fogsvans.
Behövs det sågas gör man det med en gammal fogsvans.
Håller med om att grejjerna ska användas. Jag släpar ut festool dammsugaren och kör på bosch kap/gersågen. Annars klibbar/kletar fuktig tryckimpregnerat spån ihop,sig i klumpar på sågen. Och så sliper jag litervis med tryckimpad spån i trädgården. Bygger jätte bullerplank i trallvirke.
Klicka här för att svara