3 639 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Verktyg för kakling?
Nu ska jag snart sätta igång med att lägga klinker på golv samt kakla sten på en vägg. I framtiden kommer det ev. bli ett badrum också om jag är nöjd med mitt resultat 
Frågan är vilka verktyg samt tillbehör jag kommer att behöva?
Det enda jag har hittills är en våtkap från Jula. Jag hoppas att den duger. Men jag behöver även komplettera med en vanlig kakelskärare. Hur pass dyr måste en sån vara för att göra ett bra jobb?
Det jag kommer att börja med är att lägga klinker i en hall, ca 10 kvm. där kommer plattorna att vara 30x60.
Sen kommer jag att sätta sten på väggen i köket. Där kommer jag att sätta följande:
http://www.bauhaus.se/brick-svart-10x40cm.html?nosto=nosto-searchpage-1
Sen behöver jag lite hjälp med övriga redskap. Vad kommer jag behöva? Vilken storlek/dimensioner kommer jag att behöva på fogspadar, fixkam m.m.?
Helst vill jag köpa det mesta på Bauhaus, då jag har ett projektkort där. Duger kvalitén på det jag behöver hos Bauhaus?
Frågan är vilka verktyg samt tillbehör jag kommer att behöva?
Det enda jag har hittills är en våtkap från Jula. Jag hoppas att den duger. Men jag behöver även komplettera med en vanlig kakelskärare. Hur pass dyr måste en sån vara för att göra ett bra jobb?
Det jag kommer att börja med är att lägga klinker i en hall, ca 10 kvm. där kommer plattorna att vara 30x60.
Sen kommer jag att sätta sten på väggen i köket. Där kommer jag att sätta följande:
http://www.bauhaus.se/brick-svart-10x40cm.html?nosto=nosto-searchpage-1
Sen behöver jag lite hjälp med övriga redskap. Vad kommer jag behöva? Vilken storlek/dimensioner kommer jag att behöva på fogspadar, fixkam m.m.?
Helst vill jag köpa det mesta på Bauhaus, då jag har ett projektkort där. Duger kvalitén på det jag behöver hos Bauhaus?
Vet inget om bauhaus grejer, men som en grunduppsättning tycker jag du behöver 6, 8, 10 mm fixkammar, iläggslev, murbrukshinkar, bruksvisp, tvättbalja med rullar, tvättsvampar med handag, rektangulär och vinklad fogbräda.
Kakelskärare - ska du lägga 30x60 så blir det en dyr en om du vill kunna kapa plattorna på längden och vill ha bra grejer. Jag har sigmaskärare och är nöjd med den men håller inte på jättemycket med plattor. Har tittat lite på de billiga på biltema och sådär men alltid känt mig tveksam till stabilitet och precision. Kanske är bättre senare åren...
Kanske glömt något viktigt...
Kakelskärare - ska du lägga 30x60 så blir det en dyr en om du vill kunna kapa plattorna på längden och vill ha bra grejer. Jag har sigmaskärare och är nöjd med den men håller inte på jättemycket med plattor. Har tittat lite på de billiga på biltema och sådär men alltid känt mig tveksam till stabilitet och precision. Kanske är bättre senare åren...
Ang fixkammarna. Vad använder man 6mm, 8mm resp. 10 mm till? Man behöver alltså alla storlekar?MaxPax skrev:Vet inget om bauhaus grejer, men som en grunduppsättning tycker jag du behöver 6, 8, 10 mm fixkammar, iläggslev, murbrukshinkar, bruksvisp, tvättbalja med rullar, tvättsvampar med handag, rektangulär och vinklad fogbräda.
Kakelskäraren kanske inte behöver vara så bred, men ska åtminstone kunna kapa 30 cm. Skulle jag behöva kapa större så kan jag ta våtslipen.
Storleken på fixkam beror på plattornas storlek.Har du enbart en storlek på plattorna så behöver du bara en fixkam. Köp en i metall, för de i plast slits ned så det blir fel tjocklek på fixet!
http://www.kakelplattan.se/index.php?menu=klinkra
"Kakel och klinker upp till 12cm x 12 ska ha 6mm tandning på fixkamen.
Kakel och klinker mellan 15cm x 15cm till 30cm x 30cm ska ha 8mm tandning på fixkammen medan större ska ha 10mm eller större. Ju mer fix desto bättre klarar plattorna rörelser. "
http://www.kakelplattan.se/index.php?menu=klinkra
"Kakel och klinker upp till 12cm x 12 ska ha 6mm tandning på fixkamen.
Kakel och klinker mellan 15cm x 15cm till 30cm x 30cm ska ha 8mm tandning på fixkammen medan större ska ha 10mm eller större. Ju mer fix desto bättre klarar plattorna rörelser. "
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Har skrivit om det förr men Julas våtkap är totalt värdelös! jag köpte en och när jag hade "en enda" kakelplatta kvar på bygget .. ja va händer då tror ni? brydde mig inte ens om garantin utan for o köpte en dyr rackare på bauhaus,Tebo hette den! önskar i efterhand nu att man köpt den påengång. men den är en fröjd att jobba med 
Renoverare
· Stockholm
· 20 437 inlägg
Man kan även kapa med vinkelkap om man är noggrann och stabil på hand
Redigerat:
Har lagt satt en hel del keramik (dock stenhård granitkeramik) i huset utan någon våtkap. Tycker man kommer väldigt långt med en bra kakelskärare samt vinkelslip. Rätt ofta brukar jag ritsa med kakelskäraren innan jag kör med vinkelslipen. På så sätt får man en liten "brottsanvisning" i glasyren/ytan som ofta hindrar att man får synliga flisor. Utöver det tycker jag det blir snyggast snitt med diamantskivor utan segment, alltså sådana med en hel obruten diamantbana.
Tycker även att ett större kakelborr (hårdmetallskär) samt en liten figursåg med karbidblad är bra att ha för att lösa konstiga snitt och håltagningar.
Tycker även att ett större kakelborr (hårdmetallskär) samt en liten figursåg med karbidblad är bra att ha för att lösa konstiga snitt och håltagningar.
Klicka här för att svara