https://www.ridgid.eu/se/sv/ridgid-peddinghaus-baenkskruvstycke
Junior: Den lite billigare serien.
Superior: Rörskruvstycke
Matador: Bästa serien.

Har själv två stycken matador ett 120mm med vridplatta och ett 160mm.
Köpte 160mm från tyskland, har för mig att det kostade ca 2200:- med frakt.

Vilken bredd man ska ha måste man nog fundera på själv. Jag skulle inte klara mig utan mitt 160mm.

Jag hade ett mindre från biltema som farsan villigt bytte mot sitt Västtyska Matador av rätt rejäl size för ett par år sedan. Han använder inte skruvstycket så ofta längre och jag behövde ett rejält i spöverkstan. Bygger åt honom så kanske fanns nån baktanke :D

Att jämföra det med biltema/Jula går ju men är knappast rättvist. Jag skulle liksom tidigare inlägg råda att söka efter begagnat. Oavsett om säljarna tar bra betalt så lär det över tid bli en bättre affär... Ett äldre skruvstycke av bra kvalitet är bättre än ett nytt av bra kvalitet, isf med mina mått mätt.

jimmy s skrev:
[länk]
Junior: Den lite billigare serien.
Superior: Rörskruvstycke
Matador: Bästa serien.
Det är ungefär det jag har kunnat läsa mig till.
Men enligt länken du postar här så ser man att det sitter ett par fästen där man monterar rörbackarna på superior, finns dessa fästen på matador och junior också?

Framgår inte i klarhet (för mig iallafall) vad skillnaderna är förutom att junior är den billigaste, superior har rörbackar och att matador är dyrast/bäst.

Jimmu skrev:
Men enligt länken du postar här så ser man att det sitter ett par fästen där man monterar rörbackarna på superior, finns dessa fästen på matador och junior också?

Framgår inte i klarhet (för mig iallafall) vad skillnaderna är förutom att junior är den billigaste, superior har rörbackar och att matador är dyrast/bäst.
Jag fick i uppgift av återförsäljaren att enda skillnaden är som skrivits här, men när jag läser specen för junior så inser jag att det finns en skillnad till och det är spännvidden. På matador är den något högre än för junior.

Ett gjutet skruvstycke från köpladorna anser jag knapp ens duger till bjosänke. Köp ett riktigt smitt så håller det livet ut. Ett tips är dock att inte köpa för litet. Själv har jag ett Peddinghaus Matador 140 men det tycker jag är precis på gränsen. Ett 160 hade nog varit perfekt men jag snålade lite, tyvärr. Ett annat tips är att köpa från Tyskland så spar du en hel del, jag köpte mitt från www.svh24.de/.

• Gilla
monger
  • Laddar…
Hmm, sätt det i relation till hur ofta du tror du kommer använda det? Skruvar du och grejar varje helg eller en helg per år? Eller om du är verktygsnerd (som jag) så köper du ett dyrt som räcker hela ditt liv och dina barns :-) jag har ett Matador 180 med lösa plast/rörbackar.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Jimmu skrev:

På superior så sitter rörbackarna fast. På matador finns det fästen för lösa backar som man kan fälla ner. junior har inga fästen för lösa backar.

Lutar åt att det blir ett matador för min del.
Jämförde för skojs skull mot skruvstycken från biltema, Clas Ohlson och Jula, storlek, material och pris gjorde det till ett enkelt val för mig.

Någon som har pejl på vart man ska handla sitt matador till bra pris?

Jag har ett bacho skruvstycke som haft över 30år.Upphittat i en skrotbinge utan mutter.Funkad med ny mutter.

jimmy s skrev:
Köpte mitt från [länk]. En vän jobbar på järnhandel och enligt han så var det billigare än deras inköpspris.
Ja det var bra priser kan jag tycka, med bra rabatt får jag betala ~1200kr+moms för ett matador 120 + frakt :-/. Känns som att svenska järnhandlare lider av mellanhandssjukan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.