Eftersom jag blivit med C6BU upptäcker jag just nu hur jobbigt det är att hitta 165mm klingor med 30mm centrumhål. Dom finns men dom är ju så dyra, jag vill gärna kunna ha billigare klingor jag inte behöver vara så rädd om och kanske en finklinga man tar till för de riktigt speciella tillfällerna, som när kungen kommer på besök eller något...

Jag satt nu och mätte själva axlen på Hitachin och den är nästan 16mm, ja den är väl faktiskt 5/8 tum, en standardstorlek för jänkarna alltså. Det är själva stödbrickan som har en upphöjning i mitten som är 30mm. Så tanken slog mig att om jag fräser ner den här brickan så den blir flat... Då kan jag använda klingor med 16mm hål, samt 20 och 30mm med insatsringar.

Man kunde även fräsa ner till 20mm också, så har man den vanligaste storleken och slipper joxa med brickor.

Båda metoderna låter ju riktigt bra i teorin, alla klingor som finns skulle passa på sågen då. Men ingen verkar ha gjort det tidigare så vad är det jag har missat? Skulle tycka det vore något man skulle ha gjort från tillverkarens sida och pimpat som säljargument om det skulle funka.

Har du sökt på eBay? Min bror har denna såg och vet att han beställt klingor därifrån. Han är nöjd med dem (även om jag inte tror han provat att såga i kungen)

• Gilla
Trosk
  • Laddar…
Jag gjorde den operationen på min gamla Dewalt 700 kap-/gersåg. Det fungerade utmärkt. På den kunde man enkelt ta bort en hylsa och svarva ned den. Lätt som en plätt!

• Gilla
DennisCA
  • Laddar…
Låter precis som på denna, då vet jag nu konceptet funkar, utmärkt!

Hitachi har ett set med 3 olika klingor för ca 500 + moms.

Har för mig att det var 16 tänder ,24,48 eller liknade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.