Nu kör jula kampanj på en bordcirkelsåg av märke woodstar, som verkar i princip helt okänt. Hittar inte mycket om den på google.

Jag vet att man inte ska köpa billiga skräpverktyg, men min snåltarm är kroppens mest utvecklade organ, så jag blir sugen ändå. Den är ju billig och jag har inte räknat med att använda den så ofta (även om det kanske blir så).

Är det någon som testat? Är det en riktigt prisvärd såg för 900 kr, eller är det rappligt skrot utan precision som ofelbart kommer att hosta och dö då man försöker klyva en femmeters nytryckt regel på längden?

249038.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Storebror ST 12 verkar ha fått bra recensioner.

Redigerat:
Woodstar är väl scheppach lillasyster. Så har det varit och iallafall den större sågen, är enligt omdömen mycket prisvärd..som sagt..

För dom pengarna, är det väl bara att testa?

Redigerat:
Ser otroligt rapplig ut iom att alla delar är tillverkade av bockad plåt. Notera exempelvis att klyvanhållet (som _måste_ vara skapligt stadigt) endast verkar låsa i framkant i en bockad plåt. Kan iofs ligga en bit stöddigare metall bakom men troligtvis inte.

Jag var på jula idag och passade på att klämma lite på maskinen, och mycket riktigt är det bockad plåt men plåten kändes rätt stabil, faktiskt lite stabilare än på de större meec-maskiner som stod bredvid. Klyvanhållet verkar låsa både fram och bak.

Sågen verkar vara i det närmaste identisk med en scheppach hs80 som finns hos Harald Nyborg till ett pris som gör att Jula inte framstår som överdrivet billiga även med rabatt. Någon som använt denna maskin?
6834.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad har du tänkt såga med den?
Duger säkert till enklare klyvning av plank och reglar.

Framförallt klyva plank och reglar, men kanske också såga lite skivor till kökssnickeri. Eventuellt också golvläggning - det borde ju bli rakare än med en sticksåg.

möjligen skivsågandet som inte kommer bli bra precision.
Jag misstänker att man inte kan finjustera klinga&motor mot anhållet, vilket kommer göra att det driver lite i sidled.
Men såklart, det beror på kraven.

Jag sågar skivor med min sänksåg och vet att det är min egen hantering av skena och såg som är begränsande i rakheten.
Med en bordsåg och crosscut sled så har man mkt bra precision, men det förutsätter ett bra bord med spår.

Den här sågen har en stor fördel framför andra sågar också - storleken. Den här väger hälften mot en större såg och är omkring 40 cm * 50 cm.

Just nu var den slut på min lokala Jula, vi får se om den kommer in igen.

Enligt julas kundtjänst är det en ny leverans på gång i november, ingen uppgift om pris ännu.

Är det någon här som köpt den och har något att säga om den?

Jag köpte en förra Veckan nu har den lagt av, började med att ett av kolen gick sen det andra och nu har jag inga kvar.. Kapade lite 16mm mdf skivor. Borde den väl klara?

Kanske tur att jag inte fick tag i någon utan köpte en bättre begagnad KGT 501 istället. Men tyvärr verkar det som att man fick vad man betalade för om man köpte den ST8:an.

Jag hade tagit tillbaks sågen till Jula och begärt nya kol eller pengarna tillbaka.

Sågen finns i Einhellutförande på Byggmax också. Tyvärr är det nog mest skräp som är lite bättre designad än sina kompisar till kinamaskiner.

Redigerat:
Annars har ju Jula denna Schappach HS120, som har verkar vara prisvärd.

En senkommen kommentar angående Woodstar st8 och Scheppach HS80 som finns på bild ovan. Vid närmare studium ser man att bilderna är identiska. Man har helt klart tagit ett fotografi och sedan photoshoppat för anpassning till andra märken. T ex är sladden upplindad på exakt samma sätt på båda bilderna. Detta säger förstås inget om kvaliteten.

Idag kostar Scheppach HS 80 899:- på Jula.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.