Fick ett något förvirrat samtal från min farsa som undrade om jag skulle ha en såg som hade dykt upp i en container på skroten där han jobbar, dessvärre kunde han inte beskriva sågen så bra och jag lyckas inte fatta vad han menar. Inga bilder finns, bara hans beskrivning :)

Han beskriver den som en geringssåg, fast utan såg. En ställning med en arm som kan rotera 360 grader (han kan lika gärna mena 180 grader :)) med fäste för en extern cirkelsåg (vilket inte borgar för något påkostat verktyg, känns det som). Det låter inte som någon geringssåg jag träffat på, särskilt inte när han trodde det skulle bli svårt att kapa lister med den eftersom man förde in ämnet från sidan, vilket för mig låter som en bordssåg.

Mycket mer info än det lyckades jag inte få ur honom och särskilt klok känner jag mig inte, nån annan som fattar bättre? :)

Kan det vara en radislarmsåg han menar?

• Gilla
Sister ray
  • Laddar…
Ställning med arm där sågen kan rotera låter väldigt mycket som radialarmsåg.

Edit. Fan 2a på bollen men hade i alla fall bokstäverna i rätt ordning:p

• Gilla
Sister ray
  • Laddar…
Jo, men en så påkostad såg brukar väl komma med själva sågmotorn också? Jag har aldrig bara sett själva ställningen. Dock sa han att den var vanlig på byggen. Men den var inte jättestor, även om jag behöver bilen för att hämta den.

Byggen låter mer som gjerdesåg, där kan sågen rotera men det är ingen arm inblandad.

Ola C skrev:
Ställning med arm där sågen kan rotera låter väldigt mycket som radialarmsåg.

Edit. Fan 2a på bollen men hade i alla fall bokstäverna i rätt ordning:p
Haha, ja, för ser man hur illa det kan bli med autokorregeringen i iPhonen ;)
Men självklart var det radialarmsåg jag menade :D

Ja, han sa att den ofta fanns på byggen, antingen där klingan kommer underifrån, eller från ovan som på denna. Men eftersom den är avsedd för en fristående cirkelsåg känns det snarare som nån lågprisvariant.

Ingen bosch, denna var gul, möjligtvis detaljer i silver, han kom inte riktigt ihåg :)

Hmmm.....va faan? Han har inte "missbrukat" cirkelsåg som ord?
Låter som en gjerdesåg eller kap-och-vänd såg.

Spännande!

Jag dubbelkollade faktiskt med honom om det inte bara var så att det bara var en klinga som saknades, men nej, han menade att man skulle sätta dit en cirkelsåg. Han yrade även om att det var en massa skydd där som man var tvungen att hålla i, som död mans grepp, när man drog igång. Men det låter ju lustigt om det inte sitter någon såg där :) Något har han fått om bakfoten!

Det fanns på Clas Ohlson för ca 10 år sedan en ställning som man skulle fästa en (medhavd) handcirkelsåg i, så att den fungerade ungefär som en radialarmsåg. Någon med en gammal papperskatalog som kan kolla?

• Gilla
Sister ray
  • Laddar…
Ingen håltagnings såg då? Typ jigg för väggsågning i betong?

mattiasp skrev:
Det fanns på Clas Ohlson för ca 10 år sedan en ställning som man skulle fästa en (medhavd) handcirkelsåg i, så att den fungerade ungefär som en radialarmsåg. Någon med en gammal papperskatalog som kan kolla?
Den här kanske? Från 2003 års katalog.

CE-katalog.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Sister ray och 1 till
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Det börjar nog brännas. Det var nåt sånt här budgetalternativ jag själv såg framför mig. Men hur mycket jag än sökt, både på svenska och engelska, hittar jag inte ett enda bildexempel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.