Och här ett exempel på hur man kan få stöd mot kanten, i de fall man vill ha spåret på exakt det avståndet.

Annars har jag bara spänt fast en linjal av något slag på andra sidan som jag ställt maskinen emot. Men oftast drar jag bara ett blyertssträck på skivan och positionerar maskinen emot, och det är väl kanske därför jag vill ha de där taggarna, får då står maskinen still där också, även om den rycker vid starten.

Jag testade ju en dewalt för några år sedan, och det var väl då jag fick det där med taggarna i skallen, det är verkligen en bra detalj, tycker jag. Jag inser det nu, den gör behovet av anhåll mindre. Tack för insikten :) Nu känner jag mig än tryggare i valet av Dewalt. Eller finns det någon mer fräs som har den funktionen?

http://www.finewoodworking.com/uploadedimages/fine_woodworking_network/image_resources/pdf/img011160001+/011165066_md.jpg

• 011165066_md.jpg
Har hängt här ett tag men aldrig postat, men jag måste ta chansen nu i den här tråden.

Är oxå ute efter en lamellfräs av prima sort. Någon som har en uppfattning om Virutex kexmaskin? Typ http://www.swedendro-tools.se/shop/product/kexmaskin-virutexr

Min enda erfarenhet av virutex kommer från en varmluftspistol, som visserligen funkar utmärkt, men som kanske inte representerar högre ingenjörskonst av slaget lamellfräs.

Tycker det optimala vore om man hade den höj och sänkbara anhållet plus ett L stöd att ha under. Igentligen samma design som domino fast lamellfräs

Jag slängde iväg en beställning på Dewalten till Rubart.

Jag funderar på att göra detsamma. Inga problem med att beställa därifrån?

Rubart är bra, mycket bra. :)

FredrikR skrev:
Rubart är bra, mycket bra. :)
Låter bra! :) Jag behöver även lite skenförlängning och liknande till min Bosch sänksåg så tänkte slänga med det också då det var bra priser på de grejerna där. T.ex. en 1600 skena för 550 kronor istället för tusenlappen i sverige.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.