fiskbuggaren skrev:
...Efter att ha försökt slipa för hand blev det snabbt en beställning på en mk.II också. Snart åker jag väl på att köpa lite hyvlar också så att jag har någonting att slipa.
Ack ja. Jag har gjort samma vandring. Trodde jag var rätt nära slutet (garaget fullt), när jag oskyldigt frågade om en bra fil här på byggahus. Det är inte klokt att det finns kvalitetsfilar. Och vilka fantastiska sådana, Fixar till en del fel i parketten just nu. Prova classichandtool.co.uk och sök på float respektive Auriou rasp, de är nästa steg efter hyvlarna.

--- Mats ---

Vaa har du inga hyvlar fiskbuggaren. Det måste du göra någonting åt.

Pär

Är också i köptagen, fast inte bara sten utan jigg också. Har också börjat med maskin typ tormek. Får aldrig till skärpan. Min funderingar efter att ha läst är om Veritas honing guide eller liknande jigg är att man inte utnyttjar stenens längd och bredd. Har sett http://vsctools.com/shop/product-category/sharpening-jig/ som "rullar" bakom stenen.

Är det bra?

lolukokasos skrev:
...Min funderingar efter att ha läst är om Veritas honing guide eller liknande jigg är att man inte utnyttjar stenens längd och bredd. Har sett [länk] som "rullar" bakom stenen. ...
Kan inte svara på frågan, men försöker ändå dämpa din oro lite. Det är sant att man inte nyttjar hela stenen. Men man vänder den då och då, så det blir inte mer ojämnheter att slipa bort än man får för att stenen är bredare än stålet. Med en sten så skall man ofta inte slipa mycket, så det är inga problem.

Speciellt om man har en Tormek som du kan man slipa grovt någon gång emellanåt för att få en lämplig yta att finslipa på.

--- Mats ---

Skälet att använda en brynjigg är främst att vara säker på att man bryner med samma vinkel varje gång. Det hjälper en att avverka så lite material som möjligt och därmed korta tiden det tar att få en vass egg. Jag föredrar en enkel eclipse-kopia framför de mer komplicerade. Har en enkel träjigg som gör det lätt att få samma vinkel varje gång. Det går fort och lätt att ställa in och komma igång med brynandet. Jag använder nästan aldrig min Veritas MkII då jag tycker det är alltför mycket meck att ställa in den. Det är svårt att få bladet att sitta riktigt still så det finns en risk att det flyttar sig när man bryner. Å andra sidan ska man inte blunda för tjusningen med coola, tjusiga verktyg. När det gäller brynjiggar finns förutom Veritas även den här.

(Fiskbuggarn: Det här är en riktigt bra hyvel. Kanske inte den man börjar med.. :) ..)

/B

Tack bengtn, finns det möjlighet att visa dina jiggar med bild? Jag har stor vilja att köpa hyveln du länkade till, recension? :)

lolukokasos skrev:
...Har sett [länk] som "rullar" bakom stenen.

Är det bra?
Om jag fattar det hela rätt så lägger/fäster man sin sten på ett bord (eller någon annan plan yta) och sedan låter man jiggen rulla på bordet. I motsats till en jig som rullar på stenen kommer brynvinkeln i så fall bero på stenens tjocklek. Detta spelar förstås inte någon roll om man bara använder en sten eller om man har exakt lika tjocka stenar. Tyvärr räcker det inte med en sten, och stenar är sällan lika tjocka (ingen av mina är det i varje fall, speciellt efter lite användning). Detta skulle i så fall innebära att man behöver ställa om jiggen när man jobbar sig genom stenarna, och då faller en hel del av poängen med en jig bort...

Vidare förutsätter jiggen att stenens fram- och baksidor är parallella, annars kommer brynvinkeln att variera under ett "bryntag". Det räcker alltså inte att stenens brynsida är plan som när man använder en jig som rullar på stenen. Kanske inget jätteproblem, men eftersom det är klurigt att plana stenarna på ett sätt så att ytorna hålls parallella bör man vara medveten om det möjliga problemet.

Jag kan tänka mig att principen som jiggen bygger på funkar om man kör "scary sharp", dvs våtslippapper på en glasskiva eller dyl. Eller möjligtvis om man har diamantbrynen som alla är lika tjocka.

Beträffande din farhåga (att man inte utnyttjar hela stenen) instämmer jag i Mats kommentar.

lolukokasos: Jag har en halvhyggligbild här. Sedan dess har jag kompletterat med en Kell guide för mina smalaste stämjärn.
Jag hade glädjen att träffa Konrad Sauer och testa hyveln i länken när jag var i USA för ett par år sedan. Det är den absolut bästa hyvel jag någonsin tagit i. Till och med bättre än David Charlesworths Holtey! Den är tung, stabil och greppet är absolut perfekt. Tyvärr är det lite svårt att motivera att lägga 5500 kanadensiska dollar för en hyvel...

Tack, utmärkt artikel, nu har jag nog lärt mig tillräckligt för att veta vad jag behöver börja med (och vad man inte ska inhandla) .
Ja, lite mycket att lägga 40 papp på En hyvel....man klarar sig vill inte bara med en nuförtiden heller, men det är klart att skulle man ha det som yrke så kanske (kanske) det skulle löna sig.

lolukokasos skrev:
Tack, utmärkt artikel, nu har jag nog lärt mig tillräckligt för att veta vad jag behöver börja med (och vad man inte ska inhandla) .
Ja, lite mycket att lägga 40 papp på En hyvel....man klarar sig vill inte bara med en nuförtiden heller, men det är klart att skulle man ha det som yrke så kanske (kanske) det skulle löna sig.
Bengtn är experten. Jag har fått och lytt många råd, mer än så, jag tror jag tagit alla steg mot hyvling med hjälp av Bengtn. Han har i princip alltid rätt. Men det verkar, precis som med skruvdragare, finnas saker som handlar om vad man föredrar, inte vad som är rätt och fel. Det jag lärt mig jag ser olika på är:
  • Stödet för honingen, jag är förtjust i Veritas MKII.
  • Valet av "handtag", jag föredrar Veritas framför Lie Nielsen.

Så just när det gäller skärpningen, och valet av hyvel, prova dig fram. Stenar och form på egg och så, där har jag mycket nöjt följt Bengtns råd steg för steg.

--- Mats ---

Testar att lyfta tråden. Är på jakt efter diamantplattor och brynpasta för strigel. Är mest intresserad av den verkliga fin-finishen då jag redan har tillgång till tormek.

Det lutar åt dictum.com ovan, är det någon som har någon bättre kran?

Läste någon stans av en som kan metaller och diamant. Att slippa med diamant på mjuka metaller som det rör sig om med handverktyg, är tydligen inte så bra, men men.

extra extra fine som verkar vara det finast diamant sten som jag sett motsvarar 8000 japansten och tormeks pasta. Alla tre liger på ca 3 micron
Så vill du ha fin fin fin finish så blir det stenar eller polerpasta eller dylikt

Allt över 8000 är ren över polering, vist blir eggen lite mera hållbar ju mera polerad den blir. Men det tar mera tid att polera för det blir knappast märkbart vassare på något tropiskt skumt trä kanske det kan märkas å ena sidan blir eggen skörare.

Jag personligen tycker det är en balansgång. Det måste bli supervast och det måste gå fort och vara enkelt att slipa, bryna och polera eggen för jag vill snabbt tillbaka till det jag höll på med. Nämligen bearbeta trät.
Att göra verktyget vasst är bara ett sattyg som tar onödig tid :)

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Jag brukar blanda en egen slippasta just till strigeln av kromoxid och linolja. Kromoxid brukar finnas som grönt pigment i pulverform att köpa i välsorterade färgaffärer.
Framförallt till stämjärn, stickstål och lockbettel brukar jag kosta på mig den där extra blankpoleringen.

pär h skrev:
Läste någon stans av en som kan metaller och diamant. Att slippa med diamant på mjuka metaller som det rör sig om med handverktyg, är tydligen inte så bra, men men.

extra extra fine som verkar vara det finast diamant sten som jag sett motsvarar 8000 japansten och tormeks pasta. Alla tre liger på ca 3 micron
Så vill du ha fin fin fin finish så blir det stenar eller polerpasta eller dylikt

Allt över 8000 är ren över polering, vist blir eggen lite mera hållbar ju mera polerad den blir. Men det tar mera tid att polera för det blir knappast märkbart vassare på något tropiskt skumt trä kanske det kan märkas å ena sidan blir eggen skörare.

Jag personligen tycker det är en balansgång. Det måste bli supervast och det måste gå fort och vara enkelt att slipa, bryna och polera eggen för jag vill snabbt tillbaka till det jag höll på med. Nämligen bearbeta trät.
Att göra verktyget vasst är bara ett sattyg som tar onödig tid :)
Tror att jag skippar den finaste diamantstenen och kör på en bit MDF med polerpasta på. Det mesta slipandet gör jag i snickarboden, men eftersom den är på landet är jag ute efter en uppsättning som jag kan ha i stan. Tror en fine och en xfine diamant plus strigel blir bra då. Det största användningsområdet just nu är rakkniven (ev. plural), men det kan ju vara praktiskt att kunna slipa upp det där byggstämjärnet när står mitt i lägenhetsrenoveringen... Till rakkniven har jag en gammal läderstrigel som är tillräckligt snygg för att ligga framme i badrummet...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.