7 303 läst ·
26 svar
7k läst
26 svar
230v adapter till 18v batterimaskiner?
Det stämmer, jag lägger nog ner detta.Avemo skrev:Du räknar helt rätt. 1200W och 18V innebär 67A. Jag är tveksam till om sladdlösa maskiner brukar ha så mycket som 1200W, men det blir höga strömmar. Det kan lösas på flera sätt.
1. Du har en sladd för 230V och en spänningsomvandlare i stället för batteri. Maskinen kommer att bli minst lika tung som med batteri, men ändå inte ha kraften som en riktig sladdmaskin.
2. Du har en stationär spänningsomvandlare och en jättegrov kabel med 18V till maskinen. Maskinen blir lättare, men i stället har du en mycket grov, tung och osmidig kabel utan möjlighet till förlängning.
3. Du använder konceptet uteslutande på maskiner som har så låg effekt att spänningsomvandlaren lätt ryms i volymen för ett ordinärt batteri.
I samtliga fall skulle jag tro att det blir enklare, bättre och billigare att köpa en maskin med sladd från början. Det finns nog skäl varför man inte ser det så ofta.
Tack för saklighet ni som varit sakliga
Dewalt har/hade till sin 24V-serie. Om jag inte minns fel så var det inget som gick hem hos den stora massan så de lade ner tillverkningen av dom.
http://m.ebay.com/itm/251410985322?nav=VI&sbk=1
http://m.ebay.com/itm/251410985322?nav=VI&sbk=1
Inte för att jag säger att det här är ett bättre alternativ än att köpa 230V verktyg, men...Avemo skrev:Du räknar helt rätt. 1200W och 18V innebär 67A. Jag är tveksam till om sladdlösa maskiner brukar ha så mycket som 1200W, men det blir höga strömmar. Det kan lösas på flera sätt.
1. Du har en sladd för 230V och en spänningsomvandlare i stället för batteri. Maskinen kommer att bli minst lika tung som med batteri, men ändå inte ha kraften som en riktig sladdmaskin.
2. Du har en stationär spänningsomvandlare och en jättegrov kabel med 18V till maskinen. Maskinen blir lättare, men i stället har du en mycket grov, tung och osmidig kabel utan möjlighet till förlängning.
3. Du använder konceptet uteslutande på maskiner som har så låg effekt att spänningsomvandlaren lätt ryms i volymen för ett ordinärt batteri.
I samtliga fall skulle jag tro att det blir enklare, bättre och billigare att köpa en maskin med sladd från början. Det finns nog skäl varför man inte ser det så ofta.
om man kombinerar ditt alternativ ett och två så skulle man kunna få en användbar lösning. Först har man en stationär nätdel som omvandlar 230VAC till (ungefär) 80 VDC, då behöver man bara skicka 15A i kabeln och det är ju en rimlig siffra. Sedan i "batteripaketet" så har man en enkel DC/DC switch till 18V kanske pwm baserad, en sådan switch bör vara lättare än batteriet den ersätter och betydligt effektivare än en som omvandlar 230VAC till 18VDC.
Varför skulle den bli lättare för att det är en lägre inspänning? Jag är fortfarande skeptisk till att det verkligen är fråga om 1200W, men låt oss anta att så är fallet. Om DC/DC-omvandlaren skall klara sig utan transformator måste switchtransistorn klara hela utströmmen. Transistorer spolar och dioder skall klara 67 ampere med lite marginal. Kondensatorerna skall tåla rippelströmmen. Det kommer att ta plats och producera värme som behöver kylas bort.jlind74 skrev:Inte för att jag säger att det här är ett bättre alternativ än att köpa 230V verktyg, men...
om man kombinerar ditt alternativ ett och två så skulle man kunna få en användbar lösning. Först har man en stationär nätdel som omvandlar 230VAC till (ungefär) 80 VDC, då behöver man bara skicka 15A i kabeln och det är ju en rimlig siffra. Sedan i "batteripaketet" så har man en enkel DC/DC switch till 18V kanske pwm baserad, en sådan switch bör vara lättare än batteriet den ersätter och betydligt effektivare än en som omvandlar 230VAC till 18VDC.
Titta på en 1,2 kW frekvensomriktare och jämför med storleken på ett batteri. Titta på ett 1000W nätaggregat till en stationär dator och jämför med ett batteri. Titta på kylfläktarna som dessa apparater har. Det är inte speciellt enkelt att göra switchande spänningsomvandlare för höga effekter.
Det har länkats till ett par varianter, så uppenbarligen har det provats. Jag har inte sett någon spec på dem, men förutsätter att de har avsevärt lägre effekt än 1200W.
Du kanske såg att jag först la in en brasklapp om det fortfarande kanske inte var en så bra ide så där är vi fortfarande överens.Avemo skrev:Varför skulle den bli lättare för att det är en lägre inspänning? Jag är fortfarande skeptisk till att det verkligen är fråga om 1200W, men låt oss anta att så är fallet. Om DC/DC-omvandlaren skall klara sig utan transformator måste switchtransistorn klara hela utströmmen. Transistorer spolar och dioder skall klara 67 ampere med lite marginal. Kondensatorerna skall tåla rippelströmmen. Det kommer att ta plats och producera värme som behöver kylas bort.
Titta på en 1,2 kW frekvensomriktare och jämför med storleken på ett batteri. Titta på ett 1000W nätaggregat till en stationär dator och jämför med ett batteri. Titta på kylfläktarna som dessa apparater har. Det är inte speciellt enkelt att göra switchande spänningsomvandlare för höga effekter.
Det har länkats till ett par varianter, så uppenbarligen har det provats. Jag har inte sett någon spec på dem, men förutsätter att de har avsevärt lägre effekt än 1200W.
Anledningen till att min lösning skulle bli lättare är framförallt beroende på att AC/DC omvandlingen var placerad i den stationära enheten. Att omvandla en spänning med pwm kräver enbart switchtransistorn i serie med kretsen, du slipper alltså t.ex dioder som skall klara 63A. En bra pwm ligger på en verkningsgrad på 95%. Det är fortfarande en hel del effekt som transistorn (eller flera parallellkopplade transistorer) måste kyla bort ( detta hade jag inte räknat på) och i detta exempel är det 12W per % effektförlust så med 5% rör det sig om 60W att kyla bort och kräver då aktiv kylning.
För att få detta genomförbart så tror jag att man måste pressa upp verkningsgraden ytterligare något men det kan vara svårt med dagens komponenter. En annan sak som spelar in är hur ren spänning verktyget kräver.
Men jag håller med, det är inte trivialt att designa spänningsomvandlare för höga effekter och de länkade varianterna lär vara avsedda för lägre effekter.
I sakfrågan om det är en bra idé är vi absolut överens, men eftersom MaxPax enligt egen utsago lagt ner idén så stör vi knappast genom att kapa tråden så som vi gjort.jlind74 skrev:
Om du skall varvtalsstyra en motor, dimma en lampa eller reglera ett element går det utmärkt att skicka på en pwm så som du beskriver. Om man däremot skall åstadkomma en jämn spänning som går att mata verktygets inbyggda motorstyrning med så behövs en filtrering av pwm-spänningen. Denna filtrering fordrar i sin enklaste form en diod, en spole och en kondensator. En spole som tål strömmen och har tillräcklig induktans kommer inte att vara liten.jlind74 skrev:
Du har nog rätt i att jag förenklade filtreringen något för mycket. I princip tror jag att iden att dela upp omvandlingen kan göra "batteridelen" lättare än om man kör in 230 VAC direkt men att få till en 1200W enhet som är användbar är ytterligare ett steg bort.
Jag kan inte påminna mig om att jag sett en buck-converter för så höga effekter. Vid de effekterna inbillar jag mig att det oftast rör sig om full-bridge och alltid en transformator inblandad. Om det är en transformator med blir det snarast en fördel att börja med en högre spänning.
Fartreglage till modellflygplan kan ha ganska imponerande prestanda i små kapslingar. Fast där är det inte så mycket filterkomponenter inblandade. Dessutom är det sällan några längre stunder de går.
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2083
Fartreglage till modellflygplan kan ha ganska imponerande prestanda i små kapslingar. Fast där är det inte så mycket filterkomponenter inblandade. Dessutom är det sällan några längre stunder de går.
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2083
Exempel på högeffekts DC/DC-konverterare kan man hitta bland elbilskomponenter, men nu talar vi om rätt så stora kapslingar och har kommit rätt långt från handverktyg.
http://www.evnetics.com
http://www.evnetics.com
En motorstyrning är något helt annat än en DC-DC-omvandlare. Att en motorstyrning kan vara kompakt vid de aktuella strömmarna vet vi redan då det finns i alla elverktyg. Det är filterkomponenterna som behövs om man vill ha ut likspänning som tar plats.
Att kunna ha kabel till en batterimaskin har jag funderat på en tid så tycker det låter som en bra ide tex en tigersåg som är bra till trä men ska man kapa lite grövre stål då är inte batteriet mycket att ha eller kapsågen som dewalt hade för nått år sen som gick på batteri vore det smidigt med fast kabel till. Fast maskinerna kanske inte är gjord för den hårdare körningen man kan utföra med nätanslutning så dom kanske inte håller.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Snubblade just efter denna sida! http://www.losgatospower.com/ dom har adapter för Makita 18v och Dewalt 18v som ser ganska så intressant ut.. men om dem har 230volt versioner är en annan fråga.
Klicka här för att svara