Jag har haft en ELU MOF96 med alla tillbehör i över trettio år. Den går fortfarande, men nätt och jämnt. Så jag har under några år skaffat två noname-fräsar och en billigast möjliga Black&Decker till grovfräsning av typ byggvirke (staket). Black&Deckern går fortfarande men låter inte så bra. Nu vill jag skaffa en ny frisk long-lifemaskin men jag vill behålla det gamla praktiska fräsbordet och tillbehören. Det verkar som några av DeWalts fräsmaskiner passar (det finns till och med ett gängat hål i foten för sidledsjusteringen) men jag undrar nu om det finns andra alternativ. Frågor:
Passar ALLA vanliga icke-delbara DeWalt till bordet?
Har alla sådana fräsmaskiner på marknaden samma avstånd och diameter på genomgångshålen i fötterna för montagestängerna till bordet och tillbehören som ELU? Alla jag har köpt efter ELU:n har passat.
Strömbrytaren måste vara on-off, inte en avtryckare som man håller inne hela tiden (jag har ingen lust att tejpa mer, och jag använder en nollspänningsutlösare).
Höjdjusteringen måste fungera med en hand utan att man måste sticka näsan under bordet när man finjusterar höjden.
I broschyrerna finns ibland fräsmaskinernas höjdmått angivna, och jag antar då att det är fullt utdragna sula till topp. Rätt eller fel? Jag vill ha en maskin som passar under bordet.
Någon som gjort denna resa?