Hej,
hade tänkt att införskaffa Veritas Mk. II Honing System, "http://www.axminster.co.uk/veritas-veritas-mkii-honing-system-prod377359/". Syftet är att slipa stämjärn.

Tittat på lite filmer och beskrivningar på nätet, vet att Matthiasp även skrivit lite här, men blir inte riktigt klok på vilka "finhetsgrader" av sten som man lämpligen först införskaffar. Stenarna är ju dyrgripar så jag vill gärna köpa rätt från början.

Det i mitt tycke absolut bästa köpet är detta kit från toolsfromjapan. Sigma Power stenarna är väldigtbra, avverkar snabbt både A2 och hårdare stål och håller formen väl. Dessutom ingår en Atoma 400 diamantplatta på köpet. Mycket pengar men prisvärt. En billigare variant finns utan 13000 stenen som man klarar sig ganska långt utan.
Jag har använt kingstenar länge och tycker de fungerar bra, en sten 800-1000 och en 6000-8000 räcker samt något att plana dem med.
Naniwa superstones är trevliga, de fina är fantastiska men de grövre avverkar lite väl långsamt. Dieter har ett bra urval och hyggliga priser. Hyvlar.se har dem också (även Veritasjiggen).
En annan variant är oljebrynen t ex en hard arkansas och en black surgical härifrån.
Det finns andra fabrikat och typer men det är dessa jag har och kan uttala mig om.
/B

220, 1000, 6000 skulle jag säga är ett rätt bra intervall att börja med, för vanliga vattenstenar. Jag har bla 3st stenar i det intervallet tillverkade av Matsunaga under namnet KING. Dessa stenar är ganska mjuka, vilket jag gillar - även om det innebär att lite mer tid går åt till att plana dem. Mer information om KING

Med stenar i nämnda intervall kan du forma om eggen vid behov och även få riktigt, riktigt vasst. Lägg till en nagura för att skapa en fin 'slurry' på 6000-stenen för ännu finare resultat.

Ett tips om du ska köpa stenar. Kolla på http://www.fine-tools.com/ där finns dels ett mycket större utbud än hos axminster men också bra information om de olika fabrikaten och vilka skillnader det är på dem. Dom har även MKII om du vill handla allt på samma ställe....

Stort tack till er båda för fina svar.

/Thomas

En King 220 är alldeles för mjuk i mitt tycke. DEn hinner gröpas ur innan man slipat klart eggen och den blir då deformerad på ett sätt man inte önskar. Jag har en Sharpton 220 som funkar men annas rekommenderar jag ett grovt diamantbryne. Kolla in min blogg, jag har skrivit lite där om olika stenar.
/B

Ang. vilken slipsten du kan välja så beror det väl så mycket på vad du vill uppnå. Om du bara vill använda vattenstenar så gissar jag att du inte behöver gå under 800 i grovkornighet, tex om du har en Tormek/Kirunaslip eller liknande så räcker det med att bryna på 1000 till 8000 i lite olika steg. Behöver du däremot snygga till en trasig eller stött egg eller om du vill ha en ny slipvinkel, då kan du välja grövre stenar eller diamantbryne som går snabbt. Det som kanske är optimalt är om du känner någon som har dessa verktyg och du kan kika och känna lite vad du kan tänkas behöva.

Lycka till !

bengtn skrev:
Det i mitt tycke absolut bästa köpet är detta kit från toolsfromjapan. Sigma Power stenarna är väldigtbra, avverkar snabbt både A2 och hårdare stål och håller formen väl. Dessutom ingår en Atoma 400 diamantplatta på köpet. Mycket pengar men prisvärt.
/B
Hur gör du med vatten? Ett av de starkaste säljargumenten för Shapton är att man slipper hålla på och blötlägga och ha sig utan kan bryna på direkt när andan faller på. Enligt toolsfromjapan-mannen vill man verkligen blötlägga sigmorna, även om de går att använda annars också.

Jag har stenarna i en liten plastlåda som jag fyller med vatten när det är dags att bryna första gången på dan. De får ligga och dra några minuter vilket räcker men framförallt 1000 stenen mår bra av att ligga i lite länge. De andra märker jag ingen större skillnad på. De kan i och för sig ligga i hur länge som helst men jag tömmer oftast ut vattnet när jag städar upp efter arbetspasset. Jag tycker inte att det är något bekymmer. Många gillar i och för sig Shapton men om man vill slippa ifrån blötan är ett alternativ de oljebrynen som jag tipsar om ovan.
/B

Går i samma tankar. Har för tillfället en Veritas MKII som jag använder med "scary sharp". Paul Sellers kör med DMT diamant stenar vilket skall tydligen vara lite längre än en livstid. Axminster har båda 1000 och 8000 stenar. Vad tror ni?

Jag gillar inte diamantbrynen för den finaste polishen men det är en smaksak. Man kan ju alltid komplettera med en strigek och fin polerpasta. Oavsett om du väljer vatten- olje eller diamentbrynen kommer de att räcka en livstid.
/B

Jag var på gång att köpa shapton glass stones men fastnade tillslut istället för dessa diamantstenar från DMT:
http://www.mehr-als-werkzeug.de/product/706281/Dia-Sharp-Bench-Stone-extra-fine.htm
Jag köpte Coarse, Fine, Extra fine och Extra extra fine och en Veritas honing guide.

En anledning att jag valde diamantbrynen var för att slippa kladd med att plana stenar och för att "enkelt" kunna plana baksidan på ett antal gamla stämjärn och några hyvelstål. Lite vatten får man ha på men det behövs ingen fullständig blötläggning. Jag tycker dessa har fungerat bra även om den finaste stenen inte riktigt ger en polerad yta. Detta löste jag med att avsluta med lite Tormek brynpasta på en bit MDF.

Jag hade tänkt försöka skriva något om dessa när jag provat dem men eftersom jag inte har någon erfarenhet av andra stenar så avstod jag. Jag vet inte om det finns något som starkt talar emot diamantstenar men hittills är jag helt nöjd med dessa.

Är man helt ute om man kör med glasskiva och våtslippapper? Brukar köra 400, (600,) 800, 1000 och avsluta med läder och polerpasta.

Det fungerar säkert utmärkt och söker man på "scary sharp" hittar man en hel del även här på forumet. Jag provade också detta först men tyckte det blev slabbigt och allmänt joxigt att byta papper osv. Nu i efterhand inser jag att det antagligen hade gått mycket bättre om jag skaffat bättre papper, de jag hade var tydligen riktigt kass och tog slut på ingen tid. Färre pappersbyten hade inneburit mindre joxande. Dessutom skulle jag ha lagt lite mer tid på att fixa en ordentlig hållare till glasskivan, så som jag satte upp det så halkade sakerna runt alltför lätt.

När jag sedan började leta bättre papper så halkade jag istället in på glasstenar och sedan på DMT enligt ovan och då blev det den lösningen.

Sandpapper fungerar bra men det är ju i längden inte den billigaste lösningen . Det har också problemet med att runda eggen något närman planar och polerar baksidan.
/B

bengtn skrev:
Det i mitt tycke absolut bästa köpet är detta kit från toolsfromjapan.
Det känns som att jag förr eller senare kommer att ha köpt en av varje av saker som folk tipsar om här på byggahus.

Jag köpte sigmasetet som mina första vattenstenar. Jag har en tormek t-7 sedan tidigare och tänkte att den skulle vara svaret på alla mina slipproblem. Det var den inte och framförallt har den inte alls samma terapeutiska funktion som ett par enkla stenar.

Tyvärr slutade det inte där heller. Jag lyckas inte plana baksidan av mina stämjärn på 1k-stenen. Den avverkar alldeles för dåligt och jag vill inte använda atoma 400:an till annat än att plana med. Följaktligen beställde jag en atoma 140 också.

Efter att ha försökt slipa för hand blev det snabbt en beställning på en mk.II också. Snart åker jag väl på att köpa lite hyvlar också så att jag har någonting att slipa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.